چالش های موجود در عرصه بازرگانی، ناشی از خلاء یک نگاه لجستیکی است

چالش های موجود در عرصه بازرگانی، ناشی از خلاء یک نگاه لجستیکی است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 08 آبان 1398

رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد:

چالش های موجود در عرصه بازرگانی، ناشی از خلاء یک نگاه لجستیکی است

رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد گفت: چالش های موجود در عرصه تجارت و بازرگانی کشور، ناشی از خلاء یک نگاه لجستیکی به این حوزه است. همین امر باعث شده تا ظرفیت شرق کشور در عرصه اقتصاد و تجارت، مورد غفلت قرار بگیرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ محمدحسین روشنک» در جلسه کمیسیون تجارت اتاق مشهد بیان کرد: شرق کشور، با چالش های تحریم مواجه نیست اما توامان پتانسیل های آن نادیده گرفته می شود و صدای ما نیز به گوش مسئولان نمی رسد.

وی به مناسبت تقویمی 29مهرماه اشاره و عنوان کرد: هر ساله در این تاریخ و به مناسب روز صادرات، مراسمی برای بزرگداشت فعالان این عرصه برگزار می شد و نمادی از توجه به این عرصه مهم در کشور بود اما امسال، به رغم همراهی و تلاش های اتاق ایران، مراسم مذکور بدون اطلاع بخش خصوصی کنسل شد. فراموش نکنیم که بی توجهی به تجارت، نشاط را از این عرصه مهم می گیرد و انگیزه را از فعالان آن دریغ می نماید.

روشنک با اشاره به موانع پیش روی صادرکنندگان و تجار، عنوان کرد: باید بپرسیم که چرا در حال حاضر با وجود قرار داشتن در فصل صادرات، وجود مشتری برای کالای صادراتی ایران، فراهم بودن شرایط و حتی وجود واگن های خالی دولتی، صادرات انجام نمی گیرد. این مسائل باید مورد بررسی قرار بگیرند. مشکل اینجاست که بخش صادرات ما متولی ندارد.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد نقبی به برگزاری نمایشگاه اختصاصی کالاهای ایرانی در تاجیکستان و شهر دوشنبه زد و آن را فرصتی مغتنم برای تولیدکنندگان و تجاری ایرانی برشمرد و گفت: متولی برپایی این رویداد، شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد خواهد بود اما تلاش خواهیم کرد تا حداکثر همکاری برای برگزاری هرچه بهتر آن به عمل آید. این نمایشگاه در شرایط کنونی، می تواند نوید توسعه همکاری ها با تاجیکستان باشد.

وی متذکر شد: البته در حوزه تجارت با تاجیکستان با مشکلات مختلفی مواجهیم که یکی از آن ها، روابط دو کشور تاجیکستان و ترکمنستان است و این امر باعث شده تا مسیر صدور کالاهای صادراتی ایران دستخوش تغییراتی شود و بر حجم زمان و هزینه افزوده شود و مشکلاتی برای تجار ایرانی رقم بخورد.

وی گوشه چشمی نیز به تلاش های استاندار خراسان رضوی برای اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی استان داشت و بیان کرد: نشاط اقتصادی مهم ترین اثر این طرح بود.

*خراسان آمادگی میزبانی از کمیسیون مشترک همکاری های ایران و تاجیکستان را دارد

در ادامه علی رسولیان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در سخنانی عنوان کرد: طی سنوات گذشته با مشکلات مختلفی در حوزه تجارت با تاجیکستان مواجه بوده ایم از تاثیر روابط دیپلماتیک بر تعاملات اقتصادی تا مشکلات حمل و نقل، اثرات خود را بر حوزه تجارت با این کشور باقی گذاشته است.

وی ادامه داد: با این وجود، معتقدیم که خراسان رضوی در تعاملات تجاری با تاجیکستان پیشرو است. به استناد این ظرفیت آماده ایم تا تازه ترین دور کمیسیون مشترک همکاری های ایران و تاجیکستان را میزبانی کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی خاطر نشان کرد: خوشبختانه با همکاری سفیر ایران در تاجیکستان پرواز مشهد_ دوشنبه برقرار شد و ظرفیت توسعه نیز در این بخش وجود دارد. از سوی دیگر، تاکنون شاهد پنج نوبت سفر استانداران خراسان رضوی به تاجیکستان بوده ایم و تعاملات مطلوبی نیز میان استان ما و شهر «خجند» وجود دارد. ماحصل این روابط خوب، برپایی ۱۵ دوره نمایشگاه اختصاصی کالا در کشور مذکور بوده است. البته این فرصت در سال های اخیر فراهم نشد و به همین استناد، صدور مجوز برای برگزاری این نمایشگاه در ماه های پیش رو و در شهر دوشنبه، فرصتی ارزشمند خواهد بود.

وی یادآور شد: به رغم آنکه تاجیکستان در زمره کشورهای منطقه اوراسیا نیست اما عضویت ایران در اتحادیه این کشورها، به بهبود روابط اقتصادی با این کشور نیز منجر می شود.

* برپایی نمایشگاه کالای ایران در تاجیکستان می تواند موتور محرک خوبی باشد

در ادامه تریبون در اختیار غلام عباس ارباب خالص، مشاور وزیر امور خارجه و رئیس نمایندگی  وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور قرار گرفت و  وی عنوان کرد: برپایی نمایشگاه کالای ایران در تاجیکستان می تواند موتور محرک خوبی برای رشد تجارت خراسان رضوی با تاجیکستان باشد. اتفاقات دیگری نظیر عضویت کشورمان در شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (C.I.S.)، تعاملات ایران در این بخش را نیز توسعه می دهد و به نفع تجارت با تاجیکستان خواهد بود.

وی نقبی به حضور رایزنان اقتصادی در کشورهای هدف صادراتی ایران زد و ادامه داد: به باور من، تخصصی نمودن وابسته های بازرگانی می تواند به توسعه تجارت ایران کمک کند. برای نمونه حضور وابسته تخصصی مثلا زعفران یا قالی می تواند صادرات این محصولات را که در آن ها مزیت زیادی داریم، افزایش دهد. البته برای تامین چنین نیروهای تخصصی، نیازمند همراهی اتاق ایران خواهیم بود. امیدواریم روزی این موضوع در دستور کار وزارت امور خارجه و دیگر نهادهای متولی قرار بگیرد.

*دغدغه های بخش خصوصی در حوزه تجارت با ترکمنستان

در بخش دیگری از این نشست، تریبون در اختیار جمعی از فعالان اقتصادی و صادرکنندگان قرار گرفت تا از دغدغه های خود بگویند. حمید بابازاده، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی در همین رابطه عنوان کرد: ما درد مزمنی در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی داریم و بارها از آن سخن گفته ایم. مشکل فعالان این بخش در حوزه مراودات بانکی از جمله ضمانت نامه هاست که باید در این خصوص تدبیری اندیشیده شود. مادامی که نتوانیم موضوع ضمانت نامه ها را حل و فصل کنیم حضور شرکت های ایرانی در این کشور با مشکلات متعددی روبه رو بوده و تعاملات با دشواری انجام می پذیرد.

در ادامه، حسین حدادی، مدیرعامل شرکت بازرگانی «نگاه سبز» گفت: مدت 15 سال است که در حوزه صادرات مواد غذایی به کشور تاجیکستان فعال هستیم، یکی از چالش های قدیمی ما در بحث ترانزیت کالا است که موانع گاه و بیگاه که بعضا متاثر از مسائل سیاسی میان کشورهاست، ضرر و زیان را متوجه تجار می کند، لذا تقاضا داریم در این رابطه جلساتی برگزار شود و در چارچوب گفتگوهای دیپلماتیک، این مسائل حل شود تا بخش اقتصادی خسران نبیند.

در بخش دیگری از این نشست غلامرضا نازپرور، رئیس خانه معدن خراسان رضوی پشت تریبون قرار گرفت و عنوان کرد: انتظار ما این است که اطلاع رسانی های لازم در خصوص توان و ظرفیت های معدنی و صنایع معدنی خراسان رضوی در کشور تاجیکستان صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: یک چهارم صنایع ما در این استان در زمره صنایع معدنی هستند و استان ما به عنوان پایتخت گوهرسنگ ها شناخته شده و پتانسیل های ارزشمندی در این حوزه دارد، لذا باید اطلاع رسانی لازم انجام بگیرد.

نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق مشهد خاطرنشان کرد: تقاضا داریم در نمایشگاه بخشی را برای معدن و سنگ های معدنی در نظر بگیرید. ضرورت دارد تا ارتباط ما با تشکل های اقتصادی کشور تاجیکستان نیز برقرار شود تا بتوانند در حوزه ظرفیت های معدنی استانمان، اطلاع رسانی داشته باشیم.

فرهاد فرخ منش، رئیس توسعه تجارت سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی نیز اظهار کرد: بخش کشاورزی استان در حوزه مکانیزاسیون و تولید بسیاری از محصولات کشاورزی پیشرو است. همین حالا، حدود 30 الی 35 صادرات این خطه مربوط به بخش کشاورزی می باشد.

وی ادامه داد: خلائی در حوزه مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در کشور تاجیکستان وجود دارد، که می تواند بهانه همکاری های اقتصادی با شرکت های خراسانی شود.  

فرخ منش یادآور شد: در حوزه آموزش های کوتاه مدت کشاورزی نیز گام هایی برداشته شده است که این ظرفیت نیز می تواند در کشور مذکور معرفی شود.

این گزارش حاکیست؛ در این نشست جمع دیگری از فعالان اقتصادی استان از مشکلات خود در حوزه ترانزیت کالا به کشور تاجیکستان، موانع و مشکلاتی داخلی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان و اقتضائات نمایشگاه اختصاصی کالاهای ایرانی در شهر دوشنبه سخن گفتند.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی