معاون زراعت و باغبانی وزیر جهاد کشاورزی : کشاورزی ما از فقدان سرمایه رنج می‏برد

معاون زراعت و باغبانی وزیر جهاد کشاورزی : کشاورزی ما از فقدان سرمایه رنج می‏برد
نویسنده خبر : مدیر سایت تاریخ بارگذاری : شنبه ، 19 تير 1395

معاون زراعت و باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد گفت: کشاورزی ما از فقدان سرمایه به معنای نبود پول کافی، تکنولوژی کارآمد و مدیریت ماهر رنج می‏برد.
به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد، عباس کشاورز که در جلسه کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی سخن می‎گفت، اتهامات وارده به بخش کشاورزی در خصوص هدردهی آب را غیرواقعی خواند و اظهار کرد: به طور طبیعی در تمام دنیا، بخش کشاورزی مصرف‌کننده آب است اما اتهاماتی که به این بخش وارد می‎شود، غیرواقعی است البته نمی‏گویم سهم آب مصرفی بخش کشاورزی معقول است اما پا فشردن بر مسئله هدردهی آب، نوعی فرافکنی از طرف افرادی است که منابع آبی را به این روز انداخته‎اند.
* کشاورزی و چالش نرخ بالای سود بانکی
این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: برای مشکل سرمایه در گردش در بخش کشاورزی باید تدبیری اندیشیده شود چراکه این بحث یکی از مشکلات جدی فعالان این حوزه می‌باشد. کشاورزی در هیچ کجای دنیا با نرخ سودهای بانکی 16، 18 یا 20 درصد قابل بقا نیست؛ زیرا تولیدکننده برای بازپرداخت این تسهیلات باید حداقل در سال 10 تا 15 درصد اضافه درآمد داشته باشد اما شرایط درآمدی کشاورزان ما با این نسبت فاصله زیادی دارد.
معاون زراعت و باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه افرادی که از دریافت تسهیلات بانکی با این سودهای بالا حمایت می‎کنند، باید در سال‏های آینده منتظر ورشکستگی تولیدکنندگان باشند، خاطرنشان کرد: کشاورزی ایران همواره از کمبود جدی سرمایه رنج می‏برده است؛ سرمایه‏گذاری در بخش کشاورزی کشور غیر از مقاطعی در دهه 50 ، بیش از 5/5 درصد نبوده است و این فقدان سرمایه به تولیدکنندگان این بخش فشار می‏آورد.
کشاورز با تأکید بر اینکه واقعیت‏ مشکلات موجود در بخش کشاورزی را باید پذیرفت، افزود: با پذیرش واقعیت‏ها می‏توان در جهت رفع مشکلات گام برداشت و نباید فرصت‏ها را در این بخش از دست بدهیم؛در اقصی نقاط دنیا برای حل این جنس مشکلات راه‎حل‌هایی کارآمد اندیشیده می‌شود، پس باید بپذیریم خیلی چیزها را نمی‏دانیم و در پِی رفع این نقیصه اطلاعاتی برآییم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت افزایش بهره‎وری در بخش کشاورزی تأکید و عنوان کرد: کشاورزی ما باید برافزایش بهره‎وری متمرکز شود برای مثال در آینده نه‌چندان دور غیر از گندم، جو و سیب‎زمینی برای کشت هیچ محصول دیگری نباید بذر بکاریم بلکه باید بوته آماده انتقال به زمین را کشت کنیم زیرا با این روش حدود 25 تا 30 درصد در مصرف آب صرفه‎جویی می‎شود و حدود 30 تا 40 درصد بهره‏وری را افزایش می‎دهیم.
معاون زراعت و باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، در خصوص صادرات و واردات محصولات کشاورزی نیز یادآور شد: باید تمام نسخه‏های قبلی را کنار گذاشت و محصولاتی را که تولید آن‏ها به آب بیشتری نیاز دارد، وارد کنیم و بالعکس محصولاتی را صادر کنیم که برای تولید آن‏ها آب کمتری مصرف می‏شود.
*اقدام و عمل، حلقه مفقوده رفع مشکلات
سید محمدحسین شریعتمدار مشاور وزیر جهاد کشاورزی نیز در ادامه تریبون را در اختیار گرفت و با اشاره به برخی اقدامات انجام‌شده برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی گفت: در این زمینه تفاهم‏نامه‎ای با وزارت نیرو در حال انعقاد است و قرار است اتاق ایران با همکاری استان‏ها در امر تعادل‎بخشی مصرف آب در حوزه کشاورزی همکاری داشته باشد.همچنین در این راستا، مطالعات طرحی درزمینهٔ خصوصی‏سازی مدیریت منابع آب نیز انجام‌شده است.
وی با اشاره به اینکه صنوف مختلف در خصوص مسائل زیست‌محیطی مشکلاتی با سازمان حفاظت محیط زیست دارند، اظهار کرد: منشور همکاری بین اتاق بازرگانی ایران و سازمان محیط زیست هفته گذشته آماده شد و پس از تأیید به امضای هر دو طرف می‎رسد تا با اجرای آن مشکلات صنوف با محیط زیست برطرف شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به نام‌گذاری سال جاری به نام «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» اشاره و خاطرنشان کرد: مشکلات بسیاری در جامعه وجود دارد که برای رفع آن‏ها اقدامی انجام نمی‏شود و اقدام و عمل که در شعار امسال به آن اشاره‌شده، حلقه مفقوده رفع مشکلات کشور است.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مشکل کم‏آبی در کشور، تأکید کرد: باید هر چه سریع‌تر برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی کنیم، زیرا در دقیقه 90 قرار داریم و فرصت چندانی جهت جبران اشتباهات گذشته و تأمین نیازهای آینده باقی نمانده است.
*ناتوانی کشاورزان برای بازپرداخت تسهیلات با سود بالا
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم در این مراسم توسعه ظرفیت‌های بازرگانی در بخش کشاورزی را از مهم‏ترین اولویت‏های این سازمان برشمرد و تصریح کرد: در این زمینه اقدامات خوبی انجام‌شده است، برای مثال انگور استان به کشور روسیه صادر می‏شود و در حال رایزنی هستیم تا این جنس تعاملات بازرگانی، افزون شود.
مجتبی مزروعی با اشاره به بحران آب در خراسان رضوی، اظهار کرد: با پهنه‏بندی‎های صورت گرفته در بحث الگوی کشت در دو سال اخیر 40 درصد سطح زیر کشت هندوانه و 10 درصد سطح زیر کشت خربزه در استان کاهش داشته که از این طریق در مصرف آب صرفه‏جویی شده است؛ از طرفی تمرکز تولید غلات در مناطق مستعد در دستور کار بوده و طی سه سال گذشته 30 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم کاهش‌یافته اما میزان خرید پنج برابر افزایش داشته است؛ از ابتدای امسال تاکنون نیز بیش از 300هزار تن گندم خریداری کرده‏ایم و امیدواریم رکورد 550 هزار تن را کسب کنیم.
وی به سود بالای تسهیلات بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: کشاورزان ما توان بازپرداخت تسهیلات را ندارند؛ باید تلاش کنیم توان کشاورزان تقویت شوند؛ عموم تولیدکنندگان ما در 10 سال گذشته ضربه خورده‏اند و از دریافت تسهیلات واهمه دارند زیرا در این مسیر متحمل دشواری‌هایی شده‌اند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه در برنامه پنجم توسعه به بخش کشاورزی استان حدود هفت درصد اعتبار تخصیص یافت، افزود: باید تلاش کنیم در برنامه ششم توسعه کشور، حجم این اعتبار افزایش یابد.
*صرفه‏جویی 50 درصدی آب با توسعه کشت ارگانیک
رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در حاشیه این جلسه اظهار کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد این است که در این جلسه بر توجه به بخش کشاورزی به‌ویژه صرفه‏جویی در آب تأکید شد.
علی شریعتی‏مقدم ادامه داد: یکی از خواسته‏های جدی بخش خصوصی این است که اقدامات مثبت دولت درزمینهٔ صرفه‏جویی آب در بخش کشاورزی باید شتاب بگیرد و باید حمایت از کشاورزان و بخش‏های مختلف نهادینه شود؛ اتاق بازرگانی بر اقتصادی شدن کشاورزی، توسعه صادرات به‌ویژه صادرات محصولات ارگانیک تأکید دارد و معتقدیم با برنامه‏ریزی برای توسعه کشت ارگانیک می‏توان در مصرف آب صرفه‎جویی 50 درصدی داشت.
وی با اشاره به اینکه کشاورزی خراسان رضوی متأثر از خشکسالی و مشکلات اقلیمی است، خاطرنشان کرد: باید سرمایه‏گذاری‎ها در این بخش بیشتر باشد و باید بتوانیم با واردات تکنولوژی بهره‏وری این بخش را افزایش دهیم زیرا این امر مستلزم توسعه دانش‏بنیان است و امیدواریم در جلسات بعدی بتوانیم این درخواست‏ها را پیگیری کنیم.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی به انعقاد تفاهم‏نامه‏ای بین اتاق، انجمن ارگانیک ایران شعبه خراسان رضوی و مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی استان در این جلسه اشاره کرد و افزود: این تفاهم‏نامه در راستای توسعه تولیدات ارگانیک و آموزش است.
وی بابیان اینکه درصد محصولات ارگانیک در کشور اندک بوده و در حدود یک درصد می‌باشد، عنوان کرد: این در حالی است که کشت این محصولات با روش‏های سنتی کشاورزی ما منطبق است و از طرفی با توجه به تقاضای بازار جهانی برای محصولات ارگانیک، می‏توانیم با توسعه کشت این محصولات، به بخشی از این تقاضا پاسخ و سهم خود را در بازارهای صادراتی افزایش دهیم.
شایان‌ذکر است در ابتدای این جلسه گزارشی از اقدامات، جمع‏بندی جلسات، درخواست‏ها و پیشنهادات کمیسیون کشاورزی و آب اتاق خراسان رضوی ارائه شد.
در بخش پایانی این جلسه نیز، از آقایان فلاح، بهره‏بردار نمونه، حسین شادمان، تولیدکننده نمونه زعفران، علی حسن‎زاده بهره‏بردار نمونه، سید حسن حسن‏زاده، تولیدکننده خوراک دام، عبدالحسین فرشیدی، تولیدکننده نمونه چغندرقند، دانیال سالاری، تولیدکننده زعفران ارگانیک تقدیر شد؛ همچنین شرکت نوین زعفران نیز به دلیل تجارت محصولات ارگانیک مورد تجلیل قرار گرفت.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی