با تصویب کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی؛ کمیته استانداردسازی مصرف آب تشکیل شد

با تصویب کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی؛ کمیته استانداردسازی مصرف آب تشکیل شد
نویسنده خبر : مدیر سایت تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 13 خرداد 1395

 کمیته تخصصی و اولیه استانداردسازی مصرف آب، با تصویب کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، تشکیل شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، پیگیری تشکیل کمیته تخصصی و اولیه استانداردسازی مصرف آب و انتخاب مسئول و دبیر این کمیته یکی از دستور کارهای جلسه اخیر کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی بود که با رأی اعضای این کمیسیون، دکتر مؤیدی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی به عنوان دبیر این کمیته انتخاب شد.
علی شریعتی‌مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در توضیح ضرورت فعالیت چنین کمیته‌ای گفت: با نزدیک‌ شدن به فصل گرما، موضوع مدیریت آب در بخش‌های مختلف به مثابه حجم مصرف آن، اوج می‌گیرد و از آنجایی که حوزه کشاورزی در این خطه، یک مصرف‌کننده عمده به شمار می‌آید، باید در راستای استانداردسازی حجم مصرف، گام‌های پرشتابی برداریم.
*خراسان رضوی می‌تواند در زمینه ایجاد مجمع خیران آموزش کشاورزی پیشتاز باشد
اما یکی دیگر از دستور کارهای این جلسه ارائه گزارش برنامه‌ها و فعالیت‎های پیش روی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در سال جاری در راستای گسترش همکاری‌ها با کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بود که در این رابطه مؤیدی، رئیس مرکز تحقیقات اظهار داشت: با توجه به تغییر الگوی کشت استان تعدادی از ایستگاه‎های تحقیقاتی این مرکز، تخصصی شده‎اند برای نمونه در فیض‌آباد؛ ایستگاه تخصصی تحقیقات پسته، در نیشابور ایستگاه تخصصی تحقیقات علوفه و ... ایجاد شده‌اند.
وی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی را تنها مرجع رسمی آموزش در بخش کشاورزی در استان معرفی و خاطرنشان کرد: این مرکز در تمام زمینه‎های تخصصی کشاورزی امکان برگزاری دوره‌های تخصصی را دارد و تمام فعالان این بخش می‎توانند آموزش‎های خود را به این مرکز منتقل کنند؛ با توجه به نبود محدودیت‌های مشابه مراکز آموزش عالی، ‎در این مرکز حتی می‎توانیم از کشاورزان نمونه به عنوان اساتید مجرب استفاده کنیم.
مؤیدی با اشاره به امکان همکاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی با بخش خصوصی در حوزه «پژوهش» تصریح کرد: یکی از مباحث مهم در حوزه کشاورزی تکمیل زنجیره تولید تا فرآوری است که به نظر می‌رسد در ایستگاه‌های تخصصی مرکز، این زنجیره می‎تواند تکمیل شود.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی به ضرورت ایجاد مجمع خیران آموزش کشاورزی نیز اشاره کرد و افزود: خراسان رضوی می‎تواند در این زمینه پیشتاز باشد؛ بسیاری از کشاورزان و علاقه‌مندان به کشاورزی توان تحصیل در این رشته را ندارند و اگر خیران همت کنند ما نیز آمادگی داریم بسترهای آموزشی لازم نظیر امکانات تحصیلی، خوابگاه و ... را در اختیار این افراد قرار دهیم.
وی با تأکید بر ضرورت فرآوری در بحث تولید، عنوان کرد: کشور ما جزو کشورهای پیشرو در خام فروشی محصولات کشاورزی است و فرآیندهای پس از تولید در کشور ما ناقص می‌باشد و باید این نقیصه‌ها برطرف شود.
*ضرورت تقویت ارتباط با مجمع نمایندگان استان
علی شریعتی‌مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز درادامه این جلسه ضمن اعلام آمادگی برای کمک به تشکیل مجمع خیران کشاورزی، گفت: مرکز تحقیقات در حال ایجاد تحولات ستادی و برنامه‌ریزی شده است و به سمت تعامل بیشتر با بخش خصوصی پیش می‎رود؛ کار اتاق نیز ستادی و مشورتی است و می‎توانیم در زمینه اطلاع‎رسانی مباحث آموزشی مرکز تحقیقات کمک کنیم.
وی در بخش دیگری از این جلسه بر ضرورت تقویت ارتباط بخش کشاورزی با مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی برای پیگیری مشکلات و مطالبات این بخش تأکید و تصریح کرد: ظرف دو هفته آینده با تشکل‎های بخش کشاورزی جهت برگزاری جلسه‎ای با اعضای مجمع نمایندگان استان هماهنگ و از نمایندگان نیز برای برگزاری این جلسه درخواست وقت مناسب شود.
ارتباط ضعیف حوزه پژوهش با تولید، استفاده از آموزش برای برطرف کردن نقاط ضعف در بخش تولیدات کشاورزی، لزوم ساماندهی و تجمیع آموزش‎ها، ضرورت استمرار آموزش‎ها، همکاری اتاق بازرگانی با مرکز تحقیقات در بخش تجاری و بازاریابی محصولات کشاورزی، لزوم ارائه آموزش به تولیدکنندگان برای استانداردسازی محصولات و آموزش مصرف کنندگان برای مصرف محصولات استانداردسازی شده و لزوم بسترسازی و فرهنگ‌سازی برای بهبود کشت و کار از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود؛ در نهایت مقرر شد کاگروهی برای ارتباط بیشتر مرکز تحقیقات با بخش خصوصی و انجام اقدامات راهبردی تشکیل شود.
*راه‎اندازی واحدهای پایلوت تولید محصولات ارگانیک
طرح و بررسی چگونگی گسترش همکاری‎های مشترک در جهت توسعه تولید و تجارت محصولات کشاورزی ارگانیک بین مرکز تحقیقات با انجمن ارگانیک شعبه خراسان و کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی از دیگر دستور کارهای این جلسه بود که در این باره گزارشی از برنامه‎های مرکز تحقیقات در زمینه تولید محصولات ارگانیک ارائه و در نهایت مقرر شد تفاهم‎نامه‎ای بین مرکز تحقیقات با انجمن ارگانیک برای راه‎اندازی واحدهای پایلوت تولید محصولات ارگانیک منعقد شود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی