رئیس اتاق ایران: صادرات، پیشران تحقق اقتصاد مقاومتی است

رئیس اتاق ایران:  صادرات، پیشران تحقق اقتصاد مقاومتی است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 26 دي 1397

رئیس اتاق ایران:

صادرات، پیشران تحقق اقتصاد مقاومتی است

 

رئیس اتاق ایران گفت: بدون تردید «صادرات» پیشران در تحقق مفهوم اقتصاد مقاومتی است و زمانی توسعه صادرات پایدار خواهد بود که متکی بر تولیداتی قوی باشد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ غلامحسین شافعی در همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر خراسان رضوی، دستیابی به توسعه پایدار را نیازمند صادراتی متکی بر تولیدات دانش محور و مبتنی بر تکنولوژی های پیشرفته روز دانست و افزود: در این زمینه با مشکلات زیادی مواجه هستیم و تولید ما با مسائل بسیاری روبه‌روست؛ امروز درصد پایینی از صادرات ما یعنی حدود ۴.۳ درصد را کالاهای تولیدی با تکنولوژی بالا تشکیل می دهند، سایر کالاها یا با تکنولوژی پایین تولید می شوند و یا کالاهای سنتی هستند که متکی بر مواد خام کشور می باشند.

وی با اشاره به ترسیم مثلث اقتصادی استان از سوی استاندار خراسان رضوی گفت: مقام عال دولت در استان، فعالان اقتصادی و بخش خصوصی را به عنوان قاعده این مثلث توصیف کرده و دولت و مجلس نیز دو ضلع دیگر آن هستند. بخش خصوصی آمادگی مشارکت فعال و تعامل سازنده با استاندار را برای الگوسازی این موضوع در کشور دارد.

شافعی با اشاره به نگاه استاندار در موضوع «رابطه صادرات با اقتصاد مقاومتی» گفت: باید ببینیم نقش صادرات در اقتصاد مقاومتی که روزانه ده ها بار تکرار می شود، چیست؟ هدف از اقتصاد مقاومتی این است که تاب آوری اقتصاد ما در مقابل تکانه های خارجی بالا رود. اگر تکانه های خارجی ایجاد شود بالاترین اثر اقتصاد را در کشور ما روی نفت دارد که ما اختیاری بر فروش و درآمدهای آن نداریم.

وی با بیان اینکه صادرات تنها چیزیست که می‌تواند مسئله تکانه‌های شدید را جبران کند، تصریح کرد: اگر نفت فردا به بشکه‌ای ۲۰ دلار برسد و صادرات نفتی ما کاهش یابد، راه اصلی برای تاب آوردن در اقتصاد، توسعه صادرات غیرنفتی است.

رئیس اتاق ایران با اذعان به اینکه؛«معتقدیم بخش دولتی و خصوصی مکمل هم هستند اما این راه کاملا باز نیست و نیازمند اعتماد بسیار بالایی است»؛ خاطر نشان کرد: در برخی از تحولاتی که در کشور ایجاد می شود، این اعتماد خدشه دار می شود و ایجاد اعتماد بین دو بخش بسیار مهم می باشد.

وی عنوان کرد: در شرایط کنونی و با ممنوعیت صادرات کالا نمی‌توانیم برندسازی کنیم، در این شرایط نباید توقع برندسازی داشت.

شافعی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی در ایران دارای تجربه غنی است، خاطر نشان کرد: آماده کمک به دولت در شرایط سخت هستیم، عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا را سرچشمه جدیدی به ویژه برای استان‌های خراسان در توسعه صادرات می دانیم و باید آمادگی حرکت های مناسب برای تحولات آینده تجارت در این حوزه را داشته باشیم.

در پایان این برنامه تمبر اختصاصی تجلیل از صادرکنندگان خراسان رضوی رونمایی و از ۳۰ صادرکننده برتر استان تجلیل شد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی