مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی: کاهش اعتماد عمومی ضربه بزرگی به وضعیت آبی زده است

نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 13 دي 1397

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی:

کاهش اعتماد عمومی ضربه بزرگی به وضعیت آبی زده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: کاهش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی یکی از دلایل بحران آبی در استان است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ محمد علایی در همایش ملی «مدیریت آب در شرق کشور» اظهار کرد: استان ما در منطقه خشکی واقع شده، علاوه بر آن کاهش میزان بارندگی و افزایش دمای هوا وضعیت را بدتر کرده که از دید من بدتر از همه، این کاهش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی است که به وضعیت آبی استان ضربه می زند.

وی افزود: 60 سال قانونگذاری و اجرا بدون حضور مردم و کشاورزان پیامدهای سنگین داشته و امروز بعد از 70 سال برنامه نفت محور، این تصور باطل در مدیران ایجاد شده که در هر شهری هر صنعتی و کشاورزی را به هر میزانی توسعه بدهند؛ نتیجه این روند، ایجاد وضعیت کنونی است.

علایی اظهار کرد: از سال 35 تا 95 جمعیت مشهد به 53 درصد استان افزایش یافته این درحالیست که مشهد 6 درصد از مساحت استان و 8 درصد منابع آبی استان را دارد و سوال اینجاست که با این توسعه نامحور چطور می توانیم ادامه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ما خراسانی ها به تهیه یک برنامه علمی مدون با کمک مردم و نهادهای مدنی و دانشگاه ها و به ویژه کشاورزان نیاز داریم؛ اتفاقی که در همه دنیا رخ داده چون کشاورز ریشه در خاک دارد و در کشور ما همیشه در صف اول جنگ بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ادامه داد: با دنیایی از تنش و چالش و تهدید در استان، ظرفیت های بسیار خوبی داریم؛ تشکل های کشاورزی و مردم نهاد و دانشگاهها و اتاق بازرگانی در مدیریت مصرف آب وارد عمل شده اند و امروز باید به بزرگترین رسالت ملی که نجات کشور از بحران آب است، عمل کنیم.

وی با اشاره به تهیه برنامه جامع سازگاری با کم آبی در استان، گفت: در آن برنامه بحث بر این است که تا افق 1405 یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب کسری مخزن را به صفر برسانیم و این با کمک کشاورزان شدنی است. همان طور که 10 هزار کنتور هوشمند از مجموع 40 هزار کنتور نصب شده در کشور، در خراسان رضوی اتفاق افتاده است.

 

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی