رزم حسینی: با مردم گفتگو نمی‌کنیم تا از شرایط جنگ اقتصادی کشورمان بدانند

رزم حسینی: با مردم گفتگو نمی‌کنیم تا از شرایط جنگ اقتصادی کشورمان بدانند
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 28 آذر 1398

استاندار خراسان رضوی:

با مردم گفتگو نمی‌کنیم تا از شرایط جنگ اقتصادی کشورمان بدانند

استاندار خراسان رضوی گفت: اقتصاد کشور با چالشِ سیاسی‌کاری و جناح بندی مواجه شده است. در چنین وضعیتی با مردم نیز در خصوص شرایط موجود و جنگ اقتصادی فعلی سخن نمی گوییم و به آنها اطلاعات درست نمی دهیم. در مقابل مفاهیم اقتصادی را با جناح چپ و راست مطرح می کنیم و نتیجه آن وضعیت فعلی امروز است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «علیرضا رزم حسینی»، در اولین همایش ملی ترانزیت و حمل و نقل بین المللی در مسیر توسعه اقتصادی، از دست دادن سرمایه های اجتماعی را یکی از مشکلات موجود در کشور خواند و گریزی هم به حوادث آبان ماه در کشور زد و گفت: این نظام برای مردم احترام قائل است و به اتکای همین نگاه نیز اجازه نداریم در مقابل افرادی که به حق معترضند، با رویکرد مقابله، برخورد کنیم. دولت چنین اجازه ای را ندارد. ناآرامی‌های آبان ماه هزینه های زیادی را به کشور تحمیل کرد اما اگر از ظرفیت سرمایه های اجتماعی استفاده می شد، چنین اتفاقات تلخی را شاهد نبودیم.

وی تجربه همراهی معین های اقتصادی در توسعه اقتصادی استان را مصداقی از توجه به سرمایه‌های اجتماعی و تقویت اعتماد مردم برشمرد و عنوان کرد: جاده ماهشهر چرا بسته شد؟ ریشه اتفاقات آن منطقه را باید در تبعیض ها جستجو کرد. اگر بحث تحقق مسئولیت های اجتماعی به مجتمع های پتروشیمی فعال در آن منطقه واگذار می شد و رسیدگی لازم به معیشت مردم صورت می گرفت، وضعیت فرق می کرد و بسیاری از اتفاقات تلخ رخ نمی داد. چرا تغییر رویکردی اساسی در سیاستگذاری ها و اقداماتمان انجام نمی دهیم؟ همان تجربه ای که کشورهای توسعه یافته از سر گذراندند را پیش نمی گیریم تا تا شرایط بهبود پیدا کند.

استاندار خراسان رضوی وضعیت اقتصادی کشور در ماه های نخستین پس از امضای برجام را تشریح کرد و گفت: آن هایی که در خط مقدم فعالیت های اقتصادی حضور دارند و یا مدیران دستگاه های متولی این حوزه در کشور، به خوبی به یاد دارند که با برجام سوئیفت های بانکی باز شد؛ حمل و نقل و کشتیرانی ایران دیگر تحریم نبود و بیمه های بین المللی حاضر به همکاری با شرکت های ایرانی بودند.

رزم حسینی خاطرنشان کرد: در سمت دیگر، شرکت های بزرگ در بخش های مختلف نظیر فولاد، آلومینیوم، مس و... که همواره به تحریم دچار بودند، آسوده شدند و شروع به خرید و فروش کردند. پس از برجام، فاینانس های خارجی نیز آغاز شد و فعالیت های اقتصادی با رونق خوبی مواجه گردید، اما دیوانه ای مثل ترامپ رئیس جمهور امریکا شد و به طور یکجانبه از قرارداد برجام خارج شد تا بار دیگر تحریم ها دایر شوند.

وی ادامه داد: برخی کشورها نیز با توجه به وابستگی و پیوستگی اقتصادی، مجبور به همراهی امریکا شدند و به همین دلیل ما امروز در شرایط سخت جنگ اقتصادی قرار گرفتیم. البته نمی‌توان از ناکارآمدی بخش هایی از دولت و عدم تصمیم گیری به موقع در سطح ملی برای حوزه اقتصاد، در دامن زدن به این شرایط سخت چشم پوشی کنیم. به هر رو، ما امروز در شرایط ویژه اقتصادی هستیم؛ فروش نفت ایران ماهیانه 12 هزار میلیون دلار است.

وی تاکید کرد: دولت باید موانع موجود در مسیر فعالان اقتصادی را مرتفع کند. چنین همایش‌هایی در دیگر کشورها برگزار نمی شود، چرا که آنها مطلبی برای ارائه در همایش و سمینار ندارند؛ نه ناوگان فرسوده ای دارند و نه موانع و مشکلاتی که بخواهند از تریبون چنین رویدادهایی، آن ها را بیان کنند.

استاندار خراسان رضوی گفت: بخش خصوصی میتواند مراکز توانمندسازی جوانان را راه اندازی کند و باید به این بخش اعتماد کنیم. این کشور متعلق به همه ایرانیان است. با آتش زدن بانک و اعتراض در کف خیابان ها، نه شغلی برای کسی ایجاد میشود و گرهی گشوده می گردد.

وی گفت: هر کشوری برای امنیت ملی خود در دایره وسیعی فعالیت میکند. باید امنیت پایدار را حفظ کرد و این فرصت به نفع تقویت دیگر بخش ها بهره بگیریم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: در همایش هایی که در این سطح برگزار می شوند، دست کم باید یک تصمیم موثر، جامع و کارآمد برای حل مشکلات اخذ شود. چالش های موجود باید با وزیر راه و شهرسازی در میان گذاشته شود تا ماحصل این نشست ها، حل لااقل یک مورد از مشکلات فعالان این بخش باشد. معتقدیم این مهم با پیگیری و مطالبه گری فعالان اقتصادی قابل تحقق خواهد بود.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی