رئیس اتاق ایران: نگران فرصت سوزی‌ها در عرصه حمل و نقل و ترانزیت هستیم

رئیس اتاق ایران:  نگران فرصت سوزی‌ها در عرصه حمل و نقل و ترانزیت هستیم
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 29 آذر 1398

رئیس اتاق ایران:

نگران فرصت سوزی‌ها در عرصه حمل و نقل و ترانزیت هستیم

 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اگر ظرفیت های لجستیکی و پتانسیل های موجود در حوزه حمل و نقل و ترانزیت ایران را مورد بررسی قرار دهیم، با فرصت‌هایی طلایی مواجه می شویم که نگران از دست رفتن آن‌ها هستیم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «غلامحسین شافعی» در حاشیه اولین همایش ملی ترانزیت و حمل و نقل بین المللی در مسیر توسعه اقتصادی، به خبرنگار ما گفت: مجالی فراهم بود تا در سال هایی که درآمدهای نفتی سرشاری سهم کشورمان می شد و به صورت بی حد و حصر برای نیازهای کوتاه مدت هزینه می گردید؛ زیرساخت های این بخش را اتقا بدهیم اما از این فرصت ها غفلت شد.

وی ادامه داد: کشور ایران به‌واسطه موقعیت خاص جغرافیایی خود در منطقه، به نوعی در کانون اتصال بین‌قاره‌ای قرارگرفته و این بهترین فرصت برای بهره‌مندی از منافع ترانزیت کالا به شمار می آید. از نظر کریدور حمل و نقل شرق به غرب و غرب به شرق، این سرزمین از یک موقعیت بسیار ویژه ای برخوردار است اما با وجود مزیت های فراوان، کشورهای رقیب بر ما پیشی گرفته اند و ما با چالش های جدی در حوزه موانع، نبود متولی واحد و زیرساخت های این بخش دست به گریبان هستیم.

رئیس اتاق ایران به رقبایی نظیر ترکیه و عمان در منطقه اشاره کرد که در طول این سالیان زیرساخت های حمل و نقلشان را توسعه بخشیده و بنادرشان را تجهیز کرده اند و متذکر شد: در مقابل شاهدیم که ناوگان حمل و نقل ریلی ما یکی از فرسوده ترین ناوگان های منطقه است و کندی و محدودیت‌های آن، هزینه تمام شده حمل کالا را افزون کرده است.

او گوشه چشمی نیز به زیرساخت های حمل و نقل جاده ای داشت و تصریح کرد: عمده جاده های ترانزیتی ما به کوره‌راه شبیه می مانند، باید بپذیریم که فرسودگی جاده ها و نبود زیر ساختار های مناسب حمل و نقل بین المللی عاملی بوده تا ایران نتواند از مزیت های ارتباطی خود بهره بگیرید و در مسیر برنامه های توسعه ای جاده ابریشم نیز سهمی را از آن خود کند.

شافعی ضعف آینده پژوهی در مسائل اقتصادی را عامل فرصت‌سوزی ها دانست و اذعان کرد: کندی امور در پایانه های مرزی کشور، جاذبیت های ترانزیتی ایران را تهدید می کند و اگر تدبیری نیاندیشیم؛ در آینده به مرحله حذف از منطقه خواهیم رسید، کما اینکه نشانه هایش را می توانیم در برنامه ریزی ها برای جاده ابریشم نیز ببینیم. ما از نظر اقتصادی با یک منبع لایزال بهره‌ور مواجهیم که نگرانیم آن را از دست بدهیم.

وی متذکر شد: به بخش حمل و نقل در بودجه سال 1399، باز هم توجهی نشده است، آن هم در حالی که این یک نوع سرمایه گذاری با بازدهی بالا برای کشور است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران از یک ضعف دیگر نیز سخن به میان آورد و گفت: در حوزه حمل و نقل یک اشکال بسیار بزرگ در بخش خصوصی وجود دارد و آن راننده محور بودن فعالیت های این بخش است. همین امر باعث شده تا شرکت های بزرگ و توانمندی در این حوزه، ظهور نکنند.

وی خلاء وجود شرکت های حمل و نقل توانمند را یک مانع در مسیر توسعه این بخش برشمرد و عنوان کرد: اگر به جای تعداد زیادی شرکت های کوچک و خُرد در حوزه حمل و نقل بین المللی و ترانزیت، چند بنگاه بزرگ در این عرصه فعال می شدند؛ هم قدرت چانه زنی بخش خصوصی فعال در این حوزه با دولت افزایش می یافت و هم سرمایه کافی برای ورود بخش خصوصی به عرصه نقش آفرینی توسعه فراهم می آمد. به هر رو، راننده محور بودن این بخش ما را به جایی نمی رساند.

شافعی گوشه چشمی دارد به تفاهمی که چندی پیش میان گمرک جمهوری اسلامی ایران و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درخصوص استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی برای بکارگیری تجهیزات کنترلی و پیشرفته در گمرکات کشور به امضا رسید و گفت: در شرایط موجود، دولت باید از هزینه های خود بکاهد و تصدی امور را به بخش خصوصی بسپارد. این امر در چارچوب تفاهمی در بخش گمرک کشور محقق شد.

وی ادامه داد: تلاش ما در اتاق ایران و بخش خصوصی این خواهد بود که بهترین تجهیزات و به‌روزترین برنامه ها را در این گمرکات به مرحله اجرا درآوریم تا مسیر تجارت ما رونق بگیرد و بحث حمل و نقل بین المللی و ترانزیت نیز در این گمرکات، تا حد امکان تسهیل شود.

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی