لزوم همگرایی تشکل ها برای چانه زنی بهتر با دولت

لزوم همگرایی تشکل ها برای چانه زنی بهتر با دولت
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 06 مهر 1398

در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تاکید شد:

لزوم همگرایی تشکل ها برای چانه زنی بهتر با دولت

 

در سومین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق مشهد، محصولات دارای ظرفیت صادرات در خراسان رضوی بررسی شد و درباره زنجیره ارزش محصولات صادراتی استان بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ شهرام عیدی زاده دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق مشهد در ابتدای این نشست گفت: با تصمیم کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، مقرر است تا محصولات استراتژیک استان ها که دارای ظرفیت صادراتی می باشند، احصاء و اعلام شوند. در همین راستا، سه محصول استراتژیک خراسان رضوی برای معرفی به اتاق ایران را در این نشست تعیین خواهیم کرد.

وی همچنین نقبی به فعالیت های توسعه‌ای معین های اقتصادی در سطح استان زد و توضیح داد: بخشی از این طرح ها و برنامه ها، با محوریت بخش کشاورزی در حال اجرا یا در در دست برنامه ریزی هستند، به همین منظور تلاش داریم تا شرایط تعامل با معین‌های اقتصادی و نحوه همکاری با آن ها را در بخش کشاورزی تعیین کرده و در دستور کار دیگر مشکلات و چالش های پیش روی فعالان حوزه دام و آبزیان و... را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

*تخصیص عوارض واردات گیاهان دارویی و زعفران برای توسعه صادرات

سپس علی شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران و خراسان رضوی به ایراد سخن پرداخت و گفت: اینکه بخش کشاورزی، اتاق بازرگانی را پشتیبان خود بداند، نگرش مهمی است و باید از ظرفیت‌هایی چون شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، کمیته بند (ب) ماده 12 و تخصص و تجربه اتاق به نفع این بخش مورد بهره برداری قرار بگیرد.

وی در ادامه به پیگیری های شورای ملی زعفران به عنوان یکی از تشکل های زیرمجموعه پارلمان بخش خصوصی، برای بهبود وضعیت این محصول اشاره و اظهار کرد: در شورای ملی زعفران مباحثی همچون امکان سازی جهش صادرات زعفران، شناخت اقتصاد کلان زعفران و آینده آن مطرح شد و سازمان توسعه تجارت هم به دنبال واگذاری مسئولیت خود در این عرصه به بخش خصوصی است.

شریعتی مقدم افزود: در بحث گیاهان دارویی و زعفران نیز پیشنهاد کردیم تا از واردات این گروه کالایی جلوگیری شود و با درنظر گرفتن دو درصد عوارض برای واردات این محصولات، عوارض مذکور جهت توسعه بخش صادرات مورد استفاده قرار بگیرد؛ این موضوع در سازمان توسعه تجارت پذیرفته شد و برای تصویب به هیات دولت رفت.

وی با تاکید بر اهمیت ایجاد اتحاد میان تولیدکنندگان محصولات مشابه در چارچوب تشکل ها و انجمن ها، گفت: این همگرایی میان تولیدکنندگان محصولات موجب چانه زنی بهتر آن ها در پیگیری خواسته هایشان می شود. این موضوع به ویژه در بخش گیاهان دارویی می تواند اثرگذار باشد؛ از طرفی، حمایت هایی که از این محصولات صورت می گیرد باید پررنگ تر باشد تا صادرات آن با قدرت بیشتری صورت بگیرد.

شریعتی مقدم ادامه داد: یکی از اموری که در این دوره فعالیت کمیسیون باید پیگیری کنیم، ساماندهی تشکل ها است؛ اتاق نباید به دنبال ایجاد تشکل جدید باشد بلکه تشکل های موجود باید بتوانند از منافع جمعی اتاق استفاده کنند. باید ببینیم چه کنیم تا صدای بخش کشاورزی واقعی را به گوش همه برسانیم.

وی در ادامه به جلساتی که به عنوان رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران داشته اشاره کرد و افزود: در هفته های اخیر ارتباطی با نماینده فائو(سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) برقرار کردیم و قرار بر این شد تا با این سازمان ارتباطی پویاتر و موثرتر داشته باشیم و توامان مقری در مرکز فائو برای عرضه محصولات ایرانی به صورت مدیا، ماکت و... پیش بینی خواهد شد که لازم است محتوای خوبی برای این موضوع تولید کنیم.

*همکاری پارلمان بخش خصوصی ایران و ایتالیا در برندینگ محصولات کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران از برگزاری جلسه ای با رئیس بخش بین الملل فدراسیون ماشین سازان کشاورزی ایتالیا خبر داد و گفت: ایتالیا از 200 سال پیش در حوزه برند و فرآوری محصولات کشاورزی صاحب تجربه خوبی بوده است و برندهای منطقه ای خود را به خوبی جا انداخته و زنجیره کشاورزی در آن کشور کامل شده است. درخواست های ما از نماینده این کشور همکاری در حوزه های تکنولوژی کشاورزی و بازاریابی و برندینگ محصولات ایران بود که وی برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کرد و برهمین اساس مقرر شد تا مشخصات تجاری محصولاتمان را در چارچوب رویکردهای بین المللی تکمیل کنیم.

وی افزود: همچنین در جلسه ای با سفیر اتریش در خصوص گردشگری بخش کشاورزی مباحثی مطرح شد؛ بر همین اساس، یکی از اقداماتی که باید انجام بگیرد، احصاء ظرفیت های گردشگری بخش کشاورزی استان است و سفارت اتریش نیز در این زمینه می تواند همکاری نماید و سفیر این کشور هم اعلام آمادگی کرد.

شریعتی مقدم نقبی هم به نشست خود با رئیس سازمان توسعه تجارت در کمیسیون کشاورزی اتاق ایران زد و ابراز کرد: از وی تقاضا کردیم که قبل از اقدام و تصمیم درباره ممنوعیت صادرات کالایی، با تشکل های مربوطه مشورت شود و مقرر گردید تا در این موضوعات و سایر مباحث، همچون هلدینگ صادراتی همکاری دائمی با کمیسیون انجام بگیرد.

*50 درصد تخم مرغ تولیدی در خراسان رضوی، مازاد نیاز است

در ادامه، بار دیگر تریبون در اختیار عیدی زاده، دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق مشهد قرار گرفت و او گفت: در راستای بررسی دستورکار اول این جلسه، باید سه محصول دارای اولویت استان را مشخص و به وزارتخانه و اتاق ایران منعکس کنیم. پیشنهاد ما این است که محصول نخست زعفران و محصول دوم پسته باشد.

سیدحسین موسوی نژاد، مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‎گذار خراسان گفت: برخی محصولات دامی هم می‌توانند به عنوان اولویت استان مطرح شوند؛ خراسان رضوی مقام اول تولید تخم مرغ در کشور را دارد و ماهانه حدود 12 هزار تن تولید این محصول در این خطه صورت می گیرد که 50 درصد آن مازاد نیاز است؛ این درحالیست که میانگین کشوری مازاد تخم مرغ 10 درصد است.

وی افزود: کشورهای افغانستان، عراق و امارات مقاصد اصلی صادرات تخم مرغ خراسان هستند و 6 هزار تن صادرات به این کشورها انجام می شود اما با سیاست های خلق الساعه در بخش صادرات، دچار مشکلات متعددی در همین حوزه شده ایم. امروز صادرات به افغانستان آزاد شده اما در صادرات به عراق، انتظار داریم اتاق بازرگانی ورود کند و تخم مرغ هم به عنوان یکی از محصولات استراتژیک استان معرفی شود.

شریعتی مقدم در پاسخ به موسوی نژاد گفت: هیچ محدودیتی درباره کالاهای کشاورزی و دامی برای معرفی به عنوان اولویت استان وجود ندارد و نگاه ما توسعه محور است.

حمیدرضا رضوی خبیر، مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزان مشهد نیز با بیان اینکه، موضوع کیفی‌سازی محصولات و توجه به ارگانیک و سالم شدن محصولات بسیار مهم است. هم اکنون با دو محدودیت اصلی مواجهیم؛ پیوستن به سازمان تجارت جهانی و موضوع دامپینگ. بسترسازی و زمینه سازی سازمان تجارت جهانی در کشور و راه های خروج از دامپینگ بسیار حائز اهمیت است.

*طرحی برای رسیدگی به دستورالعمل ها هیجانی و آسیب‌زا

در بخش دیگری از این نشست؛ عیدی زاده، دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق مشهد به شکل گیری شش کارگروه تخصصی در این کمیسیون برای پیشبرد اهداف آن اشاره و اظهار کرد: این کارگروه‌ها شامل کارگروه تخصصی دام، طیور و آبزیان، کارگروه تخصصی صنایع غذایی و تبدیلی، کارگروه زراعت و باغبانی، گیاهان دارویی، استارتاپ ها و ایده های کارآفرینی در بخش کشاورزی، گلخانه ها و کارگروه تخصصی توسعه صادرات محصولات کشاورزی است.

صراف رئیس کارگروه تخصصی دام، طیور و آبزیان نیز در همین رابطه گفت: مهم ترین مشکل ما در سطح کشور پراکنده گویی‌هاست و به همین واسطه نیز نتیجه مثبتی حاصل نمی شود. مهم ترین بحث ما در ابتدای امر وحدت بین تشکل ها در حوزه دام، طیور و آبزیان است؛ اتاق بازرگانی کشور زمینه ساز و خاستگاه مناسبی برای تعالی این فرآیند است و ما از ابتدای فعالیت کارگروه، این موضوع را در ساختار خود اولویت بندی کردیم.

وی ادامه داد: اولویت ما مشکلات روز است و بزرگ ترین مشکل حال حاضر نیز بحث سامانه بازارهای جهاد کشاورزی می باشد. در واقع چون تامین کننده نهاده ها در بخش دامپروری این سامانه است، موضوع بسیار حساس شده است. این سامانه هنوز به روز نیست و معایب بسیاری دارد.

صراف به مشکلات موجود در بحث بارنامه ها نیز اشاره و اظهار کرد: بهای تعیین شده با آنچه دامدار هزینه می کند متفاوت است و او به راحتی نمی تواند هزینه را پوشش بدهد و به همین دلیل هزینه های سربار بر تولید بسیار زیاد می شود. مشکلات مالیاتی تشکل ها و مشکلات ساختاری نیز یک دغدغه جدی دیگر ماست. ساختار امروز تعاونی روستایی پاسخگوی نیاز تمام تشکل ها نیست.

اما کافی، دبیر انجمن صنفی کارخانجات خوراک دام نیز در ادامه عنوان کرد: خراسان رضوی همواره از نظر کیفی و کمی رتبه اول کشور در را خصوص تعداد کارخانجات خوراک دام دارد؛ 74 کارخانه خوراک دام در این استان فعال هستند و به همین تعداد هم کارگاه غیرمجاز تولید خوراک دام وجود دارد که باید ساماندهی شوند و تحت پوشش قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: قیمت جو در بازار آزاد به بیش از دو هزار تومان و نرخ ذرت به بیش از 2100 تومان رسیده است که این نرخ برای خریدهای عمده است و قیمت برای خرده خریدها تا 2300 تومان می رسد.

کافی افزود: امروز تعداد زیادی از کارخانجات داخل کشور که در حال روغن کشی هستند، بین 7 هزار تا 15 هزار تن سویا در مجموعه خود دارند؛ این درحالیست که در بهترین شرایط سویا برای دام و طیور باید بین 15 تا 30 روزه استفاده شود که این موضوع برای نگهداری از سویا در شرایط مطلوب است اما هم اکنون بیش از دو ماه است که 150 تن سویا در کشور بلامصرف مانده است.

وی خاطرنشان کرد: بیش از10 کارخانه خوراک دام به کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان و سوریه صادرات دارند اما هیچ ضمانتی برای آن ها نیست زیرا تصمیمات خلق الساعه به یک باره همه برنامه ها را به هم می ریزد.

شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران هم بار دیگر و در پایان این نشست گفت: موارد این چنین باید در قالب طرحی جامع بررسی شود و اشتغال و توسعه و جنبه های مختلف در آن طرح گنجانده شود. بسیاری از دستورالعمل ها هیجانی و بعضا آسیب زا هستند و در قالب طرحی جامع باید مشکلات را مطرح و حل و فصل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: حدود 100 معین اقتصادی در خراسان رضوی فعالیت دارند. نکته مهم فعالیت معین ها این است که فکر اقتصادی به مناطق رسوخ یابد. با توجه به اینکه بخش کشاورزی با سرمایه های خرد روستاییان آغاز می شود، چگونگی همکاری این بخش با معین ها را باید بیشتر بررسی کرد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی