رئیس اتاق ایران: کار دولت ایجاد تشکل نیست

رئیس اتاق ایران:  کار دولت ایجاد تشکل نیست
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 21 تير 1398

رئیس اتاق ایران:

کار دولت ایجاد تشکل نیست

رئیس اتاق ایران گفت: فهرست تمامی تشکل های کشور را احصاء کردیم و پیشنهادها برای ادغام مواردی که موازی کاری وجود دارد و توامان عرصه هایی که در آن ها با خلاء مواجهیم و نیازمند ایجاد ساختاری تشکلی هستیم، آماده بوده و تا دو ماه دیگر آن را به مجلس ارائه خواهیم کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ غلامحسین شافعی در نخستین جلسه کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد که با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس برگزار شد، از پُرشماری تشکل های در بخش اقتصاد و موازی کاری های احتمالی سخن گفت و توضیح داد: مجلس شورای اسلامی در ماده 5 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار وظیفه ای برای اتاق بازرگانی تعیین کرده و آن ساماندهی تشکل های اقتصادی است؛ اتاق طبق قانون باید تشکل های موازی را در هم ادغام کند، خلاءهای احتمابی را جبران و در صورت نیاز تشکل های جدید ایجاد نماید تا هماهنگی لازم حاصل شود.

وی ایجاد تشکل های متعدد از سوی مراکز مختلف حتی وزارتخانه ها را یکی از مشکلات کنونی خواند و گفت: مجلس باید راه حلی برای این موضوع پیدا کند؛ مراکز متعددی در کشور هستند که تشکل ایجاد می کنند، حتی وزارتخانه هایی مثل کشور، کار، صمت و کشاورزی هم در حال ایجاد تشکل هستند؛ این درحالیست که وظیفه دولت ایجاد تشکل نیست.

رئیس اتاق مشهد اذعان کرد: هدف از ایجاد یک تشکل، گردهم آمدن عده ای خاص در قالب یک گروه و پس از احساس نیاز است اما از تشکل هایی که دولت ایجاد می کند، گاهی استفاده ابزاری صورت می گیرد. این امر تضادی را رقم می زند، در حالیکه تاکید ما این است که تشکل های اقتصادی باید از بطن بخش خصوصی شکل بگیرند.

شافعی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به مشکلات فراوانی که پیش روی فعالان اقتصادی است، گفت: فعالان اقتصادی هر شب در حالی سر بر بالین می گذارند که می دانند فردا یک غافلگیری جدید انتظار آن ها را می کشد. یک تصمیم، ابلاغیه یا دستورالعمل که مسیر فعالیت آن ها را دستخوش تغییر می نماید. در چنین شرایطی فعالیت اقتصادی کار بسیار دشواری است.

وی از اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق مشهد خواست تا با توجه به مسائل استان، در برنامه ریزی ها و اقدامات خود اولویت بندی لازم را انجام داده و به مشکلات و مسائل را به خوبی رصد کنند.

شافعی افزود: کمیسیون های تخصصی اتاق ها، نمی توانند همه مشکلات کشور را حل و فصل کنند. برای افزایش بهره وری و ایجاد یک خروجی موثر، از آن ها درخواست کرده ایم تا چند مشکل خاص را در اولویت قرار داده و راهکارهای رفع آن را تا مرحله تحقق پیش ببرند. این رویه، خروجی کارآمدتری را ایجاد خواهد کرد.

وی در واکنش به بخشی از صحبت های رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس مبنی بر اینکه بخش کشاورزی وزن لازم را در اتاق بازرگانی پیدا نکرده، تصریح کرد: این را قبول دارم که اتاق در مورد بخش کشاورزی دچار ضعف هایی است چرا که سال های سال به مسئولیت خودش در این زمینه عمل نکرده و حال در جبران مافات باید سرعت عمل بیشتری داشته باشد.

رئیس اتاق ایران یادآور شد: البته در حال حاضر در اتاق بازرگانی علاوه بر کمیسیون کشاورزی، دفتر تخصصی این حوزه نیز فعال شده تا پیشبرد سریع تر این بخش را دنبال کند. این در حالیست که سایر بخش ها دفتر تخصصی ندارند. در اتاق ایران نیز مرکز مطالعات راهبردی آب و کشاورزی را تشکیل دادیم تا در حوزه آب جبران مافات کرده باشیم. تاکید ما نیز سرعت دهی به امور در بخش کشاورزی اتاق است تا به نقطه مطلوب برسیم.

وی از فراهم کردن زمینه ای برای حضور کشاورزان واقعی در اتاق به عنوان یکی از مسائل مورد تاکید در پارلمان بخش خصوصی نام برد و گفت: در این زمینه دچار مشکل آیین نامه ای هستیم که باید آن را حل کنیم و آیین نامه ویژه ای برای حضور کشاورزان داشته باشیم و در واقع به دنبال تسهیل شرایط ورود و عضویت کشاورزان در اتاق هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با استقبال از پیشنهاد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس مبنی بر تشکیل جلسه‌ای بین کمیسیون های کشاورزی اتاق های سراسر کشور با ساختار متناظر آن در مجلس، این پیشنهاد را معقول دانست و افزود: حداکثر ظرف دو ماه آینده این جلسه سراسری را با نظر آقای کیخا مطرح خواهیم کرد و اتاق مشهد هم آماده میزبانی این برنامه را دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم جلوگیری از ورود به مسائل سیاسی توسط تشکل های اقتصادی تاکید و تصریح کرد: ما تشکل اقتصادی هستیم و ورود ما به مسائل سیاسی یعنی نابودی تشکل و اهداف مورد نظر آن. وظیفه اصلی اتاق مشورت دادن به قوای سه گانه است.

شافعی بخش کشاورزی را یکی از مزیت های کشور برای ورود به رقابت جهانی خواند و گفت: هیچ بخشی به اندازه کشاورزی نمی تواند در اقتصاد مقاومتی موثر باشد اما در بسیاری از مواقع این بخش مظلوم واقع شده و باید تلاش کنیم که این وضعیت تغییر کند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی