در دیدار رایزن کشاورزی سفارت مالزی با فعالان اقتصادی خراسان رضوی مطرح شد: ظرفیت مناسبی برای توسعه تعاملات کشاورزی میان ایران و مالزی فراهم است

در دیدار رایزن کشاورزی سفارت مالزی با فعالان اقتصادی خراسان رضوی مطرح شد:  ظرفیت مناسبی برای توسعه تعاملات کشاورزی میان ایران و مالزی فراهم است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 18 دي 1397

در دیدار رایزن کشاورزی سفارت مالزی با فعالان اقتصادی خراسان رضوی مطرح شد:

ظرفیت مناسبی برای توسعه تعاملات کشاورزی میان ایران و مالزی فراهم است

 

نشست مشترک فعالان اقتصادی خراسان رضوی با رایزن کشاورزی سفارت مالزی در ایران در اتاق مشهد برگزار شد و این مقام دیپلماتیک در این نشست بر توسعه روابط دوجانبه میان ایران و مالزی ه ویژه در حوزه کشاورزی تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، فرشید منوچهری، مشاور صنعتی و مسئول امور بین‌الملل اتاق مشهد در ابتدای این جلسه با اشاره به اینکه هدف از حضور رایزن کشاورزی سفارت مالزی در مشهد، فراهم کردن زمینه تعاملات اقتصادی بیشتر با بخش اقتصادی استان است، گفت: امیدواریم که این نشست به دستاوردها و نتایج مثبتی منجر شود چون کشور مالزی و خطه خراسان هر دو در بخش کشاورزی دارای مزیت های خوبی هستند.

وی ادامه داد: حضور آقای حشام الدین در مشهد و دیدار با فعالان اقتصادی و بازرگانی فرصت خوبی را برای مذاکره و بسترسازی در جهت همکاری های بیشتر فراهم ‌آورده است. همچنین توانمندی‌های گسترده و ظرفیت‌های فراوان استان، بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری اقتصادی ایجاد نموده و حتی در شرایط تحریم نیز فرصت های مناسبی برای سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی مالزیایی وجود دارد که می توانند بر آن ها تمرکز نمایند.

وی اشتراکات فرهنگی و سوابق خوب تعاملات دو کشور را زمینه های مناسبی برای توسعه روابط در بخش های دیگر دانست.

*خراسان رضوی چهارمین استان صنعتی کشور

 مشاور صنعتی و مسئول امور بین‌الملل اتاق مشهد در ادامه با بیان اینکه خراسان رضوی در زمینه گردشگری، صنعت، معدن و کشاورزی دارای توانمندی و مزیت‌های بسیاری است، عنوان کرد: در بخش گردشگری، استان به دلیل وجود بارگاه حضرت رضا(ع) پذیرای بیش از ۲۰ میلیون گردشگر مذهبی در سال است که این خود بازار مصرف بزرگی را علاوه بر جمعیت ساکن در این شهر ایجاد می‌کند. البته از وجود زیرساخت های گسترده گردشگری سلامت و کادر درمانی متخصص و مجرب در این حوزه نیز نباید غافل شد و بر این مزیت ها باید کم و به صرفه بودن هزینه های این بخش را نیز افزود.

منوچهری با تاکید بر اینکه، خراسان رضوی چهارمین استان صنعتی ایران محسوب می شود، تصریح کرد: این خطه دارای بیش از شش هزار واحد فعال صنعتی در رشته‌های مختلف غذایی، شیمیایی، مصالح ساختمانی، فلزی، برق و الکترونیک است و علاوه بر آن، یک مجموعه خودروسازی در کنار ۳۵۰ واحد قطعه سازی یک حلقه موثر صنعتی را در استان شکل داده اند.

وی تاکید کرد: شناسایی و استحصال ۴۴ ماده معدنی در استان، ظرفیت و فرصت مساعدی را برای سرمایه‌گذاری در بخش معدن فراهم کرده است.

*ظرفیت تولید 115 هزار تن روغن در خراسان رضوی

منوچهری در بخش دیگری از اظهارات خود اضافه کرد: در بخش کشاورزی به دلیل وسعت، تنوع آب و هوایی و وجود زمین حاصلخیز، محصولاتی نظیر پسته، زعفران، میوه‌جات، صیفی‌جات، غلات و حبوبات تولید می‌شود. بر اساس همین مزیت، جهت گیری بخش قابل توجهی از صنایع غذایی استان مربوط به صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی است که در این زمینه، استان ما تولیدکننده ۳۵ درصد صنایع کنسروی کشور، ۱۱ درصد کنسانتره میوه، ۲۷ درصد آبمیوه، بیش از ۱۰ درصد لبنیات و ۸۵ درصد زعفران کشور می باشد.

مشاور صنعتی و مسئول امور بین‌الملل اتاق مشهد به تخصص و مسئولیت دیگر آقای حشام‌الدین که مدیریت انجمن روغن پالم در منطقه آسیای میانه است اشاره کرد و گفت: استان ما دارای ۴ کارخانه تولید روغن نباتی، در مجموع با ظرفیت بیش از ۱۱۵ هزار تن است. همچنین تولید بیش از ۱۵ درصد شیر کشور در خراسان رضوی،انجام می گیرد و زمینه مناسبی برای ایجاد خط تولید محصولات لبنی در استان و صادرات بخشی از این تولیدات به کشورهای همجوار فراهم است.

وی افزود: خراسان رضوی در زمینه تولید گوشت سفید و قرمز جزو استان‌های مهم و مطرح کشور به شمار می‌رود. بر همین مبنا واحد تولید خوراک دام و طیور بر اساس استانداردهای بین المللی در استان ایجاد شده که بخشی از محصولات خود را نیز صادر می‌کنند.

وی در خصوص میزان و حجم تعاملات تجاری ایران با کشور مالزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حجم صادرات مالزی به ایران حدود ۷۰۰ میلیون دلار و واردات آن از ایران حدود ۲۰۰ میلیون دلار است. براسا آمار مذکور، به نظر می‌رسد که زمینه فعالیت‌های مشترک بیشتری فراهم است و از آن جمله می‌توان به توسعه همکاری در زمینه تولید و عرضه غذای حلال با استفاده از تجربیات مالزی در این زمینه در سطح جهان اشاره کرد.

*زمینه مراودات اقتصادی میان ایران و مالزی افزایش یابد

در ادامه حشام‌الدین محمد اسفار، رایزن کشاورزی سفارت مالزی در ایران با اشاره به پتانسیل‌های بسیاری کشورمان در بخش های صنعت، کشاورزی، گردشگری و... عنوان کرد: متاسفانه مردم مالزی در خصوص محصولات ایرانی و پتانسیل‌های آن اطلاعات کافی ندارند. بنابراین اگر ایران بازاریابی و تبلیغات خوبی در مالزی انجام دهد، مردم کشور من می توانند به عنوان توریست به ایران سفر کنند.

وی ادامه داد: ایران دارای محصولات کشاورزی بسیاری اعم از میوه، خرما، انگور و پرتقال است اما مالزی این محصولات را از کشورهایی که فاصله بیشتری نسبت به ایران دارند، وارد می‌کند. اگر شرکت‌های ایرانی به مالزی بیایند، زمینه بسیار خوبی برای تعاملات اقتصادی به وجود می آید چرا که مالزی ارتباط خوبی با کشورهای آسیایی شرقی داشته و از طرفی دیگر ایران نیز به علت ارتباطات خوبی که با کشورهای آسیای مرکزی دارد، می‌توان زمینه یک رابطه دوجانبه مطلوب صادرات و واردات برای هر دو کشور فراهم کرد.

رایزن کشاورزی سفارت مالزی تصریح کرد: مالزی بیشتر محصولات پتروشیمی از ایران وارد می کند، البته ایران صنعت شیر قوی دارد و از طرف دیگر در مالزی مقدار زیادی پودر شیر مورد نیاز است که از نیوزیلند، آرژانتین و سایر کشورها وارد می شود.

*صادرات روغن پالم مالزی به ایران و 9 کشور دیگر

حشام‌الدین به مزایا و فواید روغن پالم اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۱۷، ۲۰ میلیون تن روغن پالم در مالزی تولید شد که تنها ۱۰ درصد از آن توسط کشور مالزی به مصرف رسیده و مابقی آن نیز نیاز است که صادر شود. قیمت هر تن روغن پالم بین ۵۰۷ تا ۶۵۰ دلار است که به کشورهایی همچون ترکیه، ایران، هند، آمریکا، چین، پاکستان، فیلیپین، ژاپن و اتحادیه اروپا صادر می شود. البته روغن پالمی که بیشتر به ایران وارد می‌شود، روغن اولین (OLEIN) و سوپراولین (Super OLEIN) است.

وی ادامه داد: همچنین این روغن در گروه روغن‌های گیاهی قرار گرفته که توسط سازمان‌های FAO و WHO تایید شده است. این روغن می‌تواند به عنوان روغن سرخ‌کردنی، کره گیاهی، مواد آرایشی و بهداشتی، مواد شیمیایی، روغن جامد بدون هیدروژنه و حتی در سوخت خودروهایی تحت عنوان Biodiesel نیز مورد استفاده قرار گیرد.

رایزن کشاورزی سفارت مالزی بیان کرد: در ایران روغن‌های گیاهی بسیاری مانند سویا تولید می‌شود که تولیدات روغن گیاهی به ۷۰۰ هزار تن می‌رسد اما در سال ۱.۵ میلیون تن روغن مورد استفاده قرار می‎گیرد؛ دانه‌های روغنی را از کشورهایی همچون برزیل، اوکراین و... وارد می‌شود.

*ایجاد کارخانه فرآوری روغن پالم در ایران

حشام‌الدین تصریح کرد: علت کم بودن میزان واردات روغن پالم به ایران این است که تنها یک کارخانه قادر است تا فرایندهای لازم بر روی این محصول را انجام دهد. البته کارخانه‌ دیگری نیز به این زمینه ورود پیدا کرده که در حال تامین سرمایه‌های لازم است اما ۴ تا ۵ سال زمان می‌برد تا آن کارخانه فعالیت خود را آغاز کند.

وی گفت: بر اساس تحقیقات و مطالعات انجام شده، روغن پالم مشکلی برای سلامتی ندارد؛ از طرفی در مجلات بین المللی اطلاعاتی از این روغن به چاپ رسیده است؛ این مطالبی که در خصوص مضررات روغن پالم گفته شد، بیشتر جنبه رقابتی داشت چراکه این روغن در بازار نسبت به سایر روغن‌ها مزایای بیشتری دارد. از سوی رقبا این مسئله مطرح شد در حالیکه نمی‌توانند آن را به لحاظ علمی ثابت کنند.

رایزن کشاورزی سفارت مالزی تاکید کرد: با توجه به تحریم‌های ظالمانه اخیر آمریکا، نقل و انتقال پول دشوار شده اما راه‌های دیگری نیز برای این کار وجود دارد ولی قانونی نیست؛ به علت ارتباطات بانک‌های مالزی با آمریکا و یا سهام‌دار بودن آمریکا در این بانک ها، نمی‌توان از این کانال نقل و انتقال پولی برای ایران انجام بگیرد اما می‌توان این کار را با بانک‌های کوچک که ارتباط و یا تجارتی با آمریکا ندارند، می توان پیگیری نمود و یا به راهکارهای دیگری دست یافت.

در پایان وی به سمینار بین‌المللی که در آینده نزدیک در مالزی در خصوص روغن پالم برگزار خواهد شد، اشاره کرد و از مسئولان ایرانی و اتاق بازرگانی دعوت کرد تا در این سمینار حضور بهم رسانند و با مزیت‌های بیشتر این روغن آشنا شوند و از نزدیک با تولیدکنندگان این محصول دیدار و مذاکره نمایند.

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی