نقش کمیته‌ها و اتاق‌های مشترک بازرگانی در مقابله با تحریم‌ها و تداوم همکاری های‌ اقتصادی

نقش کمیته‌ها و اتاق‌های مشترک بازرگانی در مقابله با تحریم‌ها و تداوم همکاری های‌ اقتصادی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 05 مهر 1398

نایب رئیس اتاق مشهد در دیدار با رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و نروژ تاکید کرد:

نقش کمیته‌ها و اتاق‌های مشترک بازرگانی در مقابله با تحریم‌ها و تداوم همکاری های‌ اقتصادی

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و نروژ دیدار و طرفین پیرامون زمینه های مشترک همکاری، اهمیت بهره‌مندی از ظرفیت کمیته ها و اتاق های مشترک بازرگانی برای عبور از سد تحریم ها و همچنین زمینه سازی برای ورود سرمایه های خارجی به کشور، گفتگو و تبادل نظر کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «داوود حیدری»، رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و نروژ در این دیدار با تاکید بر اهمیت توسعه تعاملات تجاری و اقتصادی دو کشور، عنوان کرد: نروژ دارای ظرفیت های خوبی در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، حمل و نقل، شیلات وکشاورزی، کشتیرانی و حفاظت دریایی، انرژی‌های تجدید پذیر، تصفیه و شیرین سازی آب و... است و عمده زیرساخت هایی که در این بخش ها فراهم آورده، دارای تکنولوژی بالا هستند. به همین استناد نیز، انتقال دانش و تکنولوژی از این کشور در بخش های مذکور، می تواند نفحات ارزشمندی را برای ما به ارمغان بیاورد.

وی توضیح داد: به درخواست معاونت بین الملل اتاق ایران، کمیته مشترک بازرگانی ایران و نروژ مستمرا در حال بررسی و تعامل به منظور توسعه همکاری ها با بدنه اقتصادی این کشور است تا از این مسیر، بستر عبور از تحریم ها فراهم آید.

حیدری به توانمندی های خطه خراسان رضوی در بخش های کشاورزی و صنایع غذایی اشاره و عنوان کرد: بررسی های ما نشان می دهد که محصولاتی نظیر زعفران، زرشک، هل، گل میخک و صنایع دستی این استان دارای ظرفیت خوبی برای ورود به بازارهای نروژ هستند. از سویی، بازارهای جدیدی در حوزه اسکاندیناوی برای صنایع غذایی و گیاهان دارویی در حال شکل‌گیری است که باید از آن ها بهره لازم را ببریم. این پتانسیل ها در حوزه انرژی های تجدیدپذیر نیز برای این خطه وجود دارد.

وی نقبی به اهداف و برنامه های کمیته مشترک بازرگانی ایران و نروژ زد و گفت:تلاش برای تحقق سرمایه گذاری‌های مشترک و اجرای پروژه های توسعه‌ای در بخش های نفت، گاز، صنایع دریایی، شیلات، انرژی های نوین صنایع غذایی، دارویی، پزشکی، گردشگری، فنی و مهندسی و...، برگزاری همایش ها و نشست های تخصصی با هدف انتقال تکنولوژی و توسعه تعاملات در بخش های مختلف، تلاش در جهت گسترش ارتباط و تعامل صاحبان صنایع و بازرگانان ایرانی با کشور نروژ، گسترش مبادلات هیات‌های تجاری و اقتصادی دو کشور و تسهیل در اخذ ویزای تجاری، همکاری با مقامات رسمی سازمان ها و موسسات دو کشور و سازمان بین المللی (UNIDO)، ارتقای همکاری های با اتاق های بازرگانی اسلو، استوانکر و برگن،  کمک به توسعه صادرات در حوزه صنایع دستی و... بخشی از برنامه ها و اهداف این کمیته را شامل می شوند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در حال تهیه بانک اطلاعاتی با تاکید بر مزیت های تجاری دو کشور هستیم و آن را برای بهره برداری تجار و بازرگانان فعال، در اختیار ایشان قرار خواهیم داد. گام دیگر ما نیز دعوت از شرکت های کوچک و متوسط (SME)  کشور نروژ برای همکاری و فعالیت مشترک با شرکت های ایرانی و سرمایه گذاری در ظرفیت های اقتصادی کشورمان است.

*دوستانی که در دوران تحریم ها کنارمان بمانند را فراموش نخواهیم کرد

حسین محمودی خراسانی، نایب رئیس اتاق مشهد نیز در این دیدار به توانمندی های خطه خراسان رضوی و تلاش های پارلمان بخش خصوصی در جهت بالفعل سازی این ظرفیت ها اشاره و عنوان کرد: برای توسعه روابط و یافتن مسیر تعاملات اقتصادی، کمیته‌ها و اتاق‌های مشترک بازرگانی باید فعال شوند و با بررسی و معرفی پتانسیل‌ها و راهکارهای موجود اقدام به رفع مشکلات ناشی از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران کنند.

نایب رئیس اتاق مشهد ادامه داد: کمیته مشترک بازرگانی ایران و نروژ باید بستری را فراهم آورد تا تجار و فعالان اقتصادی دو کشور با یکدیگر پیوند بخورند. توامان باید صدور روادید تجاری کشور مذکور نیز برای فعالان اقتصادی ایرانی تسهیل شود. ما نیز آماده پذیرایی از هیات های تجاری نروژی هستیم.

محمودی از آمادگی اتاق مشهد برای همکاری به منظور توسعه تعاملات اقتصادی میان دو کشور سخن گفت و یادآور شد: خراسان رضوی دارای ظرفیت های منحصربه فردی در بخش های مختلف اعم از کشاورزی، صنایع غذایی، صنایع معدنی، انرژی های تجدیدپذیر و... است و تلاش ما معرفی آن ها و بهره برداری از پتانسیل های مذکور به منظور کمک به توسعه اقتصادی استان و کشور می باشد. طبیعتا در مسیر این همکاری ها و تعاملات، اتاق بازرگانی به عنوان یک محور مهم، نقش کلیدی خود را ایفا می کند و باید به عنوان یک مرجع، مورد استناد قرار بگیرد.

محمودی متذکر شد: در دوران تحریم ها، این مجال فراهم آمده تا دوستان خود را بشناسیم. اگر امروز کشوری به رغم همه فشارهای بیرونی به عنوان دوست در کنار ایران بماند، فردا که تحریم ها از میان برداشته شود، جایگاه ویژه خود را خواهد داشت و ایرانی ها، همدلی ها و وفاداری ها را از خاطر نمی برند.  

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی