در دیدار والی هرات با فعالان اقتصادی و مسئولان خراسان رضوی در اتاق بازرگانی تاکید شد: چشم انداز رو به توسعه روابط تجاری ایران و افغانستان

در دیدار والی هرات با فعالان اقتصادی و مسئولان خراسان رضوی در اتاق بازرگانی تاکید شد:  چشم انداز رو به توسعه روابط تجاری ایران و افغانستان
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 15 شهريور 1397

در دیدار والی هرات با فعالان اقتصادی و مسئولان خراسان رضوی در اتاق بازرگانی تاکید شد:

چشم انداز رو به توسعه روابط تجاری ایران و افغانستان

والی هرات و هیات تجاری همراه او با فعالان اقتصادی و برخی از مسئولان استان خراسان رضوی در اتاق بازرگانی مشهد دیدار کردند و پیرامون ارتباطات کنونی و چشم‌اندازهای آینده روابط تجاری دو کشور به بحث و گفتگو پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در این نشست گفت: مسئولان افغانستان به دنبال تبادلات جدیدی هستند که به دلیل هم‌مرزی، به طور حتم استان خراسان در این تبادلات و در حرکت های مثبت رو به جلو نقشی اساسی خواهد داشت زیرا آرزوی ما داشتن همسایه ای آباد، آزاد و در رفاه و توسعه اقتصادی است.

وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد و نزدیک به 60 درصد مجموعه مبادلات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از مسیر خراسان و از مشهد می گذرد، افزود: توسعه روابط همه جانبه استان هرات و خراسان می تواند نقشی اساسی و ملی برای هر دو کشور در توسعه مناسبات ملی داشته باشد و از این بابت استانداران دو کشور نقشی بی بدیل و سازنده‌ای در توسعه روابط ملی دو کشور دارند. امیدوارم این رفت و آمدها و سفرها بتواند ما را به این نقطه هدف نزدیک‌تر کند.

شافعی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در طول چند سال گذشته دوستان افغانستانی ما علاوه بر مبادلات اقتصادی، در سرمایه گذاری در بخش های مختلف ایران هم کارهای شایسته ای کردند و باید حمایت شوند اما چه در مبادله کالا و چه در سرمایه گذاری باید این واقعیت را بپذیریم که این جاده‌‎ای دو طرفه است و در تبادل کالا، تراز تجاری مناسبی نداریم. ما باید سهم خودمان را از واردات افغانستان در ایران بالا ببریم و در توسعه سرمایه گذاری در افغانستان هم بیش از پیش مشارکت کنیم و با مسیری که دولت آماده می کند، فعالان اقتصادی کشور هم حرکات قابل توجهی داشته باشند.

وی اعلام کرد: در بخش فولاد پیشنهاداتی برای سرمایه گذاری از سوی دوستان ما ارائه شده و منتظر پاسخ از آن سو هستند و در سایر زمینه ها هم باید همکاری ها گسترش یابد. اوایل هفته جاری هم ملاقاتی با مشاور رئیس جمهور افغانستان در زمینه توسعه روابط اقتصاد آزاد داشتم و پیشنهادی مطرح کردم که یکی از پیش بینی های آتی ایران در طرح توسعه منطقه ای، موضوع سرمایه گذاری مشترک با همسایگان در نقاط مرزی است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران معتقد است اگر یک اولویت بندی را در مرزهای خود با همسایگان ایجاد کنیم، شاید افغانستان در راس اولویت ها باشد.

او اظهار کرد: این جزو برنامه های آتی ماست و باید گفتگوهای بیشتری داشته باشیم تا اولین همکاری در مرز ایران و افغانستان و در بین دو استان خراسان رضوی و هرات محقق شود. امیدوارم این به عنوان پیشنهادی قابل اجرا و رهاوردی از این سفر باشد و بتوانیم به نقطه مطلوب برسیم.

شافعی با اشاره به عملکرد نامطلوب دو کشور در موضوع مبادله توریست، تصریح کرد: به ویژه در اعزام توریست سلامت از افغانستان به ایران با بی برنامگی مواجه هستیم و یک نهاد برنامه ریز برای اینکه توریست سلامت را با ایمنی کامل و خیال راحت میزبانی کند و کار درمانش را انجام داده و عازم کشورش نماید، در استان نداریم و پیشنهاد می دهیم که یک شرکت مشترک بین هرات و خراسان موضوع توریست و گرشگر سلامت را در نظر بگیرد تا نتایج خوبی را در این زمینه شاهد باشیم.

وی یادآور شد: افزون بر این، چند ماه پیش ریاست دوره ای اکو برگزار شد و با توجه به اینکه افغانستان کاروان سالار اکو است، می توان این فرصت را مورد توجه قرار داد و وضع مناسبی ایجاد کرد.

شافعی به سفر رئیس جمهور افغانستان به ایران و پیشنهاد ایجاد گمرکی رسمی در مرز یزدان استان خراسان جنوبی اشاره و اظهار کرد: از والی هرات تقاضا داریم این موضوع را پیگیری کند؛ در واقع توجیه ما از طرح این پیشنهاد این بود که با توجه به آینده ارتباط ما، عبور از مرز یزدان هزینه حمل و نقل از افغانستان را می تواند به شدت کاهش دهد و این بر تجارت دو کشور می تواند بسیار اثرگذار باشد. البته پیشنهاد دیگری هم به دولت افغانستان دادیم مبنی بر اینکه وجود یک خط پرواز بین هرات و چابهار برای آینده لازم خواهد بود.

وی تاکید کرد: افغانستان در مقایسه با سایر کشورها، همسایه ما نیست بلکه خویشاوند ماست و ارتباط ما با این کشور ناگسستنی است.

*تجارت یک طرفه بادوام نیست

در ادامه تریبون در اختیار محمد آصف رحیمی، والی هرات قرار گرفت. او گفت: امروز از بعضی افتخارات بزرگ و ماندگار در استان خراسان رضوی بازدید کردیم مثل پارک مینیاتوری و مجتمع پدیده و... ما از این بازدیدها دریافتیم که کشور ایران که دوست و برادر ماست، در 40 سال گذشته دستاوردهای بزرگی داشته اند و امیدواریم ما هم از این دستاوردها بهره مند شویم.

وی تاکید کرد: لازم است رفت و آمدها در سطح دولتی و یا بخش خصوصی و بخش های مختلف دیگر تدوام یابد. به همین دلیل از بخش اطلاعات و فرهنگ افغانستان تقاضا کردیم از دستاوردهای خراسان بازدید کنند زیرا این ها الگوهایی است که می توانیم استفاده کنیم و زمینه ساز همکاری هایی بادوام در آینده خواهد شد.

والی هرات اظهار کرد: از بخش خصوصی و تجار و سرمایه گذاران ایران به خصوص دوستانمان در خراسان رضوی تشکر می کنیم که همیشه با افغانستان از دید تعامل و برادری و همکاری بوده اند. اتاق مشترک ایران و افغانستان نیز همکاری های خوبی داشته و با این همکاری، نخستین پیوند کلیه را در افغانستان با همکاری دوستان ایرانی انجام دادیم و عمل  های جراحی باز نیز امروز در افغانستان انجام می‌شود. نتیجه این دستاورد این است که هزینه های سفر افغانستان را مرتب پایین می آوریم.

وی با بیان اینکه تاکنون به خوبی از ظرفیت های هر دو استان و کشور به صورت درست و کامل و بهینه استفاده نشده است، اظهار کرد: امروز بحث ما سیاسی نیست زیرا با بخش خصوصی خراسان رضوی دیدار داریم. ما در مرز اسلام قلعه ظرفیت پذیرش 600 کامیون در روز را داریم که در سال گذشته بعد از مراوده اقتصادی بین دو کشور، این ظرفیت ایجاد شد. در حال حاضر روزانه 300 تا 400 کامیون از مرز عبور و مرور دارد؛ اما سوال این است که چرا در یک روز نمی توانیم کامیون ها را عبور دهیم و بارگیری کنیم. اگر زمان را به حداقل یک یا دو روز برسانیم، تعداد کامیونها براساس ظرفیت موجود چند برابر خواهد شد و این یعنی کالاهای تجاری که از کشورهای دور و نزدیک و ایران وارد افغانستان می شود، چند برابر افزایش می یابد و این به نفع عایدات گمرکی ایران است. اما چرا کسانی که در دوغارون سرمایه گذاری کرده اند به این ظرفیت نرسیده اند؟

رحیمی با انتقاد از ناتمام ماندن پروژه راه آهن خواف و هرات گفت: بیش از ده سال است که نتوانسته ایم 400 کیلومتر خط آهن برای تکمیل این پروژه بسازیم و اگر این پروژه به سرانجام نرسد، در آینده هزینه انتقال کالا چند برابر خواهد شد. اگر این اتفاق بیافتد، کالا ارزان تمام می شود و مردم هم محصولات بیشتری را خریداری می کنند و این به نفع تاجران هم هست. ما همچنان به بنادر کشور پاکستان احتیاج داریم ولی چرا بنادر ایران و افغانستان در این ارتباط فعال نباشد؟  

وی رسمی نشدن و عدم ایجاد گمرک یزدان را ناشی از مسائل امنیتی دانست و افزود: برخی افراد فرصت طلب با استفاده از ناامنی در مرزها می‌خواهند دست به قاچاق بزنند و عوارض گمرکی را نپردازند و قاچاق انسان و مواد مخدر انجام دهند. به همین دلیل ما منافع دو طرف را در نظر می گیریم و از مرزهای قانونی و رسمی بیشتر استفاده می کنیم؛ مرز نیمروز باز است و هیچ مانع امنیتی وجود ندارد، مرز هرات باز است و روزانه هزاران نفر از آن استفاده می کنند و طبق آمار روزانه حدود 2هزار نفر به صورت انفرادی و 300 تاکسی و 400 کامیون بار و ترانزیت بین ایران و افغانستان عبور می کنند. این راه ها باز است و ما موافق باز شدن مسیرهای جدید هستیم اما هریک باید به طور دقیق تحلیل و همه مسائل در نظر گرفته شود و تلاش کنیم امنیت در سفرها بیشتر گردد؛ امنیت در هرات این اواخر خوب نبوده است؛ در این مناطق دشمنان مشترک ما فعالیت دارند و لازم است دستگاه دیپلماسی دو کشور برای همکاری های امنیتی تلاش بیشتری داشته باشند.

والی هرات به موضوع تراز تجاری نامناسب دو کشور اشاره و اضافه کرد: تجارت هیچ وقت یک طرفه دوام نمی آورد؛ ما سالیانه دو میلیارد دلار واردات از ایران داریم اما ایران بیش از 50 میلیون دلار واردات از افغانستان دارد و این خوب نیست. بالاخره روزی دلارهای ما تمام می شود و لازم است تراز تجاری به وضعیت بهتری برسد.

وی خاطرنشان کرد: این خوب نیست که ایران بگوید ما سیب و انار تولید می کنیم و این محصولات را وارد نمی کنیم در حالیکه طعم و طبیعت این محصولات در دو کشور باهم متفاوت است؛ ما محصولات مشترک داریم اما 50 قلم از محصولات سنتی ما در کشور شما مورد نیاز است. انتظار ما این است که خراسان رضوی به جای اینکه کالا را از تهران بیاورد، از هرات وارد کند که نزدیکتر و راحت‌تر است. ما در تولید نوشابه خودکفا هستیم و نوشابه های ما بسیار مرغوب است. آنچه ما تولید می کنیم و در ایران خریدار دارد باید اجازه واردات پیدا کند و اتاق بازرگانی باید در زمینه متقاعدسازی مسئولان دولتی تلاش کنند. تجار و سرمایه گذار ما وقتی تولید می کند، باید صادرات هم داشته باشد. امروز ما از طریق تاجیکستان و ازبکستان صادرات داریم و با وجود جنگ و چالش هایی که هست تجار و سرمایه گذاران و دانشجویان و ورزشکاران ما معجزه می کنند.

رحیمی خاطرنشان کرد: ما به دنبال ایجاد دستگاه تولید برق خورشیدی هستیم و به همکاری با ایران در این زمینه خوش بین هستیم. طبق آمار حدود 800 میلیون دلار سرمایه گذاری از سوی افغانستانی ها در ایران انجام شده و هزاران نفر از تجار و سرمایه گذاران ما خانه و ویلا خریده اند. انتظار ما این است که ایرانی ها هم در کشورمان سرمایه گذاری کنند.

*فعالیت 300واحد صنعتی در شهرک صنعتی هرات و آمادگی برای همکاری های مشترک

در ادامه، خطیبی، رئیس اتاق تجارت هرات به ایراد سخن پرداخت و گفت: با وجود مشترکاتی که بین دو استان و کشور هست، متاسفانه بسیاری از فرصت ها را از دست داده ایم. هنوز در مرز در عبور کامیون ها دچار مشکل هستیم و امیدواریم در بهبود این وضعیت تلاش شود. ظرفیت های بالقوه ای در دو طرف مرز وجود دارد و در هرات نسبت به گذشته امکانات بسیار خوبی وجود دارد و حدود 300 کارخانه تولیدی در شهرک صنعتی هرات فعال هستند و تمایل به همکاری مشترک با خراسان در این صنایع وجود دارد و از نظر اعتماد بین مردم دو ولایت زمینه برای همکاری مشترک اقتصادی در هرات را فراهم می کند. سرمایه گذاران افغانستانی در مشهد هتل ساخته اند و این ظرفیت در هرات هم هست و ما می توانیم پذیرای سرمایه گذاران ایرانی در این قضیه باشیم.

علی رسولیان، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز اظهار کرد: باید هر چه سریع تر افغانستان را به مسیر ترازنیت کالا تبدیل کنیم و هر دو طرف باید برای ایجاد مسیرهای ارتباطی از هرات به سمت شمال افغانستان و مزار شریف تلاش کنیم تا مسیر انتقال کالا از چابهار به آسیای میانه و چین فراهم شود و شاهد ایجاد تحولی جدی در منطقه باشیم.

*لزوم تمرکز افغانستان در بسته بندی و برندینگ کالاها

سپس تریبون در اختیار محمود سیادت، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در مشهد و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی قرار گرفت. او با اشاره به وجود بیش از 350 کیلومتر مرز مشترک بین دو کشور، گفت: طولانی شدن پروژه راه آهن دو کشور، اصلا مناسب نیست. فرصت های بسیار زیادی وجود دارد که باید به آن بپردازیم. در افغانستان به دلیل شرایط جنگی آمار و اطلاعات کم است اما در کتابچه ای که از چندین منبع و مرجع جهانی تهیه کردیم، اطلاعات و فرصت های سرمایه گذاری در افغانستان و قوانین و شرایطی که یک سرمایه گذار در افغانستان نیاز دارد را شناسایی و با همکاری رئیس اتاق تجارت هرات جمع آوری کردیم.

وی افزود: در موضوع رفع محدودیت برای واردات، چند سال پیش قدم کوچکی با حمایت رئیس اتاق بازرگانی و استاندار خراسان رضوی برداشتیم؛ برای برخی از اقلام به صورت یک طرفه تعرفه ترجیحی گذاشته شد مثل کنجد که عمده ترین قلم وارداتی ما از افغانستان است و همچنان دنبال راهی برای بهبود وضعیت در این زمینه هستیم؛ البته درخواست ما این است که افغانستان در زمینه بهداشت و بسته بندی و برندینگ بیشتر کار کند.

سیادت درباره وضعیت مرز یزدان نیز تصریح کرد: مرز یزدان به صورت بازارچه ای فعال و قرار بوده به صورت گمرکی و مرز رسمی فعال شود که دولت افغانستان تا حدودی این موضوع را پذیرفته است؛ مرزهای قبلی باز است و مرز جدید در خواف نیز برای راه آهن قرار است افتتاح شود. امروز در سه کمیته ای که تشکیل شد با مسئولیت مدیران مرتبط استان و دوستان افغانستانی، در مورد همه مسائل صحبت کردیم.

وی ادامه داد: امروز در بخش های دامپروری و کشاورزی فرصت های زیادی برای همکاری دوجانبه میان دو استان وجود دارد و در زمینه کشت فراسرزمینی مثل کشت چغندر می توان همکاری قابل توجهی داشت.

افخمی، سرکنسول ایران در هرات نیز گفت: با توجه به اهمیت بحث اقتصادی در ساختار نظام، از سال گذشته معاونت دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه افغانستان با هدف مطرح نمودن و پیگیری بحث های اقتصادی ایجاد شد. از زمان شکل گیری این معاونت کارشناسان اقتصادی کشور در اقصی نقاط دنیا فعالیت مضاعفی دارند. اینکه هرات قطب اقتصادی افغانستان در غرب این کشور است؛ خود به‌خود پدیدار نشده مگر به خاطر چند عامل؛ اولین موضوع عزم و اراده مقامات دلسوز این استان و سپس ایجاد زیرساخت های بسیار مناسب در هرات از جمله برق دوام‌دار و جاده مواصلاتی بسیار مناسب است. ده‌ها دانشگاه خصوصی و دولتی و ده‌ها هزار دانشجو در حوزه های مختلف و حدود یک میلیون دانش آموز در هرات تحصیل می کنند و اولین شهرک صنعتی استاندارد کشور هم در این استان راه اندازی شده و این ها باعث معرفی هرات به عنوان قطب اقتصادی افغانستان شده است.

وی با اشاره به ارتباط نماینده سیاسی افغانستان در عراق، اظهار کرد: به دلیل ارتباط بهتر با بخش خصوصی ساختار بسیار مناسبی در این حوزه کلید خورده است و حداقل 35 صنف و حرفه به صورت تخصصی با نمایندگی ما در ارتباط هستند. امروز حداقل 35 شرکت ترابری فعال در حوزه ترانزیت در هرات وجود دارد و بیش از 4هزار خودروی سبک و سنگین با دریافت خدمات کنسولی دوام‌دار در حال فعالیتند. فرودگاه هرات در هفته دوبار پرواز بین مشهد و هرات دارد و ظرفیت های خوب دیگری وجود دارد. امیدواریم در آینده ای نه چندان دور شاهد افتتاح راه آهن خواف و هرات هم باشیم. تجار ما باید به افغانستان بیایند و به صورت حضوری وضعیت را ببینند. زیرساخت های بسیار مناسبی فراهم است و نمایندگی های سرکنسولگری ها آماده ارائه راهنمایی به تجار و سرمایه گذاران هستند.

 

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی