ناگزیر از جایگزینی ترانزیت به جای نفت هستیم

ناگزیر از جایگزینی ترانزیت به جای نفت هستیم
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 28 آذر 1398

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی:

ناگزیر از جایگزینی ترانزیت به جای نفت هستیم

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: سال‌هاست که بر لزوم جایگزینی ترانزیت به جای نفت تاکید می شود اما این اتفاق نیفتاده و امروز شرایط به گونه‌ای است که ناگزیر از اجرایی شدن این موضوع شده ایم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «ابراهیم نصری»، در اولین همایش ملی ترانزیت و حمل و نقل بین المللی در مسیر توسعه اقتصادی گفت: امروز با نوعی جبر اقتصادی مواجهیم اما فرصت لازم برای پرداختن به بخش ترانزیت فراهم است.

وی از توسعه حمل و نقل بین المللی و زیرساخت های مرتبط با آن به عنوان وظایف وزارت راه و شهرسازی نام برد و تصریح کرد: در حوزه زیرساخت ها همیشه محدودیت هایی داشته ایم و در بنادر، ریل، جاده های مرزی و ... وضعیتی داریم که به درستی استفاده نشده و 9 میلیون دلار ترانزیت حق ما نیست. امروز از مرز باجگیران روزانه 7 دستگاه و مرز سرخس 30 دستگاه کامیون عبور می کند، اما این ظرفیت ما نیست.

وی ادامه داد: در بحث ضوابط، آیین نامه ها و مقررات، دارای قوانینی خام هستیم و آیین نامه ها و بخشنامه ها گره گشاست اما نگاه و تفسیری که نسبت به بخشنامه ها داریم بسیار مهم است. در برخی مواقع نگاه به بخشنامه ها سختگیرانه است و گره های موجود محکم تر می شود. تعدد قوانین و تصمیمات موازی در حوزه حمل و نقل را نیز قبول داریم اما این آمادگی وجود دارد که برای تسهیل در این مسیر گام برداریم. نگاه بخش دولتی باز کردن این بحث هاست و شرایط امروز هم خاص است.

نصری خاطرنشان کرد: در روابط دیپلماسی نیز تقاضای ما تسهیل بحث ترانزیت است. دو نگاه در همه دنیا حاکم است و آن اینکه امنیت و توسعه اقتصادی لازم و ملزوم یکدیگرند و هیچ کس آن را نقض نمی کند. اما تقدم و تاخر امنیت پایدار و توسعه اقتصادی نیز موثر هستند. برخی کشورها امنیت پایدار را مقدم می‌شمارند و برخی دیگر توسعه اقتصادی را. اما نظر کارشناسی ما این است که توسعه اقتصادی در مرزها، امنیت پایدار را نیز به دنبال خواهد داشت. بعضا تا 500 دستگاه کامیون در پایانه های مرزی ما وجود داشته که اگر نگاه توسعه ای باشد، باید مشکلات موجود در مسیر فعالیت آن‌ها رفع شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل خراسان رضوی تاکید کرد: بخش خصوصی در ترانزیت نقش مهمی دارد و نمی توانیم بگوییم این بخش در قوانین بالادستی این حوزه نقشی ایفا نمی کند زیرا نمایندگان در قانونگذاری باید به این بخش به عنوان قشری از مردم توجه و رجوع کنند.

وی افزود: نمی توانیم بگوییم فقط بخش دولتی در حوزه ترانزیت سنگ اندازی می کند، بعضا بخش خصوصی هم در کار گره ایجاد می کند و همه باید به تسهیل فعالیت های این بخش توجه کنیم و به سرمایه گذاری که در این مسیر ریسک می کند اعتماد کنیم و اگر اعتماد را افزایش دهیم یقین داریم که از این وضع خارج می شویم.

نصری خطاب به فعالان اقتصادی گفت: با تمام توان در خدمت شما هستیم تا از این وضع عبور کنیم. استاندار عمده وقت و جلساتش را به مباحث اقتصادی اختصاص می دهد و وجود ستاد تدبیر موجود در استان برای شناسایی قوانین و مقررات مخل فرصت مهمی محسوب می شود که باید از آن مغتنم بدانیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سه دهه است که از اهمیت ترانزیت می شنویم اما خروجی این صحبت ها را ندیده ایم. در کمیته ها و کارگروه های زیادی مصوبات داشته ایم و به نتیجه نرسیده ایم و یکی از موانع موجود در حوزه ترانزیت، همین مصوبات است.

نصری تاکید کرد: خروجی این همایش باید اجرایی شود و دست کم یکی از گره های موجود در این عرصه را باز کنیم. در سال های اخیر برخی ها معتقد بودند که جایگاه ایران در عرصه ترانزیت رقابت ناپذیر است و هر کاری کنیم مسیر ترانزیتی ما بیمه شده است. از مسافت های زیاد یک کشور و سیاست کشوری دیگر به عنوان مزیت هایی به نفع خودمان می گفتیم اما امروز می بینیم که آن موانع مرتفع شده و این ما بوده ایم که از فرصت ها به درستی بهره نگرفتیم.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی