نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران ابراز نگرانی کرد: ضعف دیپلماسی اقتصادی و چالش از دست رفتن فرصت های تجاری در منطقه

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران ابراز نگرانی کرد:  ضعف دیپلماسی اقتصادی و چالش از دست رفتن فرصت های تجاری در منطقه
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 28 شهريور 1397

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران ابراز نگرانی کرد:

ضعف دیپلماسی اقتصادی و چالش از دست رفتن فرصت های تجاری در منطقه

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران گفت: تنها راهکار رفع محدودیت های ترانزیتی در مرز ترکمنستان و ارتقای تعاملات در این بخش با کشورهای آسیای میانه، تقویت دیپلماسی اقتصادی است. ضعف هایی که در ان بخش داریم، باعث می شود تا فرصت های خوب تجاری و اقتصادی از دست بروند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ مجتبی بهاروند در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: متاسفانه تفکر اقتصادی بر دستگاه دیپلماسی ما حاکم نیست، چنان که سفرا و سرکنسولگری های مختلف ما در خارج از کشور فاقد رویکرد اقتصادی هستند. ما این مسئله را پیش‌تر به متولیات وزارت امور خارجه منعکس کرده‌ایم.

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران افزود: فقدان رویکرد اقتصادی در بخش دیپلماسی خارجی ما موجب شده تا در روابط با کشورهای آسیای میانه و ترکمنستان هر روز دچار چالش های جدیدی شویم. تنها راهکار برای حل مشکل این است که دیپلماسی ما فعال شود، به طور مثال از آنجا که تعامل تجاری ما با کشورهایی مانند افغانستان بسیار بالاست، قطعا سفیر اعزامی ما باید علاوه بر نگرش سیاسی، دارای رویکرد اقتصادی نیز باشد.

وی با بیان اینکه چالش ترانزیت کشور ما با ترکمنستان یک معضل قدیمی است، تصریح کرد: روابط کشور ما با ترکمنستان 20 سال پیش مطلوب بوده، به طوری که کامیون‌داران به راحتی حق عبور و مرور داشتند و حتی گاها ویزای گذری دریافت می کردند و تجار و بازرگانان بدون کم‌ترین هزینه، مشکل و دغدغه ای فعالیت می کردند اما متاسفانه در گذر زمان بروز بعضی مسائل، روابط و تعاملات را پیچیده نموده است.

بهاروند ادامه داد: علی رغم تمامی تلاش های صورت گرفته در اتاق بازرگانی و تشکل های صنفی، عوارض اخذ شده از فعالان بخش خصوصی ایران توسط کشور ترکمنستان افزایش داشته و این تلاش ها راه به جایی نبرده است.

وی ادامه داد: گاها این چالش به قدری حاد شده که وزیر راه و شهرسازی از شرکت های خصوصی خواسته تا مشکل شان با این کشور از طریق دعاوی حقوقی پیگیری کنند، این در حالی است که شرکت های خصوصی حتی اجازه مکاتبه معمولی با کنسولگری ها را نیز ندارند.

بهاروند با اشاره به اینکه متاسفانه راه جایگزینی برای مسیر ترانزیتی ترکمنستان وجود ندارد، یادآور شد: البته تنها مسیر جاگزین برای ما کشور افغانستان است که این مسیر بسیار ناامن می باشد لذا باید برای حل این مشکل در بلندمدت، باید تدبیر موثریی اندیشیده شود.

وی با تاکید بر اینکه بایستی مشکلات مان را از طریق تعامل بیشتر با دنیا حل و فصل کنیم، یادآور شد: علاوه بر همجواری کشورمان با ترکمنستان، با این کشور دارای اشتراکات مذهبی و تاریخی هستیم. البته ناگفته نماند 80 درصد کالاهایی که از مسیر ترکمنستان ترانزیت می شود مربوط به همین کشور است. به هر رو به نظر می رسد بهترین گزینه در شرایط کنونی، بهره گیری از ابزارهای دیپلماسی باشد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی