خراسان رضوی کسب رتبه دوم کشور در حوزه دانش‌بنیان را هدف‌گذاری کرده است

خراسان رضوی کسب رتبه دوم کشور در حوزه دانش‌بنیان را هدف‌گذاری کرده است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 15 دي 1398

در گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و استارت‌آپ‌های خراسان رضوی مطرح شد:

خراسان رضوی کسب رتبه دوم کشور در حوزه دانش‌بنیان را هدف‌گذاری کرده است

 

گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و استارت‌آپ‌های خراسان رضوی با هدف بررسی دغدغه های تأمین مالی و روش های جذب سرمایه برای این بنگاه های اقتصادی، برگزار شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: این استان کسب رتبه دوم کشوری در حوزه شرکتهای دانش‌بنیان به لحاظ تعداد و فروش محصولات آنها را هدف‌گذاری کرده است.

علی رسولیان در این رویداد که با مشارکت کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی مشهد و انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی برگزار شد، گفت: هدف‌گذاری برای کسب رتبه دوم در حوزه شرکتهای دانش‌بنیان نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی مرتبط است.

وی شکل گیری انجمن شرکتهای دانش‌بنیان در خراسان رضوی را اقدامی در جهت رفع موانع و مشکلات فعالیت این شرکتها دانست و افزود: رویکرد استان سپردن امور به بخش خصوصی است تا با حذف دیوانسالاری اداری، حضور بخش خصوصی در عرصه اقتصادی تقویت شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: در این راستا "گروه کاری دانش‌بنیان" ذیل "کارگروه اقتصاد، اشتغال و سرمایه‌گذاری" با دبیری انجمن شرکتهای دانش‌بنیان شکل گرفته است و با طرح موضوعات مرتبط، مسیر مناسبی برای طرح مسایل و پیگیری در "شورای برنامه‌ریزی" و "کارگروه ستاد تسهیلات و رفع موانع تولید" استان گشوده شده است.

رسولیان افزود: در سفر اخیر سرپرست نهاد ریاست جمهوری به مشهد، اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال برای تقویت صندوق پژوهش و فناوری خراسان رضوی با هدف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مصوب شد، همچنین در نمایشگاهی که چند روز پیش با محوریت خراسان رضوی در تاجیکستان برپا شد تاجیکها علاقه زیادی برای مشارکت در حوزه فعالیتهای دانش بنیان خراسان رضوی نشان دادند.

وی اختصاص فضای ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب پارک ICT و اختصاص فضاهای خالی استان به استقرار این شرکت‌ها را از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه برشمرد و ادامه داد: سه موضوع تأمین مالی، رفع موانع و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان و ارائه فضای مناسب به آنان با جدیت در حال پیگیری است.

رسولیان تعداد شرکت‌های دانش بنیان خراسان رضوی را ۲۶۰ واحد و تعداد واحدهای فناور را ۶۵۰ واحد ذکر و بیان کرد: این شرکت‌ها ۷۳۰ محصول دارند که پارسال از این تعداد ۱۹۶ محصول صادر شد.

 این گزارش حاکیست؛ در حاشیه این همایش چهارکارگاه برای مخاطبان برگزار شد. موضوع کارگاه اوّل معرفی صندوق پژوهش و فناوری استان به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها بود که مهندس حیدری به نمایندگی از این صندوق به معرفی تسهیلات و مزایای آن پرداخت و در انتهای کارگاه به پرسش‌های مخاطبین پاسخ گفت. در ادامه کارگاه آموزش ادبیات معرفی پروژه‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ به سرمایه‌گذار به همت مهندس مصطفی مکارم برگزار شد و این موضوع مهم و کاربردی و نحوه‌ی ارائه‌ی متفاوت این گروه مود توجه مخاطبان قرار گرفت. در کارگاه تخصصی سوم که به مدیریت مزرجی معاونت اعتبارات بانک ملّی استان و شتابی مدیر بازاریابی بانک ملّی استان برگزار شد، تأمین مالی از کانال بانک‌ها برای شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها مطرح شد. در نهایت کارگاه چهارم به معرفی انواع سرمایه‌گذاری ‌های خطرپذیر (VC) پرداخت. مهندس علوی نماینده‌ی شرکت شناسا از شرکت‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر و به نمایندگی از هلدینگ فناپ، هدایت و برگزاری این کارگاه را بر عهده داشت.

به موازات این برنامه ها، نمایشگاهی نیز مرتبط با همین همایش و با هدف معرفی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور عضو انجمن برپا شد که در آن شرکت‌ها به معرفی خدمات و محصولات شاخص خود پرداختند.

در پایان این همایش، دو تفاهم نامه‌ی همکاری به امضا رسید. یکی از آن ها، تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه بین انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان خراسان رضوی، پارک علم و فناوری و بانک ملّی استان بود که بر برخورداری اعضای انجمن و پارک از تسهیلات ویژه‌ بانک ملّی و ارائه‌ی خدمات بهتر و موثرتر تاکید داشت. تفاهم‌نامه دوم نیز میان انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان خراسان رضوی و سازمان همیاری‌ شهرداری‌های استان خراسان رضوی منعقد شد که موضوع آن همکاری این دو بخش و تعریف پروژه هایی با مشارکت بخش های دانش بنیان بود.

برگزاری پنل تخصصی تأمین مالی و جذب سرمایه با مشارکت کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول اتاق مشهد، از دیگر بخش های مهم این همایش به شمار می آمد.

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی