دفتر مطالعات جاده ابریشم در دانشگاه تهران راه‌اندازی می‌شود

دفتر مطالعات جاده ابریشم در دانشگاه تهران راه‌اندازی می‌شود
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 28 آذر 1398

یک کارشناس حوزه حمل و نقل بین‌المللی:

دفتر مطالعات جاده ابریشم در دانشگاه تهران راه‌اندازی می‌شود

یک کارشناس حوزه حمل و نقل بین المللی با اشاره به روند احیای جاده ابریشم با مشارکت کشورهای مختلف آسیایی، عنوان کرد: ما برای آغاز همکاری بین دانشگاه و صنعت حمل و نقل، به دنبال راه اندازی مرکز مطالعات جاده ابریشم در دانشگاه تهران هستیم. صنعت حمل و نقل ما برای ورود به دنیا نیاز به همکاری با این دفتر دارد و باید تلاش شود تا دفاتر فعال ارتباط صنعت و دانشگاه در این خصوص شکل بگیرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «یوسف مولایی» در پنل «نقش دانشگاه و مجامع علمی در توسعه ترانزیت» که در حاشیه همایش ملی «ترانزیت و حمل و نقل بین المللی در مسیر توسعه اقتصادی» برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر  6 گزینه برای فعال شدن راه ابریشم وجود دارد که در این موارد هنوز ایران کنار گذاشته نشده است؛ با این حال ترکیه در این زمینه بسیار فعال بوده و به همراه کشورهای آسیای میانه در حال تلاش هستند که این مسیر از مرزهای ما عبور نکند.

وی با اشاره به لزوم برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه گفت: امروز در صنعت حمل و نقل که در مرکز و قلب فعالیت های تجاری قرار دارد، خلاقیت و نوآوری حرف اول را می زند. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند اگر قرار باشد در رقابت پیشتازی وجود داشته باشد، باید به تولید علم و دانش توجه داشت. این به معنای این نیست که فعالان اقتصادی از دانش بهره مند نیستند.

مولایی ادامه داد: در فرآیند جهانی شدن هیچ مرزی وجود ندارد اما هرچه فعالیت ها در قالب سنتی خود محدود شود، فعالان اقتصادی متضرر می شوند. حمل و نقل و لجستیک یک سیستم را تشکیل داده و یک رژیم را شامل می شود؛ در واقع حمل و نقل مجموعه ای از عوامل بسیار پیچیده و مهمی است که بخش هایی از اقتصاد را در بر می گیرد. یک جا جمع کردن این بخش ها در یک شرکت، انجمن یا فدراسیون کار راحتی نیست. بسیاری از فعالان اقتصادی نگاه بخشی به این حوزه داشته و نگاه تکنیکال و ایده پردازی به حوزه حمل و نقل ندارند. این در حالی است که زیرساخت های فکری، ایده محور و نوآورانه بیش از هر چیز در این حوزه اهمیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: امروز در دنیا مسائل عمومی صنعت حمل و نقل بین المللی تحت عنوان حمل و نقل پایدار مطرح می شود چون مسائل اجتماعی نیز در کنار آن مدنظر قرار می گیرد چراکه زیرساخت این پایداری، عدالت و برآورده کردن توقعات ذی نفعان در حوزه اجتماعی است. همچنین بخش عظیمی از مطالعات جهانی در حوزه حمل و نقل به محیط زیست اختصاص دارد. برای پایداری این صنعت باید سیاست های اجتماعی عادلانه پیاده سازی شود.

این کارشناس حمل و نقل بین المللی بیان کرد: قیمت گذاری ها نیز جدا از این رژیم صنعتی نیست. در واقع بخش های عمومی و خصوصی در ایجاد زیرساخت های صنعت حمل و نقل باید همکاری داشته باشند و برای صنعت حمل و نقل یک مدل مشارکتی ارائه داد. بخش خصوصی در این مشارکت دنبال منافع شخصی خویش بوده که امری طبیعی است اما باید در این مسیر استانداردهای موجود را رعایت کند.

مولایی با اشاره به هدف گذاری ایران برای تبدیل شدن به هاب اول منطقه در حوزه حمل و نقل گفت: سرمایه مورد نیاز برای دستیابی به این هدف 50 میلیارد دلار است. همچنین نباید تحریمی علیه کشور ما وجود داشته باشد. ما برنامه توسعه ای نداریم بلکه برنامه های ما به صورت کلی احکام را تعریف می کند و به درستی اجرا نمی شود.

این کارشناس حمل و نقل بین المللی افزود: از سال 1991 با توجه به اهمیت و ضرورت حوزه حمل و نقل بیش از 33 مرکز علمی و تحقیقی در امریکا ایجاد شد. در ایران نیز موجی تحت عنوان پیوند دانشگاه و صنعت راه افتاد که در دفتر هر وزارتخانه ای دفتری برای این خصوص راه اندازی شد ولی این دفاتر اصلا بازدهی لازم را ندارد.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در مراکز پژوهشی دنیا خروجی فعالیت ها تبدیل به مدل های نوآور و خلاقانه می شود و به صنعت بازمی گردد. از این طریق صنعت کسب درآمد کرده و به دانشگاه بودجه ارائه می کند.

*آموزش مقررات گمرکی به کارکنان و مسئولان شرکت ها از اهمیت فراوانی برخوردار است

رضا گلی، رئیس کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی سازمان گمرک، در ادامه این نشست اظهار کرد: شعار سال 2020 سازمان جهانی گمرک بر تقویت ثبات برای مردم و شکوفایی اقتصادی و محیط زیست تاکید دارد. نکته مهمی که سازمان جهانی گمرک به آن پرداخته، مشارکت در توسعه و تحقیق در گمرکات است که ایران و دفتر آموزش گمرک این مسئله را مد نظر قرار داده است. مهم ترین برنامه های ما تبدیل کشور به مرکز آموزش منطقه ای در غرب آسیا و اقیانوسیه است. در این راستا با یکی از دانشگاه های معتبر در حال همکاری هستیم تا آموزش های بین المللی را بتوانیم در این قالب ارائه دهیم.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد در سال های 68 و 69، 18 واحد درسی در حوزه حمل و نقل ارائه می کرد ولی در حال حاضر کمتر واحدهای درسی در این خصوص ارائه می شود. هرچقدر سطح دانش فعالان در این حوزه بیشتر شود، با حقوق و اختیارات خود بیشتر آشنا می شوند.

گلی خاطرنشان کرد: مسئله دیگر انعقاد تفاهم نامه ها و کنوانسیون هاست. باید نسبت به این کنوانسیون ها اطلاع کافی داشته باشیم تا بتوانیم از آن ها به درستی بهره ببریم. باید توجه داشت آموزش های دانشگاهی در تبیین مفاهیم و مقررات می تواند نقش آفرین باشد.

*طی 27 سال فعالیت ترانزیتی در استان هیچ رابطه ای با دانشگاه نداشته ایم

«سیدقاسم حسینی»، مدیرعامل شرکت حمل و نقل آروان تردد، نیز در بخش پایانی این پنل گفت: در کنار مسئله دانشگاه، آموزش و اهمیت نیروی انسانی نیز مطرح می شود. کشوری مانند ژاپن یکی از قطب های صنعتی جهان به شمار می آید آن هم در حالی که از منابع کمی برخوردار است اما اصلی ترین عامل پیشرفت آن توجه به منابع انسانی بوده است. امیدواریم سیستم آموزشی ما اصلاح شود و نسل بعدی با سیستم جدید آموزش دیده و وارد بازار کار شوند و در بخش های دولتی و تقنینی دید متفاوتی نسبت به صنعت حمل و نقل داشته باشند.

وی افزود: در سند چشم انداز سال 1404 بر توسعه دانش بنیان کشور و تعامل سازنده بین نهادهای موجود در حوزه علوم پایه، علوم ارزشی و معرفتی و علوم فنی با جامعه خردورز تاکید شده است. در سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه نیز بر تحول در نظام آموزش عالی و دست یابی به فناوری های پیشرفته مورد نیاز تاکید شده است. این مسئله در برنامه های پنجم و ششم توسعه دیده شده است اما سوال اینجاست که پس از 27 سال این ارتباط در چه مرحله ای قرار دارد؟ برای ایجاد رابطه پایدار بین دانش و صنعت باید مسیر تعاملی مستمر تعریف شود و سه ضلع دولت، دانشگاه و صنعت منتفع شوند تا این رابطه پایدار بماند.

حسینی تصریح کرد: طی 27 سالی که در حوزه ترانزیت در استان فعالیت داریم، هیچ رابطه ای با دانشگاه نداشته ایم و هر بار که به آن نزدیک شده ایم، پاسخی نگرفته ایم. امیدواریم که این رابطه با پایان فصل نفت در اقتصاد کشور به طور جدی شکل بگیرد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی