صدای بخش خصوصی شنیده شود

صدای بخش خصوصی شنیده شود
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 09 آذر 1397

فعالان حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی خراسان رضوی از دغدغه های خود گفتند:

صدای بخش خصوصی شنیده شود

 

فعالان بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی، اساتید دانشگاه و صاحبنظران عرصه های مرتبط با این بخش، در جلسه مشترکی با رئیس اتاق ایران، دغدغه ها و مشکلات خود را در حوزه‌های مختلف بیان کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد در ابتدای این جلسه، با اشاره به تلاش هایی که از سوی پارلمان بخش خصوصی برای گره‌گشایی مشکلات این حوزه در جریان است، گفت: نقش اتاق یک نقش ستادی و مشورتی است؛ تشکل‌ها منافع اعضا و صنف خود را پیگیری می‌کنند. در اتاق نیز به دنبال یک نگاه کارشناسی هستیم و برای گره‌گشایی مطالبه گری انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد، یکی از فعال‌ ترین کمیسیون‌ها بوده است و دستاوردهای آن در چهارچوب همراهی و همکاری تمامی اعضا و هم‌یاری تشکل های مرتبط محقق شده است. خوشبختانه اکثر مسائلی که قابل احصاء بوده، با همکاری دوستان به نتیجه رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: برای گام برداشتن در مسیر توسعه و گره‌گشایی از مشکلات اقتصادی باید صدای بخش خصوصی شنیده شود.

*نگاهی به کارنامه کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد

در ادامه تریبون در اختیار شهرام عیدی‌زاده، دبیر کمیسیون کشاورزی و آب و سرپرست دفتر کشاورزی اتاق مشهد قرار گرفت و وی به مهمترین اقدامات و دستاوردهای این کمیسیون در سال های ۹۶ و 97 پرداخت و گفت: بعضی از اقدامات مهم این کمیسیون شامل: برگزاری نشست مشترک با کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، انعقاد تفاهم‌نامه با کمیسیون مذکور در حوزه مسائل کشاورزی، آب و محیط زیست و همچنین زعفران و دام و طیور بوده است.

وی با اشاره به برنامه‌ها و دیدارهای متعدد این کمیسیون در بخش های مختلف با متولیان و مسئولان امر و همایش ها و رویدادهای ترویجی، آموزشی و... یادآور شد: بعضی دیگر از اقدامات موثر این کمیسیون نیز بدین شرح است: تدوین پیشنهادات تشکل‌های بخش کشاورزی استان برای اصلاح ضرایب مالیاتی بخش کشاورزی به اداره کل امور مالیاتی استان ، امضای تفاهمنامه فی‌مابین ادارات کل دامپزشکی و اداره کل استاندارد استان با همکاری شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان، برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم محصولات سالم و ارگانیک با همکاری انجمن ارگانیک شعبه خراسان رضوی و شهرداری مشهد، برپایی سه جلسه کارگاه آموزشی آشنایی با کشاورزی و...

عیدی زاده با اشاره آخرین دستاوردهای کمیسیون در شش ماهه نخست سال ۹۷ نیز عنوان کرد: پیشنهاد ایجاد مجتمع خوشه تولیدی- صادراتی گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، محصولات جانبی زعفران و سوغات سلامت و همچنین مرکز صادرات ۵ استان منتخب، طرحی برای ایجاد سامانه جامع اطلاعاتی تولیدکنندگان و بازرگانان گیاهان دارویی و زعفران، تدوین برنامه راه‌اندازی اکوتوریسم در حوزه کشاورزی، پیشنهاد اجرای طرح «توسعه ارزش‌های روستایی (تار)» ، پیگیری و بررسی موضوعات مرتبط با بحران آب در جلسات مشترک با نهادهای متولی و دانشگاهی و... بعضی از این موارد می باشند.

وی در خصوص محورها و برنامه‌های این کمیسیون طی دو سال اخیر عنوان کرد: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و ارائه فناوری‌های نوین روز دنیا ، تولید محصولات سالم و ارگانیک و رواج فرهنگ آن بین کشاورزان ، بررسی مشکلات آب در خراسان رضوی و ارائه راهکارهای مقابله با بحران در این عرصه و... بخشی از تلاش های کمیته ها و کارگروه های تخصصی زیرمجموعه این کمیسیون بوده است.

*چالش موازی کاری تشکل های همسو

حسین سلیمی، مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی، گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی در بخشی از این جلسه اظهار کرد: استان ما در تولید گوشت رتبه اول و در تولید شیر رتبه سوم را از آن خود کرده است. در حال حاضر تولیدکنندگان و دامداران ما به رغم همه مشکلات و فشارهای موجود، به فعالیت خود ادامه می‌دهند. مسئله حمل و نقل و پشت‌بارنامه‌ها  نیز یک مسئله عمومی شده و خواستار پیگیری آن هستیم.

وی افزود: شرکت پشتیبانی امور دام استان نیز ذخایری دارد که آن را برای روزهای حساس‌تر قرار داده است به طوریکه این ذخایر استراتژیک محسوب می‌شوند. امکان حمل و نقل ریلی در شرکت پشتیبانی از امور دام فراهم است و چه بهتر که در حال حاضر این شرکت حمایت بیشتری از نهاده‌ها اعمال کند. زیرا دامداران ما نهاده‌های دامی مورد نیاز خود را خریداری کرده اند اما هزاران تن نهاده در بنادر باقی مانده که روند ارسال آن‌ها به کندی انجام می گیرد. انبار دامداران ما اکثرا خالی است و نیازمند نهاده‌های خود هستند.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی، گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی عنوان کرد: سازمان‌های مالیاتی فشار مضاعفی را متوجه تشکل‌ها، تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها کرده است. در حال حاضر برای برخی از اقلام ما 48 درصد ضریب مالیاتی تعیین شده و این چالش است. در بخش ساماندهی تشکل‌ها نیز باید به جدی ورود پیدا کنیم، ما تشکل‌های بسیاری قوی داریم اما به واسطه همسویی آن ها، در این حوزه یکسری موازی‌کاری‌هایی رخ می دهد که باید اصلاح شود.

*قوانینی که به درستی اجرا نمی‌شوند

مجید مهدوی، دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی خراسان رضوی نیز عنوان کرد: قوانین بسیار خوبی در کشور داریم اما به علت عدم اجرای صحیح یا اساسا مسکوت ماندن آن ها، مشکلات بسیاری در بخش کشاورزی به وجود آمده است. طبق تبصره ۲ ماده واحده قانون خرید تضمینی کالاهای اساسی، قیمت خرید تضمینی باید قبل از فصل زراعی مشخص شود، در حالی که اکنون قیمت را اعلام کرده اند.

وی ادامه داد: در ماده ۳۶ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(2) ، قوه مجریه مکلف شده است؛« قيمت خريد محصولات كشاورزي مشمول قانون خريد تضميني را با درنظرگرفتن قيمت تمام‌شده اعم از هزينه‌هاي توليد هر محصول و سود متعارف و معقول؛ همه ساله توسط شوراي اقتصاد تعيين و براي اجراء ابلاغ کند.» اما این اتفاق صورت نگرفت. زمانی که دولتمردان ما می گویند، باید گندم از خارج کشور وارد کنیم، چگونه می‌توان از کشاورزان و گندم کاران کشور خود حمایت کنیم؟ قیمت ماشین آلات کشاورزی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و این درحالیست که بهای محصول این کشاورزان درصد بسیار کمی افزایش پیدا کرده است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی خراسان رضوی در خصوص بیمه کارفرمایان بخش کشاورزی نیز تصریح کرد: محل تامین منابع این بیمه از ۲۰ درصد عوارض واردات میوه و سبزی است اما بعد از مدتی تعداد میوه‌ها را نیز محدود کردند و حالا این سوال مطرح می شود که آیا میزان منابعی که از این بخش حاصل می شود، کفایت تامین درصد ذکر شده را خواهد کرد و می توانیم کشاورزان و کافرمایان را بیمه کنیم؟

*تحریم ها و چالش ایجاد تصفیه‌خانه در کشف رود

زهره بنایی، عضو هیات مدیره جمعیت ناجیان آب نیز در ادامه این جلسه گفت: در اتاق مشهد مسئله آب مجازی به صورت کار تحقیقاتی پیگیری شد تا به شاخصی در این حوزه و میزان آن دست پیدا کنیم و انتظار همراهی اتاق را در این باره داریم.

وی نسبت به معضل آلودگی صنعتی در حوزه کشف رود هشدار داد و عنوان کرد: براساس آمار موجود، سالانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب از پساب این منطقه، آلوده به فلزات سنگین می‌شود که شهرک های چرمشهر و صنعتی توس بیشترین آلودگی و چالش را در این بخش دارند. برای حل این مشکل تصفیه‌خانه‌هایی در نظر گرفته شد اما با توجه به تحریم‌ها و نوسانات نرخ ارز، متولیان امر موفق به ورود تجهیزات لازم نشدند و بهره برداری از تصفیه خانه های مذکور به تعویق افتاده است. برای حل این مشکل و با توجه به تعاملات و ظرفیت های ارتباطی اتاق ایران درخواست همراهی و مساعدت داریم چرا که معتقدیم، اگر امروز معضل آلودگی در این منطقه حل نشود، فردا باید ده‌ها برابر هزینه بیشتر صرف بخش درمان شود.

حسین محمدی، عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در سخنانی  بیان کرد: در خصوص تولید محصولات کشاورزی و صنایع غذایی و دام مزیت‌های نسبی بسیاری داریم اما مسئله اصلی در تولید این محصولات نیست بلکه در تجارت و بازاریابی برای آن‌هاست؛ عمده مشکل شرکت‌ها، بازاریابی در مقیاس بین الملل است. در این شرکت ها، رویکردها به صورت علمی دنبال نمی‌شود بلکه بیشتر بر اساس تجربه اقدام می شود اما در راستای ارتقای توانمندی ها می‌توان بیشتر از ظرفیت‌های دانشگاه و توان علمی فعالان این عرصه بهره برد.

*ظرفیت‌های مغفول مانده در حوزه کسب و کار

محمدعلی قناد زاده، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: 16 گرایش مختلف در حوزه کشاورزی داریم اما نباید این گرایش‌ها را جدا از یکدیگر تلقی کنیم و مسائل، مشکلات و نیازهای آن ها را با یک نگاه جامع مورد بررسی قرار دهیم.

وی افزود: ما آبی نداریم که بخواهیم درباره آن بحث کنیم؛ زیرا به مسئله آب مجازی و فاضلاب ورود پیدا کرده‌ایم که نشان دهنده این است که مدیریت ما در قسمت‌های مختلف این حوزه دچار خدشه شده است و نیازها اقتضاء می کند که از عرصه های جدید در این عرصه صحبت کنیم.

وی ادامه داد: درست است که تعدد تشکل‌ها بسیار است اما زمانی که اهداف این تشکل‌ها را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم همه آنها در یک راستا فعالیت می‌کنند و اهدافی مشترکی دارند. اما در نظام‌های صنفی، کشاورزی و اتحادیه‌های ما چشم‌انداز اهداف کمرنگ شده است. ما ظرفیت‌های مناسبی در دانشگاه فردوسی داریم و این در حالیست که از این ظرفیت‌ها استفاده نمی شود.

قنادزاده در ادامه به مقوله بهبود فضای کسب و کار در حوزه کشاورزی و دامپروری پرداخت و تصریح کرد: صندوق بیمه توسعه استان تنها توانسته ۳۰ هزار دام اصیل را بیمه کند اما در حالیکه ما دارای ۳۳۰ هزار دام اصیل در استان هستیم. این اتفاق به واسطه عدم توانایی صندوق نیست بلکه نشان دهنده این است که ما نتوانسته ایم کسب‌و‌کار و ظرفیت های موثر این حوزه را به درستی معرفی کنیم. یکی از کوتاهی های جدی ما در عرصه آموزش و بهره مندی از پتانسیل بخش تحقیقاتی است.

*سندهای نانوشته

در ادامه، حمیدرضا رضوی خبیر، مديرعامل شركت تعاوني كشاورزان مشهد در خصوص اجرایی شدن قانون بهره وری بخش کشاورزی عنوان کرد: متاسفانه تاکنون آیین‌نامه‌های اجرایی این قانون تنظیم نشده و در صورت که اجرایی شدن این قانون، بسیاری از مشکلات بخش کشاورزی مرتفع می‌شود. از سال ۸۹ این قانون تنظیم شده اما هیچ یک از بندهای آن اجرا نشده است. در ماده ۳۴ این قانون دولت موظف بود که طی ۱۵ سال سه سند که شامل سند ملی توسعه بخش کشاورزی، سند ملی توسعه منابع آب و سند ملی حفاظت از محیط زیست و توسعه را  تنظیم کند و هر ۵ سال یک سند را ارائه دهد. مقرر بود که این اسناد منجر به ارتقای ظرفیت های بخش کشاورزی و رفع مشکلات آن منجر شود.

وی با گلایه از کوتاهی دولت در این بخش خواستار توجه بیشتر نهادهای حاکیمتی به پتانسیل های این عرصه شد.

وی در خصوص قانون خرید تضمینی کالاهای اساسی نیز عنوان: در سال حمایت از کالای ایرانی، قانون شاید به موقع اجرا می‌شود اما شفافیت‌های لازم را در اجرای این قانون نمی‌بینیم.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی