ضرورت مشارکت پارلمان بخش خصوصی استان در شناسایی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری

ضرورت مشارکت پارلمان بخش خصوصی استان در شناسایی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 02 آذر 1398

معاون امور اقتصادی و سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی:

ضرورت مشارکت پارلمان بخش خصوصی استان در شناسایی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بر ضرورت و اهمیت مشارکت پارلمان بخش خصوصی در جهت شناسایی ظرفیت‌های سرمایه گذاری استان، تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «علی رسولیان»، در سومین جلسه کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول اتاق مشهد، اظهار کرد: در مجموع، 300 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در استانمان وجود دارد اما ظرفیت این خطه را برای جذب سرمایه، بیش از این می دانیم. متاسفانه ما بخش کوچکی از این ظرفیت را مورد شناسایی قرار دادیم. تمرکز ما در حال حاضر بر بخش صنعت، گردشگری و کشاورزی است. معتقدیم، پتانسیل‌های فراوانی نیز در حوزه های ورزش، بهداشت، درمان و ... وجود دارد که هنوز به درستی شناسایی نشده‌اند و لذا اتاق بازرگانی استان می تواند در احصاء آن‌ها، یاری‌رسان نهادهای دولتی متولی باشد.

وی به تشریح اضلاع مثلث توسعه اقتصادی استان پرداخت و آن را عبارت از، «کارگزاران حکومت»، «نمایندگان مجلس» و «سرمایه گذاران و کارآفرینان» برشمرد و تصریح کرد: تمرکزگرایی، بروکراسی اداری، عدم انسجام ارکان حکومت، اختلافات سیاسی، بزرگ بودن دولت و گران اداره شدن آن، عدم توجه به فرهنگ اقتصادی در آموزه های دینی، نگاه منفی به مجاهدان اقتصادی و سرمایه گذاران، قوانین مزاحم و عدم تناسب اختیارات و وظایف با مسئولیت ها، از جمله موانع توسعه در کشور و محسوب می شوند و الگوی مذکور، تلاش دارد تا از موانع مذکور، عبور کند.  

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تاکنون 111 تفاهم نامه با معین‌های اقتصاد مقاومتی به امضا رسیده است، افزود: در چارچوب اجرای این طرح، 1125 روستا در سطح استان شناسایی شده و 3500 طرح کسب و کار برای توسعه این روستاها مطرح شده است. ایده ما این است که هر خانه ای می تواند یک کارخانه باشد و به همین جهت نیز محوریت کار در مدل مثلث توسعه اقتصادی تمرکز بر روستاها بوده است.

وی تصریح کرد: البته حتما ایراداتی در مدل توسعه مثلث اقتصادی وجود دارد که باید در طی مسیر اجرا، آن‌ها را رفع و رجوع نمود. در همین راستا شورای مشورتی اقتصاد مقاومتی تعریف شده تا به احصاء این چالش ها و حل و فصل آن‌ها کمک کند.

* مشارکت مردم، محور اصلی مدل مثلث توسعه اقتصادی است

رسولیان با بیان اینکه، مشارکت مردم محور اصلی مدل مثلث توسعه اقتصادی است، لذا نگاه دولتی در آن وجود ندارد، افزود: در مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی، نیازمند مشارکت و همراهی هستیم و در این راستا اتاق بازرگانی و تشکل‌های اقتصادی می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند. در حال حاضر شماری از معین‌ها را اعضای اتاق بازرگانی تشکیل می دهند و آن‎ها در اجرای پروژه ها و تفاهم نامه های سرمایه گذاری مشارکت مطلوبی دارند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان در بخش دیگری از اظهارات خود، اعضای کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول اتاق مشهد را خطاب قرار داد و عنوان کرد: در رابطه با تفاهم‌نامه‌های سرمایه‌گذاری، خواستار مشارکت این کمیسیون هستیم تا مشخص شود که چه روشی برای کمک به  پروژه های سرمایه گذاری استان مطلوب‌تر است.

وی با بیان اینکه تشکل های بخش خصوصی می توانند در حوزه جذب و هدایت سرمایه‌گذاری‌ها در استان نقش‌آفرین باشند، خاطرنشان کرد: همایش با محوریت «سرمایه‌گذاری» اسفندماه امسال در استانمان برگزار می شود و از آنجا که تاکنون در خراسان رضوی همایشی در این حوزه و با ابعاد بین المللی برگزار نشده، هماهنگی هایی با شهرداری مشهد و آستان قدس نیز در این رابطه داشته ایم و از پارلمان بخش خصوصی نیز برای مشارکت بیشتر، دعوت به عمل می آوریم.

رسولیان خاطر نشان کرد: کمیسیون سرمایه گذاری اتاق مشهد نیز می تواند یکی از مشارکت کنندگان اصلی این رویداد باشد و نگاه تخصصی آن، مورد بهره‌برداری برگزارکنندگان قرار بگیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه برگزاری این همایش می تواند در شناسایی ظرفیت های ناشناخته سرمایه گذاری موثر واقع شود، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی در بعضی از پروژه های سرمایه گذاری با مشکلات جدی مواجه هستیم چنانکه مجبور شدیم این پروژه ها را وارد بورس کنیم و فضای مطلوب تری را رقم بزنیم.

وی تصریح کرد: بسیاری از سرمایه گذارانی که وارد استان می شوند، به دنبال پروژه هایی هستند که دارای شریک باشند. به طور مثال بسیاری از قطری ها به دنبال شریک ایرانی در سرمایه گذاری هایشان هستند. از سوی دیگر بسیاری از سرمایه گذاران خراسانی نیز به ما مراجعه می کنند که دارای زمین و طرح هستند اما شریک اقتصادی ندارند. اتاق بازرگانی می تواند برقراری این پیوند، موثر واقع شود.

*تلاش استان برای اصلاح رویه های مخل فضای کسب و کار

رسولیان در خصوص شاخص های اساسی که به اصلاح بخشی از فرآیندهای شروع کسب و کار یا اجرای پروژه منجر می شوند، عنوان کرد: اصلاح فرآیندها را آغاز کردیم، در این رابطه 30 فرآیند مورد شناسایی قرار گرفته است اما در شرایط فعلی 100 فرآیند وجود دارد که نقاط کوری دارند و بخش خصوصی در این خصوص، با مطالبه‌گری و ارائه پیشنهادداتش می‌تواند یاری‌گر ما باشد. علاوه بر این، برای چهار شاخص هزینه، زمان، فرآیند اخذ مجوز و مدارک نیز تدابیر لازم اتخاذ شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: کاهش متوسط 50 درصدی در زمان صدور مجوزها، کاهش بروکراسی و تعداد دستگاه های استعلام دهنده مجوزها، افزایش شفافیت در فرآیند صدور مجوزها، کاهش محسوس هزینه‌های صدور مجوز به میزان متوسط 45 درصد و افزایش رضایتمندی متقاضیان کسب و کار از مهم‌ترین نتایج پایش و اصلاح فرآیندهای منتج به صدور مجوزهای کسب و کار است.

ما این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بهبود فضای کسب و کار دغدغه جدی ما نیز هست، چرا که رتبه شانزدهم استان در این شاخص، می تواند تمایل سرمایه گذاران برای ورود به این حوزه را تقلیل دهد. اگرچه این پایش به صورت ملی انجام می گیرد و شاخص های آن نیز در همان مطرح است، اما موانعی نیز در سطح استانی گریبانگیر ماست که باید مورد توجه و اصلاح قرار بگیرند.

* اهمیت هدایت‌گری سرمایه ها به موازات تلاش برای جذب در این بخش

در ادامه محمد علی چمنیان، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول اتاق مشهد اظهار کرد: بهبود فضای کسب و کار، یکی از محورهای اصلی فعالیت این کمیسیون است. در همین راستا نیز، کارگروه ها و کمیته های تخصصی، ذیل این ساختار شکل گرفت که شامل، «حمایت های قانونی و امنیت سرمایه گذاری»، «ابزارهای غیربانکی تامین سرمایه»، «معرفی فرصت های سرمایه گذاری، زیرساخت ها و جذابیت سرمایه گذاری» و «تحلیل شکست ها» هستند.

وی ادامه داد: عمده دغدغه هایی که با محور سرمایه گذاری در استان عنوان شد، در این ساختارها در حال بررسی هستند و از مشارکت صاحبنظران هر حوزه، برای ورود به این مباحث بهره گرفته‌ایم.

چمنیان یادآور شد: در خصوص برگزاری همایش سرمایه‌گذاری استان، از کوچکترین تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

وی در ادامه، بر اهمیت هدایت‌گری سرمایه ها به موازات تلاش برای جذب آن‌ها نیز تاکید کرد و توضیح داد: اگر حجم مطلوبی از سرمایه های داخلی، سمت و سوی پروژه های توسعه محور در استانمان هدایت شوند، ظرفیت و فضای اقناعی خوبی فراهم می شود تا سرمایه گذار خارجی نیز با اعتماد بیشتری در این حوزه گام بردارد.

چمنیان تصریح کرد: دفتر سرمایه گذاری اتاق را ذیل کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول تشکیل خواهیم داد. این دفتر نتایج پژوهش ها، اقدامات کمیسیون و فرصت ها و جذابیت های سرمایه گذاری استان را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد.

*تلاش برای تغییر رویکرد سرمایه گذاری در شهر مشهد

در بخش دیگری از این نشست احمد نوروزی، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت های شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: ما سعی کردیم تا رویکرد سرمایه گذاری در شهر را که عمدتا بر پروژه های ساختمانی و مجتمع های تجاری تمرکز داشت، تغییر دهیم و به سمت پروژه های خدماتی، تفریحی و گردشگری حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: در سال 97 بیش از 3 هزار میلیارد تومان قرارداد منعقد شد که ممکن است مذاکره بخشی از آنها در گذشته انجام شده باشد و بخشی نیز جدید هستند.

نوروزی بر اهمیت فرهنگ سازی و اعتلای جایگاه سرمایه گذاران و کارآفرینان در منظر عامه جامعه تاکید کرد و یادآور شد: یک کارآفرین شاید بتواند به مراتب بیشتر از یک خیّر، منشاء اثر و تحول برای جامعه واقع شود. تلاش ما در مجموعه مدیریت شهری، بر فرهنگسازی در این عرصه بوده تا مقام چنین افرادی در جامعه ما، ارج نهاده شود.

وی به موانعی اشاره کرد که پیشبرد پروژه های توسعه شهری را با مشکل مواجه می کنند و توضیح داد: شهرداری از بلندمرتبه سازی به دنبال ایجاد درآمد نیست، بلکه شهرداری به دنبال هدایت مسیر توسعه شهر و ساخت و سازهای مرتبط با آن است.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت های شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد:. ما باید سمت توسعه شهر را تغییر دهیم مگر غرب مشهد چه میزان کشش برای این موضوع دارد؟ چرا نباید طرح بلندمرتبه سازی در شهر مشهد تصویب شود، در حالیکه در بسیاری از کلانشهرهای دیگر، به مرحله اجرا درآمده است. برخی نیز به بهانه حفظ منظر تاریخی شهر مشهد، کار را در تمامی قسمت ها قفل کرده اند. شورای عالی شهرسازی هر جا را که تمایل داشته، طرحی را به کار گرفته و سرمایه گذاران را از بلندمرتبه سازی منع کرده است.

نوروزی خاطرنشان کرد: شورای شهر مشهد طرحی فرامطالعاتی را انجام داده که این طرح متشکل از بررسی طرح زیارت مشهد، 28 مطالعه مختلف و 43 پایان نامه است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بستر بسیار خوبی در مشهد برای افزایش بازده هتل ها، مراکز تفریحی، فرهنگی، بازار و ... وجود دارد که به تبع ماندگاری زائر را افزایش خواهد داد.

*مدل مثلث توسعه اقتصادی نخستین طرح توسعه همه جانبه است نه تک بعدی

محمد دانشور کاخکی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در ادامه این جلسه تصریح کرد: علی رغم وجود ابهاماتی که در مدل مثلث توسعه اقتصادی وجود دارد، این طرح دارای نقاط قوت فراوانی است. در واقع برای نخستین بار طرح توسعه‌ای همه جانبه ارائه شده است. طرح های توسعه پیشین معمولا تک‌مضرابی و انفرادی بود و خلاءهایی را ایجاد می کرد که باعث می شد تا اثرات آن به سرعت کمرنگ شود.

وی عنوان کرد: مشارکت مردمی، دومین نقطه قوت این مدل اقتصادی است و سومین مولفه مثبت آن، استفاده از پتانسیل فعالان و کارآفرینان اقتصادی می باشد. از سویی، برای نخستین بار ما با طرحی روبه‌رو هستیم که نگاه روستا به شهر در آن مطرح است. در واقع، در 4 دهه پس از انقلاب تمام طرح های توسعه‌ای از منظر ملی و منطقه ای دنبال می شدند که نتیجه آن ها توسعه حاشیه نشینی بود.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: اگر مدل مثلث توسعه اقتصادی به درستی اجرایی شود، می تواند مهاجرت معکوس را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه شهر باید توسعه خود را در ماندگاری روستا ببیند، عنوان کرد: در روند جذب سرمایه برای طرح های توسعه‌ای، بیشترین تکیه بر سرمایه گذاری ملموس است و خیلی کمتر به سرمایه غیرملموس توجه می‌شود. در واقع سرمایه غیرملموس شامل بحث حکمرانی، رضایت مردم و جامعه از حضور در اتمسفر روستا یا شهر، تاب آوری اجتماعی و پایداری این طرح هاست.

* بانک ها در کنار فعالان اقتصادی قرار نمی گیرند

در ادامه عباس یوسفی، مدیرعامل شرکت لعاب مشهد عنوان کرد: در گذشته ما خوشه های صنعتی داشتیم و این مهم در سطح استان در حال توسعه بود اما متاسفانه به نتیجه دلخواه نرسید.

وی ادامه داد: واحدهای تولیدی که در این سال ها تعطیل شده اند، عمدتا ناشی از فشار بانک ها بوده است. کسانی که به فکر توسعه استان هستند باید عنوان کنند که این واحدها می توانند در کجای مدل مثلث توسعه اقتصادی حضور داشته باشند.

یوسفی افزود: بخش عمده ای از این واحدها نیازمند پشتیبانی و انگیزه هستند. بانک ها به هیچ عنوان در کنار فعالان اقتصادی قرار نمی گیرند، مشکل ما در مملکت این است که سرمایه گذار داریم اما متاسفانه بانک ها به جای اینکه در کنار سرمایه گذار قرار بگیرند و در ضرر و منعفت مشارکت کنند، در نقطه مقابل آن‌ها می نشینند.

*ضرورت ارتقای تاب آوری مدل توسعه اقتصادی استان

در بخش دیگری از این نشست محسن شرکاء، نایب رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول اتاق مشهد عنوان کرد: مدل مثلث توسعه اقتصادی نباید تبدیل به طرح هایی شود که در چهار دهه پیش به مرحله اجرا درآمدند و ناکام ماندند، چرا که در بنیان با نقایصی جدی مواجه بودند اما اصلاحگری برای آن‌ها انجام نشد.

وی تاکید کرد: این الگو نباید منوط به شخص باشد تا اگر در گذر زمان، مسئولی عوض شد، متوقف گردد و ناکام شود. این موضوع عاملی خواهد بود که سرمایه انسانی و اعتمادی جامعه را از میان می برد.

وی افزود: دومین موضوع بالا بردن تاب آوری مدل مثلث توسعه اقتصادی است تا موانع، به چالشی برای تداوم آن و اجرای طرح های زیرمجموعه‌اش، بدل نشوند.

در ادامه محمدرضا شاه پسند، مدیرکل سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: حفظ کرامت سرمایه گذاران در دستور کار استاندار و تمامی مدیران اجرایی استان است. علاوه بر این واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل استان نیز در حال احصاء شدن هستند تا ضمن آسیب شناسی مشکلات آن ها، ظرفیت جذب سرمایه برای آن ها فراهم شود. معتقدیم، سرمایه گذاری های گذشته باید حفظ شوند و تلاش ما نیز بر همین مهم استوار است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ما مدل 9 مرحله ای برای اشتغال پایدار تدوین کرده ایم، در پایداری اشتغال تمرکز ما بر این است که هر نفر اگر شغلی را بخواهد احصاء کند و تصدی گری آن را بر عهده بگیرد، یکسری قابلیت حرفه ای لازم دارد، چرا که مهم ترین دلیل بیکاری در جامعه، عدم شناسایی قابلیت های حرفه ای مشاغل است.

وی افزود: 3500 شغل تاکنون شناسایی شده و قابلیت های حرفه ای شان احصاء شده است. در کنار آن آموزش فنی و حرفه ای وجود دارد تا بتواند این قابلیت ها را به فرد منتقل کند.

در پایان، عبدالله یزدان بخش، عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی عنوان کرد: باید سرمایه گذاران را در بخش های مختلف تقسیم بندی کنیم، به طور مثال در سرمایه گذاری های شهری محوریت باید  با شهرداری، در سرمایه گذاری های گردشگری محوریت با میراث فرهنگی و ... باشد. این گونه نباشد که هر سرمایه گذار برای دریافت مجوز به ارگان های متعدد مراجعه کند.

وی با طرح این سوال که باید در کدام بخش سرمایه گذاری کنیم؟ آمایش استانی ما کدام بخش را در سرمایه گذاری حائز اهمیت می داند؟، تصریح کرد: آمایشی که در زمینه کشاورزی وجود دارد چگونه است که امروز همه در حال کشت زعفران هستند.

یزدان بخش افزود: صنایعی که در شهرک های صنعتی وجود دارد یا نیمه ساخته هستند، یا متوقف شده اند و یا از این شهر رفته اند، چرا این صنایع توسعه پیدا نمی کنند؟ این صنایع مگر به چه میزان اعتبار نیاز دارند تا اقتصاد را از این وضعیت نابه سامان خارج کنند.

این گزارش حاکیست؛ در این جلسه پیشنهاد کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول اتاق مشهد در خصوص برگزاری همایشی با موضوع «پایدارسازی طرح مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی خراسان رضوی»، به بحث گذاشته شد و حاضران دیدگاه‌های خود را در خصوص محورهای آن، مطرح نمودند. در صورت تصویب پیشنهادات ارائه شده، این همایش در دیماه امسال از سوی این کمیسون برگزار خواهد شد.

 

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی