زعفران ایران به کام تجار افغانستان


زعفران ایران به کام تجار افغانستان
سکوت مسئولان در برابر خروج بی‌رویه زعفران به کشور همسایه

شهرآرا- در سال‌های اخیر برخی از کشورهای همسایه از جمله افغانستان با افزایش میزان تولید زعفران، وارد فضای رقابتی با کشورمان در این حوزه شده اند. برخی بی تدبیری ها نیز به اینکه تلاش زعفران کاران ایرانی به نام دیگران تمام شود دامن می زند. طبق اعلام وزارت کشاورزی افغانستان، تولید زعفران این کشور در سال 1397 به بیش از ۱۳ تن رسیده بود. مسئولان ریاست زراعت ولایت هرات می گویند امسال 7000 هکتار زمین در این ولایت، زعفران کشت شده است و قرار است 18 تن زعفران از این مزارع برداشت شود. هرچند بشیر احمد رشیدی، رئیس اتحادیه زعفران کاران افغانستان، با بیان اینکه رشد تولیدات این کشور براساس توانایی های داخلی صورت گرفته گفته است واردات زعفران از کشورهای همسایه صحت ندارد، عضو شورای ملی زعفران ایران این مسئله را رد کرده و به ایلنا گفته است زعفران کشور از مبادی رسمی و غیررسمی در حال سرازیر شدن به کشور افغانستان است. علی حسینی با بیان اینکه گزارش ها از خروج بی رویه زعفران کشور به افغانستان خبر می دهد افزود: گزارش ها حاکی از آن است که علاوه بر زعفران فله، این کشور با تغییر بسته بندی برندهای زعفران ایرانی، آن ها را با نام زعفران افغان صادر می کند. به گفته حسینی، افغانستان در حال افزایش سهم خود در بازارهای هدف صادراتی کشور ما ست.
او کشورهایی را که افغانستان با استفاده از زعفران ایرانی در حال افزایش سهم صادرات خود در آن هاست هند، اسپانیا، چین و برخی کشورهای عربی اعلام کرد. حسینی با تأکید بر اینکه میزان تولید زعفران در افغانستان تنها 5 درصد از کل تولید زعفران ایران است افزود: به رغم تولید اندک در مقایسه با میزان تولید ما، این کشور با سرعت زیادی در حال افزایش صادرات این محصول است که بخش عمده آن با استفاده از زعفران ایرانی صورت می گیرد.
وی میزان تولید زعفران افغانستان را در سال جاری را تنها 18 تن بیان کرد، در حالی که بر اساس پیش بینی وزارت جهاد کشاورزی، میزان تولید در کشور ما در سال جاری به حدود 500 تن خواهد رسید. حسینی علاوه بر ورود بی قاعده زعفران ایرانی به کشور افغانستان، سیاست های اقتصادی این کشور را نیز از دلایل توسعه بازار صادراتی زعفران این کشور دانست.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی