حل مشکلات در مسیر تعاملات اقتصادی ایران و ترکمنستان؛ در گرو تعریف منافع برای طرفین

حل مشکلات در مسیر تعاملات اقتصادی ایران و ترکمنستان؛ در گرو تعریف منافع برای طرفین
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 17 شهريور 1398

در دیدار عضو هیات رئیسه اتاق مشهد با  سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در «مرو» مطرح شد:

حل مشکلات در مسیر تعاملات اقتصادی ایران و ترکمنستان؛ در گرو تعریف منافع برای طرفین

عضو هیات رئیسه اتاق مشهد با  سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در «مرو» دیدار و پیرامون ظرفیت های موجود در راستای توسعه تعاملات تجاری و اقتصادی با کشور ترکمنستان، مشکلات، مطالبات و دغدغه های بخش خصوصی و صادرکنندگان ایرانی، گفتگو و تبادل نظر کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «رسول جعفری»، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در «مرو»  در این دیدار با تاکید بر اهمیت توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه، از مشترکات فرهنگی و تاریخی دو کشور سخن گفت و عنوان کرد: آماده ایم امکانات و پتانسیل های سرکنسولی مرو را برای کمک به رشد این تعاملات، به کار بگیریم.

وی ادامه داد: بهبود زیرساخت ها و رفع مشکلات، در گرو مطالبه گری و پیگیری بخش خصوصی دو کشور است. امیدواریم بتوانیم به مدد توانمندی های اتاق بازرگانی، در این عرصه اتفاقات مطلوبی را رقم بزنیم.

سرکنسول ایران در «مرو» به پتانسیل های خوب در بخش خدمات فنی و مهندسی استان خراسان رضوی اشاره و از اهمیت معرفی این ظرفیت ها در کشورهای همسایه سخن گفت و افزود: شرکت های ایرانی بعضا در حوزه مارکتینگ به ضعف هایی دچارند. ارتقای این بخش به معرفی توانمندی های آنان کمک شایانی خواهد کرد.

او یادآور شد: در حال حاضر ترکمنستان یکی از مهم ترین مقاصد صادراتی کشورمان به شمار می آید اما در سمت دیگر ترکمن ها مایل به ایجاد توازن بیشتر در تعاملات تجاری دو کشور هستند و تلاش دارند تا واردات بیشتری به کشورمان داشته باشند. طبیعتا ارتقای این بحث می تواند بسیاری از موانعی که امروز به نوعی از سوی دولت این کشور، پیش پای تجار ما قرار می گیرد را مرتفع سازد.

جعفری متذکر شد: تراز تجاری خراسان رضوی با کشور ترکمنستان مثبت است اما بین صادرات و واردات این استان با دو کشور مزبور فاصله وجود دارد؛ لذا باید مبادلات کالا با آن کشور را به سمت افزایش واردات سوق داد تا بتوان طرفین را راضی نگه داشت.

اما «محمدرضا توکلی زاده»، عضو هیات رئیسه اتاق مشهد نیز در سخنانی، به دغدغه صادرکنندگان ایرانی در حوزه تامین واگن های صادراتی، نظر به محدودیت های قانونی کشور ترکمنستان اشاره و عنوان کرد: دو کشور ایران و ترکمنستان، تفاهمی دارند که به استناد آن واگن‌های جمهوری اسلامی ایران برای کمک به روند حمل‌ونقل بین‌المللی (به‌ویژه در بخش ترانزیت و صادرات ) می توانند در شبکه ریلی راه‌آهن ترکمنستان سیر کنند. اما اجرای این تفاهم تا به امروز برای بخش خصوصی با مشکلات فراوانی روبه رو بوده است و عملا به رغم تفاهمی که شکل گرفته، اجرای این بحث با موانع متعددی روبه رو می شود.

وی ادامه داد: به نظر می رسد در حال حاضر یک راهکار برای حل مشکل می تواند افزایش تردد واگن های روسی باشد که مقصدشان عمدتا بندعباس است. در واقع رشد ورود این واگن ها به افزایش ابزارهای صادراتی ما منجر می شود چون آن ها در مسیر برگشتشان، باری همراه نداشته و می توانند کالاهای ایرانی را حمل کنند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد با بیان اینکه؛«حل بعضی مشکلات در تعاملات اقتصادی دو کشور در گرو تعریف منافع برای طرفین است»؛ خاطر نشان کرد: البته تکمیل راه آهن چابهار و اتصال آن به راه آهن سرخس –بندعباس نیز می تواند گره گشا باشد و فرصت های ترانزیتی جدیدی را برای کشورمان فراهم کند.

توکلی زاده، در پاسخ به نکات مطرح شده از سوی این مقام دیپلمات در خصوص ایجاد توازن در تراز تجاری دو کشور، یادآور شد: پتانسیل کالاهای تجاری و صادراتی ترکمنستان بعضا ناشناخته است. البته برپایی نمایشگاه هایی نظیر آنچه فعالان اقتصادی استان آخال در مشهد انجام دادند، می تواند به رشد این شناخت و معرفی بهتر ظرفیت های تولیدی و صادراتی این کشور همسایه کمک کند.

وی پیشنهاد داد: البته نظر به بحران آبی که کشور ما با آن روبه روست، می توان موضوع کشت فراسرزمینی و واردات محصولات کشاورزی از کشور ترکمنستان را پیگیری کرد. این ظرفیت در بخش خصوصی برای ورود به این حوزه وجود دارد اما منوط به تسهیل قوانین و حمایت های جدی دولت برای تعامل و تفاهم با ترکمنستان است. به نظر می رسد پیگیری این موضوع می تواند توازن بیشتری را در بخش تجارت کالا با کشور ترکمنستان، فراهم کند و منافع مطلوبی برای دو کشور رقم بزند.

این گزارش حاکیست؛ طرفین در پایان این نشست بر ضرورت تعامل بیشتر دستگاه دیپلماسی کشور با بخش خصوصی و اتاق بازرگانی، برای پیشبرد راهبردهای اقتصادی ایران در سطح بین المللی تاکید کردند.

 

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی