در کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی پیشنهاد شد: مطالعه و بررسی آمار زائران و تاثیر آن بر اقتصاد مشهد

در کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی پیشنهاد شد: مطالعه و بررسی آمار زائران و تاثیر آن بر اقتصاد مشهد
نویسنده خبر : گروه دوگان تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 26 ارديبهشت 1395

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: مطالعه و بررسی آمار زائرین در مشهد و تاثیر آن بر اقتصاد شهر توسط اتاق مشهد یکی از پیشنهاد‌های بسیار منطقی از سوی آستانه قدس بوده که مناسب است، در دستور کار قرار گیرد.
به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد: هفتمین جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی با دستور کار ارائه گزارش در خصوص عملکرد مناطق آزاد تجاری و نشست تخصصی تامین مالی صنایع کوچک و متوسط در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد.
در این جلسه باقری، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان تسلیت رحلت آیت الله طبسی، خاطر نشان کرد: امیدواریم جانشینان آیت الله طبسی نقش اثرگذاری در اقتصاد استان خراسان رضوی ایفا کنند.
وی با اشاره به حضور هیات‌های خارجی به خراسان رضوی بیان کرد: درحال حاضر خراسان رضوی این آمادگی را نداشته که به صورت حداکثری از ظرفیت‌های هیات‌های خارجی استفاده کند که مقصر این امر دولت و بخش خصوصی نیست.
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق مشهد افزود: شناسایی اولویت‌های سرمایه گذاری استان و ارائه استاندارد‌های بین‌المللی در این زمینه به منظور جذب سرمایه‌گذار خارجی از جمله وظیفه کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین اتاق مشهد در خصوص هیات‌های خارجی است.
باقری تصریح کرد: استان خراسان رضوی برای ایجاد و حفظ اشتغال، ثروت و ارزش افزوده راهی جز جذب سرمایه گذار ندارد، بنابراین باید بتوانیم از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان به نحو مطلوب استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه چندین سال بوده که آمار وسیله توجیهی برای عملکرد مسئولان کشور شده است، اذعان کرد: متاسفانه در کشور به جای آن که از آمارها برای تصمیم گیری استفاده شود به آن نگاه ابزاری شده که این امر یک معضل فرهنگی است.
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق مشهد ابراز کرد: با توجه به اینکه مناقشه بسیاری در خصوص آمار زائرین به مشهد وجود دارد بنابراین باید در این زمینه اقدامی موثر صورت گیرد.
باقری تاکید کرد: مطالعه و پژوهش اتاق بازرگانی در خصوص آمار زائرین در مشهد و تاثیر آن بر اقتصاد شهر یکی از پیشنهاد‌های بسیار منطقی از سوی آستانه قدس بوده که مناسب است، در دستور کار قرار گیرد.
وی از برگزاری اولین جلسه مشترک کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی با کمیسیون صنعت در سال 95 خبر داد و اضافه کرد: با توجه به این که موضوعات مشترکی بین کمیسیون صنعت و سرمایه‌گذاری وجود دارد، لذا برگزاری جلسات مشترک می‌تواند در ارائه راهکار‌های موثر، سودمند باشد.
استادی ، مدیر نان آستان قدس با اشاره به وضعیت سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد اظهار کرد: براساس آمار متاسفانه مناطق آزاد کشور از جذب سرمایه گذاری خارجی منحرف شده و تبدیل به یک بازار مصرفی و معطوف به واردات شده است.
وی افزود: نبود زیر ساخت‌های سرمایه گذاری در کشور یک معضل اساسی بوده، که سبب شده ایران به یک کشوری تجاری تبدیل شود.
مدیر نان آستان قدس با اشاره به اینکه اقتصاد مشهد وابستگی زیادی به میزان حضور زائران دارد، عنوان کرد: آستان قدس رضوی با ایجاد فضاهای رفاهی موجب جذب سالیانه 24 میلیون زائر شده که این امر سبب تزریق پول قدرتمند به شهر و در نتیجه افزایش قدرت اقتصادی استان می‌شود.
استادی تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود اتاق بازرگانی مشهد به مطالعه و پژوهش در زمینه آمار زائران به مشهد و تاثیر آن در اقتصاد شهر بپردازد و نتایج آن را به تولیت جدید آستان قدس ارائه کند.
دکتر چشمی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص مناطق آزاد بیان کرد: بر اساس قانونی که در سال 72 مصوب شد، مناطق آزاد تبدیل به مناطق دولتی شده اند.
وی در ادامه گفت: ساختار دولتی سبب ناکارایی و فساد عجیبی در مناطق آزاد شده همچنین وجود رانت بسیار در این مناطق موجب واردات بیش از حد شده است.
استاد دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: قوانین و فضای مناطق آزاد کشور موجب شده که در این مناطق آزادی واردات ایجاد شود، نه اقتصاد آزاد.
دکتر چشمی ابراز کرد: در مناطق آزاد به جز صادرات مواد معدنی خام و پتروشمی امکان تولید و ایجاد فرصت‌های جدید وجود ندارد و فعالیت ‌های آنان معطوف به واردات شده است.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی