ظرفیت‌سازی اقتصادی در استان به مدد همگرایی، توسعه صادرات، تولید خوب و تجارت مطلوب

ظرفیت‌سازی اقتصادی در استان به مدد همگرایی، توسعه صادرات، تولید خوب و تجارت مطلوب
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 17 آذر 1397

در جلسه کمیسیون تجارت اتاق مشهد تاکید شد:

ظرفیت‌سازی اقتصادی در استان به مدد همگرایی، توسعه صادرات، تولید خوب و تجارت مطلوب

 

تازه‌ترین نشست کمیسیون تجارت اتاق مشهد به اخذ و بررسی نظرات تشکل‌های بخش خصوصی، اعضای این کمیسیون و کمیته پایش تجارت سازمان صمت استان برای برگزاری مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی و فرآیند انتخاب این افراد اختصاص داشت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و تجارت خراسان رضوی،  محمدحسین روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد در این نشست عنوان کرد: تمام اتحادیه‌های صادراتی و غیر صادراتی، تشکل‌های بخش خصوصی، اتاق مشترک ایران و افغانستان و... به نوعی در توسعه ظرفیت‌های صادراتی استان نقش داشته‌اند و پویایی و تلاش‌های آن‌ها باید مورد توجه و تقدیر قرار گیرد. در استان باید با همگرایی، توسعه صادرات، تولید خوب و تجارت مطلوب، ظرفیت‌سازی نماییم، موضوعی که همین حالا نیز به مدد همراهی‌های خوب فعالان اقتصادی و تشکل‌های مربوطه، در حال انجام است.

وی اضافه کرد: البته با توجه به مشکلات عدیده، ممکن است بخشی از تلاش‌های ما در این بخش از دیده‌ها پنهان بماند.

*چالش کمبود واگن ها و پیگیری های بی پاسخ

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی خاطر نشان کرد: حوزه صادرات و تجارت از وضعیت نسبی خوبی برخوردار است اما مشکل اصلی که از گذشته تاکنون با آن درگیر بودیم و بارها آن را پیگیری کرده و به آن اصرار ورزیده‌ایم، موضوع کمبود واگن‌هاست. دستگاه‌های اجرایی مرتبط و بخش خصوصی، به دقعات برای حل این مشکل دست به اقداماتی زده‌اند و پیگیری‌هایی انجام داده‌اند اما تاکنون نیز این مشکل حل نشده و کمبودها به قوت خود باقی هستند. باید توجه داشت که صادرات و تجارت خراسان رضوی به سیستم حمل‌ونقل ریلی وابسته است و بارها به دلیل همین مسئله؛ کالاها در انبارها باقی مانده و کمبود واگن مانع از صادرات شده است.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی افزود: برای حل این مشکل اداره کل راه‌آهن استان باید منسجم‌تر از گذشته عمل نماید. همچنین نقدهایی جدی به عملکرد وزارت راه و ترابری در این حوزه وارد است.

روشنک در بخش دیگری از این جلسه به «مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان» اشاره و اظهار کرد: در این جلسه تلاش داریم آرا و نظرات فعالان بخش خصوصی را گردآوری کرده و پیشنهادات مطرح شده را در کارگروهی مورد بررسی قرار دهیم تا به یک جمع بندی منسجم و جامع دست یابیم.

* افزایش 40 درصدی صادرات خراسان رضوی

علی رسولیان، مدیرکل حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی در بخشی از این جلسه با بیان اینکه، به‌رغم محدودیت‌های موجود، صادرات استان در هشت ماهه اول سال جاری ۴۰ درصد رشد داشته و این اتفاق خوبی است، گفت: به استناد این آمار، در میان استان‌های کشور بیشترین میزان رشد صادرات را داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه بسته حمایت از صادرات در ۷ آذرماه ۹۷ مجددا از سوی دولت ابلاغ شد، عنوان کرد: البته این بسته در سال ۹۶ مصوب شده بود و امسال نیز اصلاحاتی بر روی آن انجام گرفت و آن‌طور که به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده، طی ۱۰ روز جداول اهداف صادراتی- یعنی کشورهای هدف صادراتی- باید تهیه و ارسال شوند. ما نیز در سطح استان که دارای اهداف صادراتی خاصی هستیم و به همین منظور باید این مجال را مغتنم شمرده و اهداف مذکور را به وزارتخانه مربوطه اعلام نماییم. این بسته حمایتی دارای تسهیلات بسیار خوب بانکی از محل منابع صندوق توسعه ملی کشور است و به بانک‌ها نیز ابلاغ شده تا تسهیلات بهتری را در اختیار صادرکنندگان قرار دهند.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به مراسم «روز ملی صادرات در استان»، عنوان کرد: تعداد منتخبان باید در حد معقول باشد تا ارزش این مشوق‌های صادراتی محفوظ بماند.

بخش دیگری از اظهارات رسولیان در پاسخ به نقدهایی بود که فعالان اقتصادی استان در خصوص چالش تامین واگن‌های تجاری مطرح کردند. او گفت: متاسفانه آن تعهدی که داده شده بود، تاکنون عملیاتی نشده و انصافا نیز حق با صادرکنندگان استان است. اینکه ۴۰ تا ۵۰ درصد واگن‌های امدادی داخل استان بارگیری شود و مابقی آن خارج از استان مورد استفاده قرار گیرد، قابل قبول نیست. البته مدیرکل راه‌آهن استان نیز پیشنهاداتی را به منظور گره‌گشایی از این بحث در کوتاه، میان و بلند مدت به راه‌آهن جمهوری اسلامی ارائه داده اما تاکنون پیگیری‌ها نتیجه مثبتی در پی نداشته است. به طور جدی پیگیر این مسئله هستیم چرا که این امر صادرات استان را متاثر از خود می‌سازد.

*تقدیر از برگزیدگان در 9 گروه صادراتی

در ادامه راضیه علیرضایی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص نحوه برگزاری «مراسم روز ملی صادرات» در استان اظهار کرد: باید فرایندی را برای انتخاب صادرکننده نمونه استان، تعداد این افراد و زمان و نحوه برگزاری مراسم مذکور تعریف کنیم. در ترکیبی که هر سال انتخاب می‌شوند، اسامی بعضی افراد تکرار می‌شود که ضمن تقدیر از توانمندی‌های آن‌ها، باید ساز و کاری پیش بینی کنیم تا ظرفیت‌های جدید نیز گرامی داشته شوند. همچنین امسال سه صادرکننده کشوری خواهیم داشت که باید در استان نیز از این افراد قدردانی شود.

وی ادامه داد: در بدنه دولت نیز دستور العمل‌هایی در خصوص نحوه انتخاب صادرکننده نمونه وجود دارد و فردی این عنوان را کسب می‌کند که ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگرداننده باشد. در شرایط فعلی این مولفه برای دولت از اهمیت زیادی برخوردار است.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه ۹ گروه اصلی را برای انتخاب صادرکننده نمونه اعلام کرده‌ایم، خاطر نشان کرد: یکی از مهم ترین آن‌ها، گروه کشاورزی است که بالاترین سهم صادرات را به خود اختصاص داده، همچنین بخش‌های صنایع غذایی و آهن و فولاد نیز از بخش‌های اصلی صادراتی استان به شمار می‌آیند. علاوه بر این ۹ گروه، امسال یک گروه نیز ویژه صادرکنندگان جوان در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: دستورالعمل‌ها واضح و شفاف هستند تا جای ابهامی برای کسی باقی نماند و در این رابطه خواستار همفکری بخش خصوصی هستیم تا مراسم مذکور با کیفیت بالایی برگزار شود.

* از صادرکنندگان خدمات فنی ومهندسی نیز تقدیر صورت بگیرد

محمود سیادت، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در مشهد نیز در همین رابطه عنوان کرد: خدمات فنی مهندسی در جایی ثبت نمی‌شوند. در این عرصه، ما برای صادرکننده ایجاد انگیزه نکرده‌ایم تا رویکردهای صادراتی خود را اولویت ببخشد.

وی تاکید کرد: باید توانمندی ها و اقدامات فعالان این عرصه نیز دیده شود و لااقل با ارائه تقدیرنامه‌ای، تلاش‌هایشان گرامی داشته شود. این مسئله در مورد بانوان فعال در عرصه صادرات نیز باید اعمال گردد.

*مروری بر مولفه‌های انتخاب صادرکننده نمونه در بخش‌های مختلف

در ادامه تریبون در اختیار محمدعلی امیرفخریان، رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی قرار گرفت. او به ساز و کار انتخاب صادرکنندگان نمونه اشاره کرد و گفت: فرایند ثبت نام الکترونیکی صادرکنندگان نمونه استان از طریق سایت انجام می‌شود و در سال جاری ۸۷ نفر از صادرکنندگان خراسان رضوی، به همین منظور در سایت ثبت نام کرده‌اند که از لحاظ تعداد ثبت نام کنندگان در کشور بعد از تهران، در رتبه دوم قرار داریم.

وی ادامه داد: دبیرخانه کارگروه صادرکننده نمونه در اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تشکیل شده و حدود ۳۶۰ نفر ساعت کار کارشناسی بر روی پرونده‌های متقاضیان انجام گرفته است؛ بیشتر پرونده‌ها مورد بررسی قرار گرفته و تنها بررسی ۲۴ پرونده باقیمانده که طی هفته آینده به اتمام می‌رسد برآورد ما این است که ۲۱ یا ۲۲ آذرماه جمع‌بندی را ارائه و برای اخذ تصمیم نهایی اقدام شود.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطر نشان کرد: اسامی بعضی صادرکنندگان توانمند استان در سنوات مختلف تکرار شده و امسال این افراد را به عنوان صادرکننده ممتاز معرفی خواهیم کرد؛ البته این انتخاب مشمول کسانی می‌شود که سه سال پیاپی صادرکننده نمونه شناخته شده باشند و ارزش صادرات آن‌ها بیش از ۱۰ میلیون دلار در سال ۹۶ باشد. این امر موجب می‌‌شود که فرصت برای افراد دیگر فراهم شود تا در این رقابت جایگاهی را کسب کنند.

امیرفخریان اظهار کرد: یکی از اقدامات جدیدی که نسبت‌ به سال‌های پیشین صورت گرفته، انتخاب صادرکننده جوان برتر است. افرادی در این جرگه، شایسته تقدیر شناخته می‌شوند که ضمن داشتن عملکرد خوب، کمتر از ۴۰ سال سن داشته و طی سه سال گذشته در عرصه صادرات فعال باشند. البته میزان حجم صادرات در سال ۹۶ نیز از شاخص‌های موثر در انتخاب افراد برای این عنوان است.

وی خاطرنشان کرد: شاخص‌های انتخاب صادرکننده نمونه شامل: درآمد ارزی حاصل از صادرات، حفظ و توسعه بازارهای هدف، مهارت‌های فنی و تخصصی شرکت در صادرات، عضویت در تشکل‌های صادراتی و... است. البته شاخص‌های اختصاصی نیز بسته به گروه‌‌های مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال در حوزه کشاورزی، شاخص تخصصی شامل: دارا بودن واحد درجه‌بندی، بسته‌بندی محصولات صادراتی و استفاده از سردخانه است و در حوزه صنایع غذایی و بسته‌بندی نیز به ارائه لیسانس‌های مربوطه و... توجه می‌شود.

*صادرات یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا از استان

سیدمجید مظلوم، جانشین ناظر گمرکات خراسان رضوی در خصوص آمار صادرات ۸ ماهه استان اظهار کرد: در بازه مذکور، حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا به ارزش بیش از یک میلیارد و ۶۹۷ میلیون دلار کالا صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی ۳۹ درصد و از منظر ارزشی ۴۰ درصد افزایش داشته است. طی همین دوره ۸ ماهه، واردات استان حدود ۷۹۰ هزار تن و به ارزش ۲۳۱ میلیون دلار بوده که ۱۲ درصد کاهش وزنی و حدود یک دهم درصد نیز افزایش ارزشی داشته است.

وی افزود: «زعفران فله بیش از ده گرم»، رتبه اول کالای صادراتی استان را دارد و پس از آن کفپوش‌های منگوله باف، موکت و فرش ماشینی قرار دارند. یکی از کشورهای مهم هدف صادراتی استان، افغانستان است که در این ۸ ماه، افزایش ۳۶ درصدی صادرات به این کشور را داشته‌ایم. دیگر کشورهای مهم هدف صادراتی خراسان رضوی نیز عراق، امارات، پاکستان و ازبکستان بوده اند.

*تلاش های کارگزاران گمرکی دیده نمی شود

مرتضی قندچی، نایب رییس اتحادیه امور کارگزاران گمرکی خراسان رضوی در خصوص تاریخ برگزاری مراسم روز ملی صادرات در استان گفت: روز ۲۸ آذرماه روز حمل‌ونقل استان را داریم بنابراین خواهشمندیم که در این روز مراسم روز ملی صادرات برگزار نشود. همچنین تنها کسانی که حق انجام فعالیت کار قانونی دارند، کارگزاران گمرکی هستند. عمده صادرات را توسط این افراد انجام می‌شود اما این امر در هیچ قالبی دیده نمی‌شود.

مهدی امینی، نایب رئیس دوم اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی، در خصوص برگزاری مراسم روز ملی صادرات در استان تصریح کرد: پیشنهاد ما برای برگزاری روز مراسم با توجه به اینکه یک همایشی ۱۲‌ دی ماه در اتاق بازگانی مشهد برگزار می‌شود، مراسم در ۱۹ دی ماه برگزار شود. تلاش خود را در راستای برگزاری این مراسم انجام داده‌ایم و از تشکل‌ها و اتحادیه‌ها که نظر و پیشنهادی برای بهتر برگزار شدن مراسم دارند، به ما ارائه دهند تا بتوان این مراسم را با توجه به اتفاقات ۷ ماه اخیر، با هدف توسعه فرهنگ سازی صادرات آغاز کنیم.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی