ضرورت نقش‌آفرینی بخش خصوصی در توسعه تعاملات اقتصادی ایران و اندونزی

ضرورت نقش‌آفرینی بخش خصوصی در توسعه تعاملات اقتصادی ایران و اندونزی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 22 مرداد 1398

در دیدار سفیر ایران در جاکارتا با عضو هیات رئیسه اتاق مشهد، مطرح شد:

ضرورت نقش‌آفرینی بخش خصوصی در توسعه تعاملات اقتصادی ایران و اندونزی

 

سفیر ایران در جاکارتا (اندونزی) با عضو هیات رئیسه اتاق مشهد، دیدار و طرفین در خصوص ظرفیت های استان خراسان رضوی برای توسعه تعاملات و تبادلات تجاری با کشور اندونزی بحث و گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ محمدرضا توکلی زاده در این دیدار به کارنامه تجاری دو کشور ایران و اندونزی اشاره و عنوان کرد: هر دو کشور دارای مزیت های فراوانی هستند که می توانند محور توسعه تعاملات تجاری قرار بگیرند با این وجود مراودات اقتصادی دو کشور به قواره ظرفیت های موجود نیست.

وی افزود: در خراسان رضوی نیز حجم تعاملات تجاری با کشور اندونزی محدود است. در واقع دور بودن خطه ما از بنادر باعث شده تا هزینه های حمل کالا افزون شود و مزیت تجارت با این کشور نیز کاهش یابد.

*کشور اندونزی؛ اقتصاد چهارم جهان در آینده

«محمد خوش هیکل آزاد» نیز در ادامه، از زمینه های مشترک فرهنگی و تاریخی دو کشور سخن گفت و بیان کرد: اندونزی در سال های گذشته همواره اقتصاد رو به رشدی داشته و اگرچه امروز رتبه 16 را در میان اقتصاد کشورهای جهان دارد اما زعم آن می رود که در سال 2050، در میان چهار اقتصاد برتر دنیا و در کنار کشورهایی همچون چین، آمریکا و هند قرار بگیرد. با این اوصاف باید بکوشیم تا تعاملات تجاری و اقتصادی ایران را با این کشور دارای پتانسیل، رونق ببخشیم.

وی کاهش تراز تجاری ایران و اندونزی را ناشی از تحریم ها دانست و در عین حال تاکید کرد: به رغم فشارهای موجود، همچنان تعاملات خوبی میان دو کشور در بخش اقتصادی برقرار است و می توان زمینه توسعه آن ها را نیز فراهم آورد.

 «خوش هیکل آزاد» در ادامه از ضرورت ورود مراکز دانشگاهی برای انجام پژوهش هایی در باب بازارها و ظرفیت های تجاری کشور اندونزی سخن گفت و خواستار مشارکت و پیگیری این بحث از سوی اتاق بازرگانی و مشارکت و نقش آفرینی بیشتر بخش خصوصی شد.

وی در ادامه به ایجاد انجمن دوستی ایران و اندونزی اشاره کرد و گفت: این بستر مشترک، می تواند به اتکای قرابت فرهنگی و تاریخی مردمان دو کشور، بستر رشد تعاملات در دیگر بخش ها را فراهم آورد. امیدواریم شمار اعضای این انجمن افزون شود.  

سفیر ایران در جارکاتا یادآور شد: تحریم ها اگرچه به کاهش تعاملات تجاری دو کشور منجر شده است اما معتقدیم که با ورود جدی تر بخش خصوصی، می توان در این حوزه اقدامات مطلوبی را به سرانجام رساند چرا که فعالان اقتصادی توانمند کشورمان، راه خود را برای پیشبرد اهداف تجاری و اقتصادی ، پیدا می کنند.

وی در ادامه به پتانسیل هایی پرداخت که در خراسان رضوی، می توانند مزیت تجاری با کشور اندونزی ایجاد کنند و گفت: زعفران و خشکبار این خطه می توانند سرآمد محصولات صادراتی این خطه به کشور مذکور باشند.

«خوش هیکل آزاد» خاطر نشان می کنند: پیشنهاد می کنیم اتاق فکری با مشارکت اتاق بازرگانی و با حضور جمعی از دانشگاهیان ایجاد شود و توامان از ظرفیت انجمن دوستی نیز برای کسب اطلاعات لازم بهره گرفته شود.

وی به نقش و جایگاه اندونزی در اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) اشاره کرد و افزود: این کشور پلی به سوی توسعه تعاملات تجاری در شرق آسیا است. اتاق بازرگانی نیز می تواند دفتری را در منطقه جنوب شرق آسیا فعال کند و روابط اقتصادی با کشورهای «آسه‌آن» را تقویت نماید.

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: یکی از اقدامات در دست پیگیری ما، فراهم کردن زمینه خواهرخواندگی باندونگ و تهران و سوماترای غربی و اصفهان است. می توانیم این ظرفیت را برای مشهد و یکی از شهرهای اندونزی نیز فراهم کنیم البته که باید مشترکات شناسایی شوند. براین باوریم همین گام ها، می تواند ما را به توسعه تعاملات در بخش های مختلف نزدیک کند.

 «خوش هیکل آزاد»، گوشه چشمی نیز به تلاش چین برای توسعه راه های ارتباط تجاری خود، به ویژه در قالب پروژه راه ابریشم داشت و توضیح داد: این مسیر تجاری ارزشمند می تواند در پیوند با راه آهن جنوب، مزایای اقتصادی و تجاری خوبی را برای کشورمان فراهم کند.

او نقبی به مشکلات در حوزه تعاملات مالی و بانکی میان ایران و شرکای تجاری اش زد و گفت: بحث تهاتر کالا، یکی از راهکارهای کارآمدی است که اتاق بازرگانی باید آن را مجدانه پیگیری کرده و برای تحقق آن نیز تعامل مطلوبی را با وزارت صمت و بانک مرکزی ایجاد کند.

*آمادگی اتاق مشهد برای کمک به توسعه تعاملات تجاری با کشور اندونزی

توکلی زاده، عضو هیات رئیسه اتاق مشهد نیز در پاسخ به نکات مطرح شده، بیان کرد: پارلمان بخش خصوصی در مشهد، پژوهشی را در باب ظرفیت های تجاری و اقتصادی با کشور اندونزی کلید خواهد زد تا به مدد آن، زمینه های تعاملات مشترک شناسایی شوند.

وی ادامه داد: اتاق بازرگانی آمادگی دارد تا در جهت رایزنی های تجاری و اعزام هیات ها، مشارکت های لازم را به عمل آورد. 

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی