نارضایتی شرکت‎های حمل ‌و نقل بین‎المللی استان از مشکلات سیستم مکانیزه گمرک

نارضایتی شرکت‎های حمل ‌و نقل بین‎المللی استان از مشکلات سیستم مکانیزه گمرک
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 13 آبان 1395

در جلسه کمیسیون حمل‎ و نقل اتاق خراسان رضوی مطرح شد؛

نارضایتی شرکت‎های حمل ‌و نقل بین‎المللی استان از مشکلات سیستم مکانیزه گمرک

 

بررسی و ارائه راهکارهایی به منظور به حداقل رساندن خسارت‏های وارده به شرکت‎های حمل و نقل بین‎المللی خراسان رضوی به واسطه قطعی سیستم‎های گمرک است، دستور کار نشست فوق‌العاده کمیسیون حمل ‎و نقل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان بود و حاضران در این نشست، نقطه نظرات خود را در این خصوص مطرح کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، رئیس کمیسیون تخصصی حمل و نقل اتاق بازرگانی استان در این خصوص اظهار کرد: مشکل فعلی ما متوجه روند مکانیزه شدن سیستم‎های گمرک است، در این راستا، در بیشتر گمرکات به ویژه در بندرعباس با قطعی سیستم مواجه هستیم و این امر باعث کند شدن اقدامات شرکت‎های حمل و نقل استان می شود.

احمد زمانیان یزدی ادامه داد: در برخی موارد محموله‎های شرکت‎های حمل و نقل خراسان رضوی که در بندرعباس تخلیه شده است، به دلیل قطعی سیستم رسوب می‎کند و به موقع حمل نمی‎شود و این امر ضرر و زیان‎هایی را از قبیل انبارداری، دموراژ و ... به شرکت‌ها تحمیل می‎کند.

  • عدم پاسخگویی مسئولان و گرهی که به قوت خود باقیست

رئیس کمیسیون تخصصی حمل و نقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اینکه مسئولان در قبال مشکلات ایجاد شده پاسخگو نیستند، خاطرنشان کرد: در مراجعه هم می‏گویند سیستم از مرکز قطع شده است؛ اگر سیستم مکانیزه شده اسن، طبیعتا نباید با چنین مشکلاتی رو به رو باشد و تبعا از آن انتظار می رود که امور را تسهیل کند نه دشوارتر.

وی تصریح کرد: گمرک این سیستم را برای مکانیزه شدن کارها طراحی کرده و به کار گرفته است اما این سیستم مکانیزه مشکلات عدیده‌ای برای شرکت‎های حمل و نقل ایجاد کرده و هنگام قطعی هم کسی پاسخگو نیست و در نتیجه آن، شرکت‎ها سر درگم می‌شوند.

زمانیان اضافه کرد: پیشنهاد ما این است که در کنار این سیستم مکانیزه، امکان انجام کارها به شیوه سنتی هم فراهم باشد تا در صورت قطعی سیستم، کار و امور شرکت‎های حمل و نقل به تعویق نیافتد و ضرری متوجه آن‌ها نشود.

مجید محتاج خراسانی، نایب رئیس کمیسیون هم در این جلسه از نمایندگان گمرک خواست تا دوره‌ای را به منظور ارائه آموزش‌های بیشتر برای استفاده از سیستم‎های گمرک ویژه شرکت‎های حمل و نقل با هزینه انجمن صنفی حمل و نقل استان برگزار کنند تا نمایندگان شرکت‎ها در صورت بروز مشکل، راهکار رفع آن را نیز بدانند.

*مشکلات زیاد نیست؛ تعامل لازم است

معاون ترانزیت گمرکات خراسان رضوی نیز در این جلسه با بیان اینکه مشکلات سیستم مکانیزه گمرک به آن شدتی که مطرح می‎شود، نیست، گفت: اقدامات خوبی در خصوص سامانه جامع انجام شده و اکنون بسیاری از مشکلات قبلی نیز مرتفع شده است و همچنین سیستم مذکور در آینده نیز ارتقا خواهد یافت.

حبیب‎ا... دارایی در خصوص مشکلات شرکت‎های حمل و نقل بین‏المللی خراسان رضوی در مواجهه با قطعی سیستم گمرکات در بندرعباس، عنوان کرد: در بندرعباس حضور نداریم و نمی‎دانیم آنجا چه اتفاقی رخ می‏دهد اما فکر می‏کنم در گمرکات خراسان رضوی مشکلات چندانی وجود ندارد و اگر گاهی دشواری هم رخ می‌دهد، امیدواریم تعامل لازم را از سوی مراجعان دریافت نماییم.

*امکان ندارد سیستم قطع شود

کارشناس گمرکات خراسان رضوی دیگر سخنران این نشست بود که با اشاره به اینکه سیستم ای.پی.ال در سراسر کشور مورد استفاده قرار می‎گیرد، اظهار کرد: امکان ندارد این سیستم به مدت چند روز قطع باشد.

هاشمیان ادامه داد: برای این سامانه سه آدرس اینترنتی و 100 سرور ای.پی.ال وجود دارد و به محض اینکه فعالیت یکی از این سرورها متوقف شود، سرور دیگری فعال می‎گردد.

وی با اشاره به اینکه افزایش سرورها به تازگی انجام شده است، یادآور شد: سیستم گمرک با نام سامانه جامع گمرک در بستر اینترانت فعال است و ممکن است در این بخش قطعی وجود داشته باشد اما در سیستم ای.پی.ال به دلیل تعداد زیاد سرورها امکان قطعی چند روزه وجود ندارد؛ این قبیل قطعی‎ها دست ما نیست و تنها می‎توانیم این مشکل را به تهران منعکس کنیم.

گلایه شرکت‎های حمل و نقل از قطعی سیستم مکانیزه گمرک که در برخی موارد چهار تا پنج روز هم طول کشیده، زیرساخت‎های ضعیف در به‎کارگیری این سیستم، افزایش 200 هزار تا یک میلیون تومانی هزینه‎های شرکت‎ها به دلیل قطعی سیستم گمرک، عدم ارائه نامه‎های اعلام وصول دیجیتالی کالا به شرکت‎های حمل و نقل و ... از جمله دیگر مشکلاتی بود که اعضای کمیسیون در این نشست به آن اشاره کردند.

در نهایت مقرر شد نارضایتی شرکت‏های حمل و نقل خراسان رضوی از قطعی مداوم سیستم گمرک به تهران منعکس شود؛ همچنین برگزاری دوره آموزشی از سوی گمرک برای شرکت‎های حمل و نقل به منظور آموزش نحوه استفاده و رفع مشکلات احتمالی حین استفاده از سیستم مکانیزه گمرک با هزینه انجمن صنفی حمل و نقل بین‌المللی استان از دیگر مصوبات این جلسه بود.

برنامه‎ریزی و تدوین اقدامات لازم‎الاجرا برای برگزاری همایش ملی حمل و نقل دیگر دستور کار این جلسه کمیسیون بود که پس از اظهارنظر حاضران مقرر شد کمیته‌های مرتبط با این همایش از هفته آینده جلسات خود را به صورت جدی برای برنامه‎ریزی‎های دقیق‎تر برگزار کنند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی