ضرورت ساماندهی و توسعه زیرساخت‌های صادراتی محصولات کشاورزی و رفع موانع قانونی

ضرورت ساماندهی و توسعه زیرساخت‌های صادراتی محصولات کشاورزی و رفع موانع قانونی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 07 دي 1397

در تازه ترین نشست کمیسیون کشاورزی و آب اتاق خراسان رضوی با حضور مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان توسعه تجارت تاکید شد:

ضرورت ساماندهی و توسعه زیرساخت‌های صادراتی محصولات کشاورزی و رفع موانع قانونی

اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در نشستی با مدیران کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی و دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران؛ از چالش ها و مشکلات خود در حوزه صادرات سخن گفتند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشاورزی خراسان رضوی؛ علی شریعتی‌مقدم رئیس این کمیسیون در سخنانی عنوان کرد: چند روز پیش جلسه ای در مجلس شورای اسلامی و با اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس پیرامون بحث تعهدنامه ارزی و مشکلات آن برای بخش صادرات محصولات کشاورزی داشتیم. در جلسه مذکور که مصادف با ارائه لایحه بودجه به مجلس بود؛ دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور عنوان داشتند که با توجه به ظرفیت خوب صادراتی محصول زعفران، در این باره پیشنهادات خود را ارائه نموده و متقابلا وی برای کمک به این بحث در بودجه، ما را یاری کند.

 وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر تعهدنامه ارزی برای صادرات یک چالش اساسی به شمار می آید، ادامه داد: به هر رو با توجه به ظرفیت خوبی که در بخش صادرات محصولات کشاورزی وجود دارد؛ باید برنامه ریزی های موثری در جهت رفع موانع موجود انجام پذیرد.

*بهبود تراز بازرگانی در بخش صادرات و واردات محصولات کشاورزی

 در ادامه شاهرخ شجری مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به آمارهای موجود در بخش تجارت محصولات کشاورزی، بیان کرد: اگر آمار صادرات 8 ماهه محصولات کشاورزی در سال 97 را با 96 مقایسه کنیم، از لحاظ وزنی با رشدی 15.74 درصد صادرات تولیدات این بخش مواجه می شویم که به استناد همین آمارها از سه میلیون و 950 به چهار میلیون و 575 هزار تن افزایش یافته کرده است.

وی گفت: همچنین از لحاظ ارزشی نیز 18.74 درصد رشد صادرات را شاهد بودیم و در این بخش صادرات محصولات کشاورزی ما از سه میلیارد و 844 به چهار میلیارد و 564 میلیون دلار افزایش پیدا کرد.

 مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: از سویی واردات با یک روند کاهشی مواجه بود، یعنی از نظر وزنی 1.26 درصد و از نظر ارزشی 6.94 درصد افت را در این بخش نسبت به مدت مشابه پارسال شاهد بودیم. رشد وزنی و ارزشی صادرات و کاهش وزنی و ارزشی واردات باعث شده تا تراز بازرگانی در بخش کشاورزی بهبود پیدا کند، یعنی از لحاظ وزنی تراز تجاری 8.7 درصد و از نظر ارزشی 35.13 درصد بهبود محقق شده است؛ یعنی از 3.5میلیارد دلار به 2.27میلیارد دلار تراز بازرگانی بهبود یافته است.

 شجری در ادامه با بیان اینکه همچنین در 8 ماهه سال جاری 170 تن صادرات زعفران به ارزش 252.4 میلیون دلار انجام گرفته است، تاکید کرد: این رقم در مقایسه با 8 ماهه ابتدایی سال گذشته (که 125تن به ارزش 175میلیون دلار بوده) از نظر وزنی 36 درصد و از لحاظ ارزشی 44 درصد رشد داشته است.

 وی با اشاره به اینکه، زیرساخت‌ و بسترهای لازم برای صادرات محصولات کشاورزی به طور کامل فراهم نیست؛ توضیح داد: چرا که محصولات کشاورزی ماهیتا متفاوت با کالاهای دیگر هستند و عمده‌ترین آن‌ها فسادپذیری و حجیم بودن این محصولات است و همین باعث می‌شود تا هزینه‌های حمل و نقل در مقایسه با محصولات بخش‌های دیگر، رقم عمده‌ای را به خود اختصاص دهد.

 مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: ما در کل کشور برای اینکه محصولات خود را به صورت سالم به کشورهای هدف خود منتقل کنیم، نیاز به تعداد کافی و لازم کانتینرهای یخچال‌دار داریم اما در حال حاضر، مجموع این کانتینرها به 350 عدد هم نمی‌رسد.

 شجری افزود: لازم است که یک رایزنی و تعامل خوب با وزارت راه و شهرسازی انجام بگیرد تا هم در تامین کانتینرهای یخچال‌دار و هم در صدور مجوزهای لازم برای عبور این کانتیرها تا مبدا بارگیری؛ تعامل لازم را به عمل آورند.

*چالش خام فروشی و سودهای کم صادرکنندگان

این مقام مسئول با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در بخش صادرات، متوجه خام فروشی محصولات در این حوزه است، عنوان کرد: در سال گذشته پنج درصد از صادرات محصول سیب‌زمینی به صورت فرآوری انجام شده و این نسبت، دقیقا معادل 95 درصد سیب‌زمینی خامی صادر شده، ارزآوری به همراه داشته است.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی اضافه کرد: ما باید به سمت صادرات محصولات فرآوری شده و دارای ارزش افزوده گام برداریم.

شجری اظهار کرد: باید تلاش کنیم صادرات خود را از حالت حجیم به بسته‌های کوچک تغییر دهیم و این مستلزم تغییراتی در تکنولوژی بسته‌بندی نیز هست تا بتوانیم از این طریق ارزآوری بیشتری را برای کشور رقم بزنیم.

 وی خاطرنشان کرد: یکسری مشکلات کلان اقتصادی نیز امروز وجود دارد که از حیطه اختیارات ما خارج بوده و از این دست موارد می‌توان به افزایش نرخ ارز و مسائل پیرامون تنظیم بازار اشاره کرد.

 مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی بیان کرد: یکی از مشکلات دیگر ما این است که عمده صادرکنندگان ما اطلاعات و آگاهی لازم را نسبت به دستورالعمل‌ها و قوانین و مقررات کشورهای هدف برای اینکه چگونه از مزایای آن‌ها استفاده بهره بگیرند، ندارند.

شجری با بیان اینکه رویکرد اصلی وزارت جهاد کشاورزی در توسعه صادرات محصولات کشاورزی بحث تکمیل زنجیره ارزش است، عنوان کرد: مقیاس عملکردی عمده صادرکنندگان ما در بخش محصولات کشاورزی، خرد است و همین امر باعث می‌شود تا نتوانند از مزایای صادرات بهره کافی را ببرند. در کنار آن یک کانال انتقال اطلاعات از مصرف‌کننده خارجی به تولیدکننده بخش کشاورزی وجود ندارد و به همین دلیل صادرکنندگان ما محصولاتی را روانه بازارهای خارجی می‌کنند که عملا مورد نیاز و ارجحیت مصرف‌کننده کشورهای هدف نیست و او تمایلی ندارد تا هزینه بالایی را برای این محصول (علی‌رغم کیفیت مطلوبش) پرداخت کند.

 وی ادامه داد: بنابراین ما نیاز به این داریم که با بهره گیری از علوم رفتاری، ذائقه مصرف‌کننده خارجی را مطالعه نماییم.

*ضعف نیازسنجی در بازارهای هدف محصولات کشاورزی

در ادامه جمعی از فعالان بخش کشاورزی مطالبات و دغدغه های خود را جهت رسیدگی در این جلسه مطرح کردند.

حمیدرضا رضوی خبیر، مديرعامل شركت تعاوني كشاورزان مشهد عنوان کرد: یکی از مشکلاتی اساسی که ما در بخش صادرات محصولات داریم، نبود تکنیک اقتصاد و نیازسنجی در بازارهای هدف است و از طرفی نمی‌توانیم استاندارهای مورد نیاز این بازارها را در کشورمان بومی کنیم.

 وی ادامه داد: ما باید در زمینه بسته‌بندی و مزیت‌هایی که در محصولات کشاورزی خود مانند پسته و زعفران داریم، جدی تر عمل کنیم. چالش امروز ما این است که به رغم همه ظرفیت هایی که در بعضی بخش ها داریم، اما نتوانسته ایم به شایستگی این محصولات را در دنیا معرفی نماییم.

این فعال بخش کشاورزی تصریح کرد: تغییرات شدید نوسانات ارزی ما در کشور، نبود سیاست‌های مشخص در تعیین عوارض گمرکی و سیاست‌های متغیر دولت به بهانه حمایت از بازار مصرف داخلی، سبب شده تا ما در شناسایی ظرفیت های توسعه صادرات محصولات کشاورزی و به تبعیت آن، بازارهای هدف کند عمل کنیم. در شهریور ماه سال جاری شاهد آن بودیم که مانع از صادرات گوجه فرهنگی گلخانه‌ای شدند و همین اقدام به فرد صادرکننده ضربه وارد کرد. این جنس تصمیمات یک باره، هزینه های خود را به بخش خصوصی تحمیل می کند.

 رضوی خبیر با بیان اینکه در حال حاضر در بخش صادرات نیاز به هلدینگ‌های صادراتی است، خاطر نشان کرد: در کنار آن با کمک وزارت امورخارجه، به یک رایزن امور اقتصادی نیاز داریم. ما باید همواره نسبت به حقوق بین‌المللی خود در زمینه صادرات آگاه باشیم.

 وی با بیان اینکه در بخش صادرات باید به دنبال کاهش قیمت تمام شده باشد، تاکید کرد: هرچه در این امر به خوبی عمل کنیم مسائل صادراتی ما نیز تقویت می شود.

در ادامه نیز غلامحسین هادی‌زاده رئیسی، عضو شورای مرکزی خانه کشاورزی ایران نیز در سخنانی عنوان کرد: حدود 9 سال است که گیاهان دارویی را در سطح محدودی صادر می‌کنم، مشکل اساسی کشور در صادرات زعفران و گیاهان دارویی آن است که ما در کشور یک پالایشگاه برای گیاهان دارویی نداریم. اگر پالایشگاهی در این زمینه وجود نداشته باشد، کیفیت موثر گیاهان دارویی برای صادرکننده غیرقابل شناسایی خواهد شد.

 وی بیان کرد: در بازارهای هدف این امر به شدت مورد ارزیابی قرار گرفته است. اخیرا ویتنام دو پالایشگاه، آمریکا 14 پالایشگاه، اندونزی 2 پالایشگاه، هند 9 پالایشگاه و پاکستان 4 پالایشگاه ویژه گیاهان دارویی راه‌اندازی کرده اند. اما کشور ما با این حجم از وسعت و تنوع اقلیم بدون پالایشگاه بوده و با این شرابط نمی‌توانیم کالای خود را با برچسب ماده موثر ویژه صادر کنیم. واردکننده و صادرکننده بدون یک پالایشگاه در خصوص گیاهان دارویی دچار یک سردرگمی می‌شوند.

مجید مهدوی دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی نیز در همین رابطه عنوان کرد: در روند بهره برداری از گیاهان دارویی باید از طب نیاکان خود الهام بگیریم و طب ابن سینا نیز در این ارتباط یکسری دستورها دارد که می‌توانیم از آن نهایت بهره را ببریم.

 وی گفت: دولت برای مسائل درمانی هزینه‌های بسیاری انجام می‌دهد، اگر بخشی از بودجه آن را برای حوزه های پژوهشی صرف کنیم تا بتوانیم با کمک‌گیری از علم طب سنتی و گیاهان دارویی بر بیماری‌ها فائق آییم، شاهد تحولات خوبی در بخش درمان خواهیم بود.

*توسعه زیرساخت در بخش بسته‌بندی یک ضرورت مسلم برای رشد صادرات است

 در ادامه تریبون در اختیار محمود بازاری مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه و تجارت ایران قرار گرفت و وی نیز با اشاره به اظهارات مطرح شده از سوی فعالان بخش کشاورزی استان، بیان کرد: در بخش کشاورزی با توجه به ظرفیت‌هایی که فراهم است، برنامه‌های خوبی در چندسال گذشته اجرا شده است، اما همچنان با مشکلات عمده ای مواجه هستیم.

 وی اظهار کرد: بروز نوسانات ارزی، بازار داخلی و صادرات ما را با مشکل مواجه می کند و تنظیم کردن این بازارها و رفع چالش ها، یکی از نکات مهم در بخش کشاورزی است.

این مقام مسئول ادامه داد: بروز چنین مسائلی ناشی از آن است که ظرفیت‌سازی مناسبی، پیش از این انجام نگرفته و یا اینکه ظرفیت‌های ایجاد شده به صورت پراکنده هستند.

بازاری تاکید کرد: به باور من، در برنامه ششم نیز برای گنجاندن احکامی که ما را به اهداف مذکور در این بخش نزدیکتر کنند، غفلت شده است.

وی اذعان کرد: در بخش کشاورزی طی 8ماهه گذشته اتفاقات خوبی رقم خورده است با این وجود، آنچه که حاصل آمده، همانی نیست که به واسطه نوسانات ارزی، انتظارش را داشتیم. از سویی با توجه به آنکه عمدتا بازارهای کشورهای همجوار متقاضی کالاهای ایرانی بوده اند، طبیعی‌ست که با افزایش نرخ ارز تقاضای بیشتری نیز از سوی آن ها ایجاد شود و کماکان نیز این بحث وجود دارد. برای مثال، در مدت اشاره شده(نسبت به دوره مشابه سال گذشته)، صادرات ما به کشور عراق بیش 60درصد افزایش داشته است اما بپذیریم که در این رابطه،  متقاضی و مشتری بوده است که وارد بازار ایران شده و محصول خود را تهیه کرده است.

 وی تصریح کرد: توسعه زیرساخت های بخش بسته‌بندی، یک ضرورت مسلم در حوزه صادرات به شمار می آید و باید در این زمینه آموزش‌های لازم به تولیدکنندگان ارائه شود.

 مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه و تجارت ایران در خصوص ممنوعیت‌های صادراتی نیز این نکته را عنوان کرد که؛« جلوگیری از صادرات هرگونه کالا به‌منظور تنظیم بازار داخلی، موضوعی است که در چهار برنامه 5 ساله و در بخش احکام داﺋﻤﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺸﻮر ذکر شده و ضوابط سفت و سختی برای آن تعیین شده و توامان شروطی ذکر گردیده است که اجرایی کردن آن ها نیز کار دشواری می باشد.»

 بازاری خاطرنشان کرد: ما به عنوان سازمان توسعه و تجارت تلاش می‌کنیم که محدودیت‌هایی را که بر سر راه صادرات وجود دارد رفع کنیم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع فرآوری گیاهان دارویی و ضرورت ایجاد پالایشگاه هایی برای این بحث اشاره کرد و گفت: ما از سال‌ها پیش ما به دنبال وارد کردن تجیهزات این بحث از چین بودیم که در این زمینه پیشنهاد بودجه‌ای خاص ارائه شد اما به سرانجام نرسید.

 بازاری افزود: در حال حاضر در بحث صنعت و کشاورزی در احکام بودجه ردیف هایی وجود دارد اما استفاده هدفمندی از ظرفیت های آن ها انجام نگرفته است. به عنوان خروجی این جلسه می توانیم این موضوع را پیگیری کنیم و پیشنهادی منسجم و عملیاتی به سازمان برنامه و بودجه ارائه نماییم تا یک ردیف بودجه خاص برای این امر در نظر گرفته شود. در حال حاضر ما ردیف مشخص بودجه ای برای ایجاد، تجهیز و توسعه خطوط بسته بندی محصولات کشاورزی با نگاه صادرات محوری، نداریم و این امر باید مجدانه پیگیری شود.

* ضرورت توجه به استمرار صادرات و حفظ بازارهای هدف

در ادامه نیز احمدرضا رضازاده، دبیر نظام صنفی کشاورزی خراسان رضوی در سخنانی بیان کرد کرد: بررسی های ما نشان می دهد که در بخش صادرات، 15 چالش اساسی وجود دارند که همچنان نیز به قوت خود باقی هستند.

 وی ادامه داد: استمرار صادرات موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. در کنار آن باید به ثبات در بحث تعرفه‌ها نیز بپردازیم. از دیگر مشکلات صادرات می‌توان به عدم تعهد تولیدکننده و صادرکننده (کشاورزی قراردادی)، ثبات در قیمت ارز ، نداشتن برندهای معتبر و شناخته شده در بازارهای جهانی، نبود اطلاعات از کشورهای هدف صادراتی، ضعف در بخش بسته‌بندی و مشکلات در بخش حمل و نقل تجاری و نهایتا  قاچاق کالا اشاره کرد.

در ادامه نیز حمیدرضا جوادی، مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بحث تجارت آزاد باید در بخش های مختلف اقتصادی ما محقق شود، این امر نیازمند یک فرهنگ سازی در سطح مدیران ارشد ملی است تا در چهارچوب مفهوم اقتصاد و امنیت این ضرورت برای آن ها تبیین گردد.

 وی ادامه داد: حدود یک سال پیش بود که در خراسان رضوی موضوع صادرات دام زنده و واردات گوشت مطرح شد و این امر به چالش ها و آسیب هایی منجر شد. تجربه ای که باید در ادامه از آن بهره گرفته شود.

 این مقام مسئول تاکید کرد: ما در خراسان رضوی ظرفیت‌های خوبی داریم که باید به آن ها بیشتر بپردازیم، این پتانسیل ها به ویژه در بخش کشاورزی می تواند ارزش افزوده بالایی ایجاد کند.

 جوادی بیان کرد: در این راستا باید ابتدا یک برنامه صادراتی براساس ظرفیت‌های استانی تدوین شود. در ارائه چنین برنامه ای، کمیسیون کشاورزی اتاق باید مجدانه ورود پیدا کند. برگزاری دوره های آموزشی برای ارتقای توانمندی ها و افزایش آگاهی صادرکنندگان محصول کشاورزی نیز امری حیاتی به شمار می آید. 

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تخصصی کردن صادرات بخش کشاورزی و آموزش، دو اولویت مهم استان است که در این زمینه به یاری و همراهی اتاق بازرگانی نیازمندیم.

وی با اشاره به تشکیل شرکت مدیریت صادرات و واردات در بخش کشاورزی، تصریح کرد: محور فعالیت های این شرکت تشکل‌های بخش کشاورزی هستند.

در ادامه نیز محمدعلی فخریان رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: رشد صادرات استان ما به کشورهای جنوب شرقی آسیا در این چند سال اخیر بسیار خوب بوده است. من فکر می‌کنم که باید بازارهای جدیدی را برای صادرات تنظیم کنیم تا بتوانیم افزایش تولید را رقم بزنیم.

 وی بیان کرد: روسیه بازار بسیار بزرگی دارد اما زعفران ما در این منطقه ناشناخته است ما باید کشورهای این چنینی را برای توسعه صادرات در نظر داشته باشیم.

در بخش دیگری از این نشست، مهدی هدایت‌نیا مدیرعامل شرکت تعاونی کارخانجات لبنی پاستوریزه خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از مسائل مهم در حوزه لبنیات ممنوعیت صادرات آب پنیر است که در خراسان رضوی 7 کارخانه وجود دارد که روزانه سه هزار تن شیر در آنها فرآوری می‌شود.

 وی ادامه داد: در حال حاضر 4 ماه است که صادرات پودر آب پنیر ممنوع اعلام شده و همین باعث شده تا دو هزارتن آب پنیر دپو و انبارهای ما پُر شود. اگر مشکل ممنوعیت آب پنیر حل نگردد، با یک مشکل عظیم زیست محیطی مواجه خواهیم شد.

وی بیان کرد: به دلیل آنکه به جای شیرخشک پودر آب پنیر صادر می‌شد، صادرات آن ممنوع اعلام گردید اما باید به جای این کار، مشکل شیرخشک را به نوعی دیگری حل می‌کردیم نه آنکه صادرات آب پنیر ممنوع اعلام شود.

*اتاق مشهد 12دیماه سال جاری میزبان همایش مدیریت آب در شرق کشور خواهد بود

در ادامه نیز شهرام عیدی‌زاده دبیر کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به برگزاری همایش ملی مدیریت آب در شرق کشور در روز چهارشنبه 12 دی ماه سال جاری به میزبانی این اتاق ، اظهار کرد: در این همایش پنج محور در حوزه آب را با حضور مسئولین ملی و استانی مطرح خواهیم کرد و سایر محورها را در همایشهای دیگر به فاصله مدت کوتاهی مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 وی در خصوص محورهای اصلی همایش مذکور، بیان کرد:در قالب یکی از محورهای همایش، موضوع تغییرات بارش و حرارت و مدل‌های تغییر اقلیم و تاثیر بر منابع آب را مورد بررسی قرار خواهیم داد. اقدامات صورت گرفته پیرامون برنامه‌های طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی است از دیگر محورهای همایش مذکور است.

 عیدی زاده ادامه داد: ارتقای بهره وری آب کشاورزی، برنامه های اجرایی مدیریت پساب و بازچرخانی آب و چالش های پیش روی شرق کشور(اقتصادی، جمعیت، اشتغال و...) و تاثیر بر  منابع آبی از دیگر محورهای همایش هستند.

وی با تاکید بر اهمیت موضوع آب در منطقه شرق ایران با توجه به محدودیت جدی در منابع این جغرافیا، خواستار مشارکت و حضور موثر نمایندگان بخش های مختلف شد.

* یکی از مشکلات صادرات محصولات کشاورزی ایران، رویکرد عرضه‌محوری است

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به اهمیت برگزاری همایش ملی مدیریت آب در شرق کشور، تاکید کرد: در محورهای این همایش نقش تشکل ها در مدیریت مشارکتی منابع آب باید به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.

شجری اضافه کرد: متاسفانه ما از ابزارهای اقتصادی و مدیریتی در کنترل و هدایت مصرف آب استفاده نمی‌کنیم، بنابراین جای آن دارد که یکی از محورهای همایش های آتی همین ابزارهای اقتصای در مدیریت آب باشد.

این مقام مسئول همچنین در خصوص راهکارهای توسعه صادرات، عنوان کرد: یکی از مشکلات عمده صادرات محصولات کشاورزی ایران، رویکرد عرضه‌محوری است. یعنی هرگاه که مازادی در حوزه محصولات کشاوزی داریم ؛ آن را برای بخش صادرات اختصاص می دهیم، اما باید توجه داشته باشیم که کشورهای هدف منتظر این مازاد نبوده و نمی مانند و ما باید به سمت تقاضامحوری صادرات گام برداریم و برای بازارهای هدفمان برنامه تعریف کنیم.

شجری عنوان کرد: ما باید آنچه که مصرف‌کننده خارجی نیاز دارد را تولید نماییم و این امر امکان‌پذیر نخواهد بود مگر آنکه مقیاس خرد صادرکننده را از طریق ایجاد کنسرسیوم های صادراتی و تعریف زنجیره های ارزش؛ بزرگ تر نماییم.

 وی با تاکید بر اینکه آموزش صادرکنندگان امری مهم است، بیان کرد: این امر زمینه آن را فراهم می‌کند که صادرکننده از مزایا و امتیازات بین المللی استفاده کند و از این طریق رغبت بیشتری را برای صادرات ایجاد می کنیم.

 محمود بازاری، مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه و تجارت ایران نیز در پایان جلسه در جمع بندی سخنان خود در خصوص مشوق های صادراتی، بیان کرد: برای تخصیص مشوق‌های صادراتی از سال 80 تا 89 ردیف بودجه ای اختصاصی در اختیار سازمان بود.اما در سال 96 دیگر ردیفی نداشتیم، البته در سال جاری با تلاش های صورت گرفته یک ردیف هزار و 300 میلیارد تومانی را برای مشوق های صادراتی پیش بینی کردیم، فعلا رقم مطلوبی در این رابطه تخصیص نیافته ولی سازمان برنامه و بودجه قول داده است که در ماه های آینده حدود نصف رقم مذکور را پرداخت کند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: برای سال 98 نیز در لایحه بودجه پیشنهادات خوبی را ارائه کرده ایم و سعی داریم تا با هدفمندی، ارقام مناسبی را برای بخش های مختلف از جمله رایزن های بازرگانی، توسعه صادرات کالا و خدمات و تشویق شرکت های بزرگ جذب کنیم.

این گزارش حاکیست؛ در بخشی از این نشست نتایج مطالعاتی با موضوع «راهکارهای توسعه صادرات زعفران ایران- فاز دوم: برنامه عملیاتی بازاریابی» توسط علیرضا حدادیان عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی برای حضار ارائه گردید و اعضای حاضر در جلسه پیرامون این گزارش به بحث و اظهار نظر پرداختند.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی