ضرورت بررسی و گره‌گشایی از مشکلات تجاری دو کشور در اتاق مشترک ایران و افغانستان

ضرورت بررسی و گره‌گشایی از مشکلات تجاری دو کشور در اتاق مشترک ایران و افغانستان
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 22 دي 1397

رئیس اتاق ایران در دیدار با رایزن تجارتی سرکنسولگری افغانستان در مشهد:

ضرورت بررسی و گره‌گشایی از مشکلات تجاری دو کشور در اتاق مشترک ایران و افغانستان

 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در دیداری با رایزن تجارتی سرکنسولگری جمهوری افغانستان در مشهد، ضمن تاکید بر ضرورت تسهیل و توسعه تعاملات اقتصادی دو کشور، گفت: گره ها و مشکلاتی در حوزه تعاملات تجاری و اقتصادی به ویژه برای بخش خصوصی دو کشور بروز می کند را می توان در اتاق مشترک ایران و افغانستان مطرح کرد و مورد بررسی قرار داد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ غلامحسین شافعی که در محل اتاق مشهد میزبان حفیظ ا... بهاء بود، عنوان کرد: تاکید ما بر کاهش تراز تجاری دو کشور است که نتیجه آن رشد واردات از افغانستان خواهد بود.

وی ادامه داد: آمارهای مبادلات تجاری ایران با کشور همسایه خود افغانستان در 9ماهه منتهی به آذر به صدور  ۲ میلیارد و ۳۳۷ میلیون دلار کالا منجر شده است. اما تنها ۸ میلیون دلار کالا از این کشور به ایران وارد شد. به باور ما باید فاصله این تراز تجاری تا حد امکان نزدیک شود و اگر قرار است کالایی از کشور دیگری وارد شود اما مشابه آن در افغانستان موجود است، واردات آن از افغانستان در اولویت قرار بگیرد.

وی بر ضرورت عقد موافقت نامه های تجاری ترجیحی با کشورهای همسایه ایران تاکید کرد و گفت: گام بعد می تواند حرکت به سمت ایجاد بازارهای آزاد باشد. این بحث نیز یکی از موضوعاتی است که می توانیم در کمیسیون مشترک دو کشور مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

رایزن تجارتی سرکنسولگری جمهوری افغانستان در مشهد نیز با اشاره به وجود ظرفیت های مطلوب برای توسعه تجارت میان ایران و افغانستان خاطر نشان کرد: کشور ما مزیت های مطلوبی در بخش کشاورزی دارد و آماده توسعه همکاری های تجاری با ایران هستیم.

در بخش دیگری از این نشست، موضوع ظرفیت های اقتصادی در منطقه آزاد چابهار مورد بحث قرار گرفت و شافعی در این رابطه به نتایج سفر اخیر خود به هندوستان اشاره نمود و گفت: این کشور اشتیاق زیادی برای ورود به این منطقه دارد و در این راستا پیشنهاداتی همچون ایجاد اتاق مشترک ایران و هند، تشکیل یک شهرک صنعتی در چابهار(با هدف تولید کالای رقابت پذیر و صدور آن به کشورهایی نظیر افغانستان) و... مطرح شده است. قطعا تکمیل  روژه خط ریلی راه‌آهن شرق و اتصال آن به هرات افغانستان می تواند به شکوفایی بیشتر ظرفیت های این بخش منجر شود. بر این باوریم که چابهار نقطه ای برای فعالیت های مشترک است و دورنمای خوبی دارد که می تواند سه کشور ایران، هند و افغانستان را منتفع سازد.

حفیظ ا... بهاء نیز در همین رابطه بیان کرد: چابهار برای ما و تجارت افغانستان دارای ارزش بسیاری است و موقعیت استراتژیک آن می تواند منافع منطقه را حفظ نماید و توسعه ببخشد. می توان افق روشنی را برای توسعه و اقتصاد این منطقه پیش بینی کرد.

این گزارش حاکیست؛ در این نشست نکاتی پیرامون تسهیل فعالیت تجار افغانستانی از سوی رایزن تجارتی سرکنسولگری جمهوری افغانستان در مشهد مطرح شد که شافعی رئیس اتاق ایران و منوچهری مسئول امور بین‌الملل اتاق مشهد بدان ها پاسخ گفتند. طرفین در پایان بر توسعه تعاملات در بخش های مختلف تاکید کردند.  

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی