پژمانفر: مقصر از دست رفتن برخی فرصت ها هستیم

پژمانفر: مقصر از دست رفتن برخی فرصت ها هستیم
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 28 آذر 1398

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی:

مقصر از دست رفتن برخی فرصت ها هستیم

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت تسهیلگری در امر تجارت و صادرات کشور، گفت: این قابل توجیه نیست که پایانه های مرزی مرزها کشورمان متوقف به ساعات اداری باشند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ حجت الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر در همایش ملی «ترانزیت و حمل و نقل بین المللی در مسیر توسعه اقتصادی در اتاق استان» اظهار کرد: در این جنس مسائل که دیگر نمی توان تحریم و عناصر بیگانه مقصر دانست. ما در مجلس در رابطه با این موارد تذکرات لازم را ارائه داده ایم تا به بهانه اتمام ساعت اداری، پایانه های مرزی بسته نشود و صف های طولانی خودروهای ترانزیتی و تجاری در مرزها را شاهد نباشیم. بخشی از مسائل و موانع را باید خودمان با تدبیر حل و فصل کنیم.

* همه دولت ها تلاش داشته اند؛ همه امور را در قبضه خویش بگیرند

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی تصریح کرد: اگر برای انجام برای تحقق یک نتیجه مثبت همه مقدمات را مهیا نکنیم، فرصت های در دست ما از دست خواهند رفت و دیگران آن را به نفع خود استفاده می کنند. مشکل امروز ما تصدی گری دولت در همه امور است  و این به یک دغدغه اساسی برای کشور تبدیل شده است. این مشکل به همه دولت ها مربوط بوده و همه دولت ها تلاش داشتند موضوعات را در قبضه خویش داشته و همه مسائل را تصدی گری کنند.

وی بیان کرد: ما احساس می کنیم به دلیل از دست رفتن برخی فرصت ها مقصر هستیم. اینکه راه ابریشم امروز در حال احیاست، نشان می دهد مسیر حمل و نقل در حال تغییر کردن است و ما در مجلس، دولت و همه نقش آفرینان در عدم بهره گیری از این فرصت ها مقصر بوده ایم. با این حال آمادگی داریم در حوزه های نظارتی و پیگیری با تصمیم گیران همکاری لازم را داشته باشیم.

* نفت باید به صورت بسته های کوچک تر و از طریق لنج صادر شود

پژمان فر بخشی از مشکلات مذکور را در حوزه صادرات نفتی نیز مورد اشاره قرار داد و متذکر شد: نمونه دیگر در این مسئله فروش نفت است. سال گذشته در کمیسیون تلفیق بحث بورس نفت را مطرح کردیم. بر این اساس درخواست ما این بود که بارگیری های نفتی با بسته های کوچک تری صورت بگیرد تا بتوان با لنج ها نیز این کار را صورت داد. خود ما در این مسائل گاهی خودتحریمی می کنیم و نفت را تنها با بسته هایی می فروشیم که فقط با کشتی های بزرگ قابل حمل باشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: وقتی می توان بسته نفتی را به گونه ای فروخت که قابل ردیابی نیست، چرا این کار را نمی کنیم؟ در مرز و در مسیر تردد ناوگان های صادراتی ما نیز نباید هیچ توقفی باشد. اگر این جنس اقدمات صورت نگیرد و قانون و مسیر اجرای آن چالش هایی برای صنعت ترانزیت ایجاد کند، وضعیت اقتصاد نیز به همین منوال باقی خواهد ماند.

وی بیان کرد: امروز نگاهی که در دنیا به زنجیره تولید وجود دارد؛ همه اجزا را از تولید تا مصرف مدنظر قرار می دهد. در دنیا انتظار این است که خدمات با سرعت، کیفیت و حداقل زمان در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد. خدمات حوزه ترانزیت در دنیا حائز برنامه ریزی های زیادی است. توجه به نگاه دنیا به حوزه ترانزیت فاصله ما را با آن نشان می دهد. به همین جهت لازم است برنامه دیگری برای این حوزه داشته باشیم و راه آن فرصت دادن به بخش خصوصی است.

* بسته پیشنهادی در راستای کمک به حل موانع ترانزیت و حمل و نقل ارائه شود

پژمانفر خاطرنشان کرد: بخش خصوصی می تواند در رقابت انگیزه داشته باشد و کیفیت خدمات خود را بالاتر و در عین حال با قیمتی ارزان تر ارائه دهد. چنین مسائلی دست یافتنی است. با این حال باید چند اقدام برای این منظور انجام داد.

وی توضیح داد: مسئله اول قوانینی است که در این مسیر وجود دارد. مجلس این آمادگی را دارد تا در ارتباط با موضوع ترانزیت بسته پیشنهادی را که کمک به حل موانع در این زمینه می کند بپذیرد. همچنین حوزه حمل و نقل به عنوان یک صنعت با مزیت های فراوان نتوانسته جایگاه شایسته خود را کسب کند. امیدواریم در این نشست یک بسته عملیاتی به ما ارائه شود تا بتوانیم از این طریق با دولت گفت و گو کرده و مسئله را در قالب طرح یا لایحه در مجلس ارائه کنیم.

وی تصریح کرد: باید خروجی این جلسه این باشد که سهم و نقش هر بخش در روند بهبود وضعیت ترانزیت روشن شوند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی