استاندار : خراسان رضوی ظرفیت وجود ۱۲ منطقه اقتصادی را دارد

استاندار :  خراسان رضوی ظرفیت وجود ۱۲ منطقه اقتصادی را دارد
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 26 دي 1397

 

استاندار خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی ظرفیت وجود ۱۲ منطقه اقتصادی را دارد و هدف ما توانمندی اقتصادی مردم محلی است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رصوی، علیرضا رزم حسینی در همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر خراسان رضوی یکی از آفت های نظام اداری کشور را پیر بودن و بروکراسی بیش از صد ساله ایران دانست و گفت: این بروکراسی مانع جدی فعالان اقتصادی است و کسی تاکنون جرأت نکرده به خود اجازه دهد برای اصلاح این وضعیت گامی بردارد و هیچکس در عمل دست به اقدام نزده است.

وی دومین موضوع چالشی در اقتصاد ایران را قوانین مزاحم و بیشماری خواند که بر گرده اقتصاد کشور وارد شده و هر روز از سوی نمایندگان نوشته میشود. رزم حسینی تصریح کرد: ما قوانین مزاحم را در گذشته در اتاق بازرگانی احصا کردیم و به دولت و مجلس ارائه نمودیم اما هیچ اتفاقی برای رفع آنها نیفتاد.

رزم حسینی تمرکزگرایی دولت را یکی دیگر از مشکلات کنونی در کشور خواند و افزود: لازم است تمرکز زدایی صورت بگیرد؛ حکومت مرکزی باید به استان‌ها اختیار اداره خود را بدهد.

 وی به عدم انسجام دستگاه‌های حکومتی در امر توسعه اقتصادی و موازی کاری دستگاهها و عدم وحدت رویه آنها به عنوان برخی دیگر از موانع توسعه اقتصادی ایران نام برد و تصریح کرد: ما با عدم فرهنگ فراگیر اقتصادی مواجهیم؛ اینکه بخش خصوصی را زالو صفت و سرمایه بر بدانند نه سرمایه گذار و مجاهد اقتصادی، فرهنگی غلط است. اگر سرمایه انسانی نباشد، کشور توسعه نمی‌یابد. امروز بخش خصوصی است که خمس و زکات می دهد نه کارمندان دولت و باید دیدگاهها نسبت به فعالان اقتصادی عوض شود.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه آفت جدی و مزمن ۴۰ ساله ما جناح بندی های سیاسی و درگیری های سیاسی است، تاکید کرد: ما یک جناح داریم و آن جناح خدمت است؛ جوانان و مردم با مشاهده دعواهای سیاسی دچار ناامیدی می شوند، ناامیدی آفت توسعه اقتصادی است.

وی با طرح این سوال که آیا باید دست روی دست گذاشت و تماشاگر اوضاع کشور بود، گفت: مردم نمایندگان مجلس را برای توسعه استان و کشور خود انتخاب میکنند، آنها به نمایندگان خود رای ندادند که اختلاف ایجاد کنند بلکه آنان را انتخاب کردند تا برای توسعه و آبادانی استان تلاش کنند.

رزم حسینی خاطرنشان کرد: کارگزاران حکومتی در کنار نمایندگان و کارآفرینان سه ضلع مثلث توسعه اقتصادی را تشکیل میدهند؛ هر کسی از نظام اداری کشور حقوق میگیرد و مقامی دارد باید به عرصه توسعه اقتصادی کمک کند و در تمرکز بر توسعه و پیشرفت همراه باشد.

وی با تقدیر از کارآفرینانی که در شرایط کنونی اقتصادی فعالیت می‌کنند، گفت: باید مجسمه این افراد در میادین شهر ساخته شود و به نسل حاضر بگویند که آنها مجاهد اقتصادی هستند مثل مجاهدان کشور در دوران جنگ تحمیلی.

استاندار خراسان رضوی خطاب به صادرکنندگان و فعالان اقتصادی تأکید کرد: من در کنار شما هستم برای تسهیل سرمایه‌گذاری، رفع موانع تولید و رفع موانع بروکراسی در حد امکان و این بستگی به علاقه مندی شما و پیگیری تان در این موضوع دارد. من نماینده بخش خصوصی در دولت هستم.

وی با بیان اینکه سبک کنونی اداره کشور راه به جایی نمی‌برد، تصریح کرد: ما اداره کشور با اصلاح طلب و اصولگرا را امتحان کردیم، سبک اداره کشور باید تغییر کند؛ دولت باید کوچک و کوچکتر شود و مردم بزرگ و بزرگتر. اگر همه ما به مثلث اقتصادی باور کنیم، حضور فعالان اقتصادی در این حوزه افزایش می‌یابد.

رزم حسینی یادآور شد: اقتصاد مقاومتی این نیست که دولت کنونی انجام میدهد؛ گازکشی و آبرسانی اقتصاد مقاومتی نیست. دولت شاه هم ۶ میلیون بشکه نفت صادر می کرد بنابراین صادرات نفت اقتصاد مقاومتی نیست. مقام معظم رهبری هم گفتند اقتصاد مقاومتی اقتصادی مردمی است و این یعنی شرکت‌های نامدار و توسعه گرا و خیرین توسعه باید در مناطق محروم دارای مسئولیت باشند و اعتبارات برای توسعه منطقه خرج شود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی