برگزاری نشست کارگروه آب محیط زیست و اقتصاد سبز

برگزاری نشست کارگروه آب محیط زیست و اقتصاد سبز
نویسنده خبر : مدیر سایت تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 03 تير 1395

صادقی نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق مشهد و دبیر اجرایی خانه کشاورز در نشست کار گروه آب و محیط زیست و اقتصاد سبز با اشاره به نقش مؤثّری که اتاق بازرگانی به عنوان یک ارگان مشورتی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی دارد بیان داشت اتاق بازرگانی می تواند نظرات و پیشنهادات بخش خصوصی را به طور مؤثّرتری به بخش دولتی منتقل نماید.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد
وی افزود: به طور قطع می توان گفت که کارگروه آب محیط زیست و اقتصاد سبز یکی از مهمترین کارگروه های تشکیل شده در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی است که موضوعات بررسی شده در این کارگروه و مصوّبات آن به ویژه در حوزه آب می تواند اثرگذاری زیادی در مدیریت بحران آب استان و کشور داشته باشد.
رضا حمیدی عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد نیز با ابراز نگرانی به عنوان یک تولیدکننده از وضعیت بحران آب استان گفت: یکی از موارد مهم در سرمایه گذاری بخش خصوصی ، تشویق سرمایه گذار است که از جمله این تشویق ها می توان به پرداخت وام ، معافیت از مالیات و افزایش مدت بازپرداخت وام اشاره نمود.
وی افزود:. بطورکلی حوزه های قابل سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در مدیریت بحران آب را می توان به حوزه آبخیزداری ومنابع طبیعی ، تصیفه و استفاده مجدد پساب ها ، مدیریت قنوات و گسترش کشتهای گلخانه ای (با توجه به صرفه جویی بالای آب در این بخش) دانست.
حمیدی افزود:توجه به ازدست رفتن آب در کانال های آبرسانی و سیستم های آبیاری ، کاهش سطح تبخیر و تعرق از خاک و گیاهان ، هدایت صنایع تولیدی پرمصرف از مناطق کم آب به مناطق پرآب استان و کشور ، ساخت و اصلاح ماشین آلات بخش کشاورزی در راستای کاهش مصرف آب و آموزش و ارتقاء دانش فنّی کشاورزان ، تهیه لیستی از محصولاتی که با توجه به نبود آب کشت آنها در کشور و استان باید ممنوع شود از جمله مهم ترین راهکارهای مدیریت بحران آب و کمک به اقتصاد آب می باشد.
جمشیدی مدیر عامل جمعین ناجیان آب خراسان در ادامه با اشاره به اینکه چندین سال از تدوین سند تدیبر آب مشهد می گذرد و هنوز این سند به نتیجه نهایی نرسیده است بیان کرد: رایزنی ها در ارائه سند تدبیر آب ، بصورت جامع انجام شده و اصلاحات لازم بعمل آمده و اجرایی شدن آن نیازمند نگرش دقیق و انجام مطالعات اقتصادی و اجتماعی می باشد.
وی خاطر نشان ساخت:در تکمیل سند تدبیر آب استان خانه کشاورز می تواند حمایت کننده ی بسیار خوبی در این زمینه باشد تا با همکاری مسئولین ذیربط ایرادات این سند رفع شده و به اجرایی نمودن آن کمک شود. ایشان تاکید کردند که باید از نهاد ریاست جمهوری و دولت خواست تا به منظور تدبیر آب دشت مشهد نماینده ای به استان فرستاده شود تا رایزنی های لازم در محل انجام گیرد و آنچه مهم است اینکه در کنار سند تدبیر آب باید سند تدبیر کشاورزی هم به صورت مکمل مورد اجرا قرار گیرد.
دکتر انصاری عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد نیز با بیان اینکه اتاق فکر خراسان با داشتن کارگروه آب محیط زیست و منابع طبیعی آمادگی همکاری و تبادل نظر با کمیسون کشاورزی و کارگروه آب اتاق بازرگانی را دارد گفت: با توجه به اینکه تا کنون تمام گزارشات اتاق فکر خراسان به صورت مستقیم به مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری منتقل شده است می تواند مثمرثمر باشد و همچنین یکی از اقدامات مهم در راستای کمک به سند تدبیر آب استان این است که اتاق بازرگانی با همکاری خانه کشاورز ، جمعی از خبرگان و کشاورزان را در قالب یک کمیته یا کارگروه دورهم جمع نماید تا ایرادات سند تدبیر آب گرفته شده و نسخه نهایی آن به سازمانهای بالادستی ارائه شود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی