نایب رئیس انجمن ارگانیک خراسان رضوی تاکید کرد: لزوم حمایت دولت از توسعه کشاورزی ارگانیک با هدف تامین امنیت غذایی جامعه

نایب رئیس انجمن ارگانیک خراسان رضوی تاکید کرد:  لزوم حمایت دولت از توسعه کشاورزی ارگانیک با هدف تامین امنیت غذایی جامعه
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 05 آذر 1397

نایب رئیس انجمن ارگانیک استان خراسان رضوی گفت: دولت باید از توسعه تولیدات ارگانیک در چهارچوب یکی از نظام هاي کشاورزي پايدار  حمایت به عمل آید تا امنیت غذایی جامعه تامین شده و ضمانتی برای حفاظت محیط زیست باشد.

به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ مهرداد میرحسینی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: تولید محصول ارگانیک کار دشواری است، کشاورزی که این جنس محصولات را تولید می کند، بهای دریافت گواهی را باید از جیب بپردازد، علاوه بر این تولید محصول ارگانیک هزینه‌های دیگری نیز دارد و تمام کشورهایی که در این عرصه موفق عمل کرده اند، دولت در اوایل کار کمک‌ها و سوبسیدهایی را به کشاورزانش از این بابت ارائه داده است. به طور مثال؛ در حال حاضر تعاونی 200 نفره ای متشکل از تولیدکنندگان ارگانیک در تربت فعال است که باید از این تعاونی ها حمایت های لازم را به عمل آید. 

نایب رئیس انجمن ارگانیک استان خراسان رضوی با تاکید بر اینکه دولت باید از توسعه کشاورزی ارگانیک حمایت های لازم را به عمل آورد، تصریح کرد: در سال های گذشته اعتباراتی که به منظور حمایت از کشت ارگانیک لحاظ شده بود، کاهش یافته است. لذا در وهله نخست توصیه می شود که این اعتبارات افزایش یابد، دوم آنکه کارگروهی با عضویت دستگاه های اجرایی و جهاد کشاورزی، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، انجمن ارگانیک و اتاق بازرگانی با هدف توسعه کشاورزی ارگانیک ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه، اجرای توسعه طرح های ارگانیک مستلزم آن است که اعتبارات کافی به کشاورزان ارائه شود، تصریح کرد: دولت ها باید در حوزه کشت ارگانیک تسهیلات ویژه‌ای ارائه کنند، چرا که بایستی برای سلامت جامعه هزینه کرد، تمامی دستگاه ها باید در این حوزه هزینه کنند.

میرحسینی یادآور شد: همچنین اگر هدف دولت افزایش نرخ اشتغال است، باید سرمایه‌گذاری خود را در این بخش افزایش دهد.

نایب رئیس انجمن ارگانیک استان خراسان رضوی تصریح کرد: در شرایط فعلی هنوز نتوانستیم به بازارهای صادراتی با ارزش محصولات ارگانیک دسترسی پیدا کنیم. لذا علاوه بر افزایش تولیدات ارگانیک باید فرهنگ مصرف آن‌ها از طریق تبلیغات ارتقا یابد.

میرحسینی خاطرنشان کرد: سال گذشته 5 فروشگاه ارگانیک تحت قرارداد و نظارت انجمن ارگانیک قرار داشت که این تعداد در حال حاضر به 20 مرکز افزایش یافته که این مسئله حاکی از استقبال مصرف کننده ها از محصولات ارگانیک است.

نایب رئیس انجمن ارگانیک استان خراسان رضوی ادامه داد: یکی از دلایل استقبال مردم از محصولات ارگانیک مربوط به آن است که بیماری های ناشی از محصولات کشاورزی غیرارگانیک افزایش یافته است. البته این عبارت بدین معنا نیست که تمامی محصولات تولیدی کشاورزی به غیر از محصولات ارگانیک ناسالم هستند اما نباید از این مهم غافل شد که گواهی ارگانیک ضامن اطمینان خاطر مصرف کنندگان از تولید این محصولات است.

میرحسینی عملکرد سازمان جهاد کشاورزی در خصوص تشویق کشاورزان به کشت محصولات ارگانیک را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: خوشبختانه طی سال های اخیر ترویج این شیوه از کشت بسیار چشمگیر بوده اما سرعت رشد این محصولات با توجه به نیازهای موجود بازار کافی نیست.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه هایی همچون جهاد کشاورزی و مراکز تحقیقاتی باید دستورالعمل های لازم را در رابطه با تولید محصول ارگانیک ارائه کنند، افزود: وجود بازاری موثر، شرکت های گواهی دهنده، آموزش کافی و ارائه جایگزین هایی برای مواد شیمیایی از مهم ترین زیرساخت های تولید و توسعه محصولات ارگانیک هستند.

وی افزود: استان خراسان رضوی دارای جایگاه خوبی در عرصه کشت ارگانیک است، چنان که در سال های اخیر رتبه های سوم و چهارم را به خود اختصاص داده، با این حال در محصولی مانند زعفران در رتبه نخست هستیم.

میرحسینی افزود: افزایش فروشگاه های ارائه کننده محصولات ارگانیک، جلوگیری از ارائه محصولات تقلبی و برگزاری نمایشگاه های تخصصی ارگانیک با همکاری شهرداری و نمایشگاه های بین المللی از جمله اهداف انجمن ارگانیک استان به شمار می آید.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی