وجود  15 رویه گمرکی در مرزهای کشور و ضرورت سبک سازی تشریفات گمرکی

وجود  15 رویه گمرکی در مرزهای کشور و ضرورت سبک سازی تشریفات گمرکی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 28 آذر 1398

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل جاده ای سازمان راهداری و حمل و نقل تاکید کرد:

وجود  15 رویه گمرکی در مرزهای کشور و ضرورت سبک سازی تشریفات گمرکی

 

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل جاده ای سازمان راهداری و حمل و نقل کشور گفت: ایران در زمره معدود کشورهایی است که مدت زمانی برای عبور از مرزهای آن قید نشده و کسی نمی‌داند که با صرف چه میزان وقت می توان از مرزهای این کشور عبور کرد. پیشنهاد ما سبک سازی رویه های مرزی است تا این مسیر کار در این بخش سرعت بگیرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ « منوچهر سلمان زاده» امروز در همایش ملی ترانزیت و حمل و نقل بین المللی در مسیر توسعه اقتصادی در اتاق استان اظهار کرد: باید دانست ترانزیت توان اثرگذاری بر اقتصاد کشور و جهان را دارد. از سویی ترانزیت پشتوانه تولیدی است که ارزش افزوده ایجاد می کند و نهایتا همه این ها به خلق ثروت و رشد اقتصادی ختم می شوند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی، می توانیم با دو کشور مهم دنیا تعاملات ترانزیتی داشته باشیم. بخشی از تجارت چین با اروپا و بخشی از تعاملات هند با این قاره می تواند از این مسیر انجام بگیرد. سال گذشته سهم تجارت هند و روسیه 100 میلیارد دلار بوده است که می توان 10 میلیارد دلار درآمد از حوزه حمل و نقل این تجارت داشت. سهم تجارت چین با اروپا نیز 700 تا 800 میلیارد دلار بوده که سهم ترانزیت آن 70 تا 80 میلیارد دلار برآورد می شود.

وی یادآور شد: ما بهترین مسیر برای تجارت هند با اروپا هستیم. اگردر مسیر تجارت چین نیز قرار بگیریم، در سال می توان حداقل 17 تا 18 میلیارد دلار کسب در آمد در حوزه ترانزیت داشته باشیم. در واقع با این کار می توان به 3 درصد رشد اقتصادی برای کشور دست یافت و 360 هزار شغل ایجاد کرد. در حال حاضر تعداد بیکاران کشور 2.5 تا 3 میلیون نفر است.

وی عنوان کرد: باید توجه داشت مرزهای جاده ای ما بسیار سنگین شده است. برخی مرزهای کشور تا 2500 دستگاه تردد داشته است. در حال حاضر 15 رویه گمرکی در مرزها داریم. رویه هایی که می توان در عمق کشور انجام داد، در مرزها صورت می گیرد. در تمام دنیا این تشریفات در عمق یک کشور انجام می شود اما در کشور ما ظرفیتی که برای عبور ترانزیتی باید انجام شود، برای تخلیه و بارگیری در مرزها صورت می گیرد.

سلمان زاده افزود: در سال 2018، حدود 1950 میلیارد دلار سهم صادرات در دنیا انجام گرفته که 10 درصد ارزش آن هزینه حمل و نقل بوده است. به عبارتی به ازای هر 5 تا 6 میلیارد دلار سرمایه گذاری یک درصد رشد اقتصادی صورت می گیرد و به ازای هر یک واحد رشد اقتصادی 120 هزار شغل ایجاد می شود. براساس آمارهای بین المللی صنعت حمل و نقل بین المللی در سال گذشته 4.6 میلیون شغل ایجاد کرده است.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی