رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: با تفکری که بحران را خلق کرده، نمی توان توسعه را رقم زد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:  با تفکری که بحران را خلق کرده، نمی توان توسعه را رقم زد
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 12 دي 1397

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی:

با تفکری که بحران را خلق کرده، نمی توان توسعه را رقم زد

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: از تفکری که خود خالق بحران بوده، نمی توان توسعه را طلب کرد و انتظار داشت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، احمدعلی کیخا در جمع شرکت کنندگان در همایش ملی «مدیریت آب در شرق کشور» عنوان کرد:فقر و چالش های اقتصادی که امروز در برخی مناطق شرقی کشور شاهدیم، معلول سیاست های توسعه ای غلط است.

وی ادامه داد: توسعه نامتوازن امکانات باعث شده تا فقر در سیستان و بلوچستان دامن مردم را بگیرد در حالیکه در گوشه دیگری از کشور برج سازی انجام می شود. این وضعیت زمانی رخ داد که نگاه ها بخش، بومی و منطقه ای شد و هرکس تصور کرد که شهر خودش، ایران است. منافع ملی ما به درستی تعریف نشده است و به همین علت است که سیستان و حوضه هریرود فدا می شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به جای آنکه فرهنگی نهادینه شود که می گوید؛«همه ایران سرای من است»، مناطق محروم به فراموشی سپرده شدند و بافت های جغرافیایی که نقش کم تری در حاکمیت و تصمیم گیری داشتند، عقب ماندند. متاسفانه به عنوان یک سیستانی از رویکردها و برنامه های توسعه ای ناامید هستم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که؛« اگر پول در سایر مناطق وجود دارد، چرا نباید مناطق محروم نیز سهمی از آن ببرند؟» افزود: آن چه که در شرق کشور اتفاق افتاده است، معلول یکسری از سیاست های توسعه ای غلط است.

وی افزود:ریشه های فقر در استان سیستان و بلوچستان در توسعه بخشهای دیگر کشور است و آنچه در شرق کشور از فقر و ناکامی و تنگدستی مشاهده می شود معلول سیاستهای نادرست توسعه ای است از جمله اینکه 74 درصد بودجه کشور بودجه شرکتهای دولتی است و یک چهارم بودجه باقیمانده کشور بودجه بخشهای دیگر است که تازه یک سوم آن هم صرف حقوق و دستمزد کارکنان دولت می شود.

کیخا عنوان کرد: دو چیز اگر در کشورمان فرهنگ شود و اجرایی گردد، شرایط سامانی می گیرد. نخست آن که تصمیمات در سطوح کلان بر مبنای منطق و علم اخذ شوند و همچنین در تمامی سطوح مبنای تصمیمات، نظرات کارشناسی و علمی باشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: مسئله دیگر آنکه، بعضی تصمیم سازان فعلی در بعضی حوزه های اجرایی، بهترین های امت نیستند. با علم روز و دانش تخصصی مربوطه آشنایی ندارند. این مسائل باعث بروز مشکلات بسیاری می شود و باید اصلاح گردد.

او با اشاره تغییر پرشتاب اقلیم در کشورمان، خاطرنشان کرد: جمعیت، 20 الی 30 سال آینده دو برابر خواهد شد. بخش های مختلف اقتصادی کشور هیچ فرصتی برای جذب نیروی جدید ایجاد نکرده اند. تنها کاری که از دست مردم بر می آید دستکاری کردن آب و خاک برای کسب روزی است.

وی با بیان اینکه آب مایه پایداری و حیات اجتماعی در شرق کشور است، عنوان کرد: از این منظر پرداختن به بحران آب در این منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مهاجرت های گسترده مردم ساکن استان سیستان و بلوچستان که از بحران در بخش آب و اقتصاد نشات می گیرد، ادامه داد: تا زمانی که اقتصاد ما سوبسیدی و یارانه ای باشد، نمی توان به توسعه اندیشید.

وی تاکید کرد: اتاق ایران باید مسائل اساسی را مورد تحلیل قراردهد، علل عقب ماندگی و عدم توسعه یافتگی را ریشه یابی کند.

وی افزود: اگر در حوزه آب نیاز به اصلاح قوانین باشد، حتما مجلس همکاری لازم را در این رابطه به عمل خواهد آورد. دوستان با شور و مشورت پیشنهادات خود را ارائه دهند تا آن ها را در دستور کار مجلس قرار دهیم.

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی