در چهارچوب چهارمین کمیسیون مشترک فعالان اقتصادی استان‌های هرات و خراسان رضوی دیدار کردند

در چهارچوب چهارمین کمیسیون مشترک فعالان اقتصادی استان‌های هرات و خراسان رضوی دیدار کردند
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 15 شهريور 1397

 در چهارچوب چهارمین کمیسیون مشترک

فعالان اقتصادی استان‌های هرات و خراسان رضوی دیدار کردند

چهارمین کمیسیون مشترک اقتصادی استان‌های هرات و خراسان رضوی با حضور مسئولان اقتصادی و فعالان بخش خصوصی دو خطه در اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ محمود سیادت، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان در جمع هیات اقتصادی هرات افغانستان عنوان کرد: تجربه خوبی در سه کمیسیون گذشته داشتیم که منجر به گره‌گشایی از مشکلات متعدد و اخذ تفاهمات مثبتی شد. تعاملات انجام شده برکات متعددی دارد که مهم ترین آن‌ها ایجاد تفاهم بین طرفین بود تا گام‌هایی برای حل و فصل این چالش ها برداشته شود.

وی گره گشایی از بخشی از مشکلات را در توان دولت ها دانست و اذعان کرد: تلاش ما در این جلسات رفع چالش ها و بهبود زیرساخت ها و رویه ها در بخش حمل و نقل، تجارت خارجی، سرمایه گذاری های مشترک، اقدامات توسعه ای و... بوده است.

وی از بررسی موضوعات حوزه اقتصادی با طرف افغانستانی در سه کمیته ویژه خبر داد و یادآور شد: آنچه در این کمیته ها مورد توافق قرار بگیرد، در قالب تفاهمی مشترک و سرفصل هایی مستمر، در آتیه نیز پیگیری خواهد شد.

*جمع بندی کمیته ها در قالب تفاهمی امضا خواهد شد

تریبون در ادامه در اختیار مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی قرار گرفت و علی رسولیان نیز با تاکید بر اهمیت تعامل و توسعه ارتباطات عنوان کرد: در راستای تعاملاتی که پیش‌تر با مقام عالی استان هرات به عمل آمده، مقرر است موضوعات و دغدغه هایی که وجود دارد را در کمیته‌های مختلف پیگیری کنیم. این کمیته ها از موضوعات حوزه بازرگانی و اقتصاد تا مباحث فرهنگی و اجتماعی و حوزه های امنیتی را در بر می گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد: نتیجه این جلسات موثر واقع افتد. توافقات حاصل آمده در کمیته های مشترک را جمع بندی می شود و خروجی های موثر را در قالب تفاهمی تدوین می کنیم تا به امضای استانداران دو خطه هرات و خراسان رضوی برسد.

* تجارت، صنعت و زراعت، حمل و نقل و سوخت؛ محور گفتگوهای اقتصادی هرات و خراسان رضوی

محمد شعیب معصومی رئیس خدمات تخنیکی و سکتوری ولایت هرات نیز در این نشست با اشاره به ثمرات این کمیسیون ها در سه دوره قبلیِ برگزاری شان عنوان کرد: تلاش ما این است که در جلسات مشترک و کمیته های تخصصی تعهدات و مصوبات پیشین را مرور کرده و در صورت عدم اجرا، موانع آن ها را احصاء کنیم.

وی از تایید استانداران هرات و خراسان بر تفاهمات نهایی این نشست ها سخن گفت و تاکید کرد: خوشبختانه به واسطه تعاملاتی که در نشست های قبل داشتیم، گشایش هایی را در بعضی حوزه ها شاهد بوده ایم اما همچنان نیازمند بحث و گفتگوی بیشتر هستیم.

وی از بررسی موضوعات فعالان اقتصادی دو کشور در چهارچوب سه کمیته تجارت، گمرکات، صنعت و زراعت، کمیته حمل و نقل و سوخت خبر داد.

خطیبی، رئیس اتاق تجارت و صنایع هرات نیز در این رابطه عنوان کرد: در ادامه توافقاتی که در کمیسیون های گذشته داشتیم، اصلاحات خوبی در حوزه گمرکات انجام گرفته اما باید به رفع دیگر دغدغه ها در این بخش نیز توجه شود.

وی تاکید کرد: اعضای هیات هرات افغانستان شناسایی موانع و چاره جویی جدی برای مشکلات را مجدانه پیگیری می کنند.

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی