وفاق بین بخش خصوصی و دولت برای گذر از بحران کم آبی

وفاق بین بخش خصوصی و دولت برای گذر از بحران کم آبی
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : جمعه ، 11 آبان 1397

در تازه‌ترین نشست کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی، بر ضرورت وفاق میان بخش خصوصی و دولت برای رفع بحران کم آبی تأکید شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی شریعتی مقدم، رئیس این کمیسیون در نشستی که به میزبانی استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: از برکات جلسات کمیسیون کشاورزی، شکل گیری نوعی همراهی و هم‌صدایی میان بخش های مختلف است که در سایه آن شاهد نوهی همکاری موثر هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر توجه به موضوع آب، نهادینه تر شده و نگاه بخشی نیز کمتر شده است اما باید بتوانیم در کارهای عملیاتی و اجرایی وارد شویم تا در بخش کشاورزی به نتایج بهتری دست پیدا کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت مسئله اقتصاد آب، خاطرنشان کرد: در آذر ماه امسال هم همایش ملی اقتصاد آب با محوریت اتاق بازرگانی‌ برگزار می‌شود.

شریعتی مقدم بیان کرد: بین بخش خصوصی و دولتی در حوزه آب، در بعضی موارد فاصله‌ای وجود دارد اما اجماعی در حوزه‌های دیگر نیز وجود دارد و همه به این اعتقاد را دارند که باید حجم بیش‌تری سرمایه‌گذاری در حوزه آب صورت گیرد.

وی ادامه داد: همه افراد حاضر در جلسات به این باور رسیده‌ایم که می‌توان با استفاده از روش‌هایی به کسری از مصرف فعلی رسید‌.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت بهبود فضای کسب و کار، خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم ‌پروژه‌های موجود برای بهبود فضای کسب و کار در حوزه کشاورزی و همچنین سرمایه‌گذاری در بخش آب را تهیه کرده و از ظرفیت‌های موجود در شورای گفت‌وگو و ستاد تسهیل برای اجرایی کردن آنها استفاده کنیم.

شریعتی مقدم تأکید کرد: پیشنهاد بنده این است که به صورت مشخص برای ادامه جلسات، عنوان نهضت کاهش مصرف آب از طریق سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: هدف هم باید کاهش ۵۰ درصدی در مصرف آب و زمان آن هم باید در کوتاه‌ترین بازه ای باشد که در تحلیل‌های ادارات مرتبط موجود است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: همچنین باید با دیدی فرابخشی مجموعه اقدامات با برش‌های دستگاهی، شهرستانی، منطقه‌ای و استانی مشخص شود.

*بعد امنیتی بحران کم آبی

قربان میرزایی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اهمیت مسئله آب، گفت: باید در نظر داشت که موضوع آب در استان خراسان رضوی یک مسئله امنیتی است.

وی خاطرنشان کرد: باید بتوانیم تمام آنچه در گذشته رخ داده را رها کرده و با توجه به وضعیت فعلی برای تغییر عادات حوزه مصرف آب خود اقدام کنیم و برنامه‌ریزی برای این مسئله در حوزه اختیارات دانشگاه است.

میرزایی با بیان اینکه ما در وضعیت ایده‌آلی به لحاظ منابع آبی نیستیم، گفت: ۶۱۰ میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه مشاغل روستایی اختصاص یافته است که این اعتبار سقفی ندارد و می‌توانیم آن را افزایش هم بدهیم اما تا پایان تیر ماه کمتر از ۱۰درصد تسهیلات مذکور در خراسان رضوی جذب شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی؛ نگاه بخشی و مقطعی در حوزه اقتصاد را نوعی آفت دانست و خاطرنشان کرد: امروز اگر بخواهیم کار را در حوزه اقتصاد پیش ببریم بیش از هر چیزی به انسجام بین بخش‌های مختلف نیاز داریم.

*تخلیه ۳۳۰۰ روستا در خراسان رضوی

مجتبی مزروعی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه این جلسه گفت: ما باید این را بپذیریم که کشاورز ما امروز از دهه ۷۰ و ۸۰ فقیرتر شده و این حوزه صدمه زیادی دیده بنابراین نباید هزینه دیگری را برای موضوعاتی مانند کنتور هوشمند بر دوش کشاورز گذاشت.

وی ادامه داد: تاکنون اقدامات بسیار زیادی برای مدیریت مصرف آب انجام شده به عنوان مثال اعتبارات حوزه آبیاری مدرن ۲۰ برابر شده و در استان خراسان رضوی ۴ برابر میانگین کشوری، سطح اجرای این طرح‌ها را افزایش داده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: امروز همه ما به این نتیجه رسیده‌ایم که برای کاهش مصرف آب باید سرمایه‌گذاری بیش‌تری انجام داده و از فناوری‌های روز استفاده کنیم.

مزروعی با اشاره به تخلیه سه هزار و 300 روستا در خراسان رضوی و افزایش دو برابری جمعیت حاشیه شهر مشهد، تصریح کرد: حفظ بخش کشاورزی علاوه بر اهمیت در حوزه پیشگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها در مسا‌ئل دیگری از جمله حفظ امنیت غذایی، تثبیت سلامت اکوسیستمی و سایر مواردی از این دست نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه برخی از انتقادات برای تغییر الگوی کشت کاملا به جا است، خاطرنشان کرد: البته این را هم باید در نظر داشت که بخش زیادی از محصولاتی که هم اکنون آب‌بر خوانده می‌شود با دانش بومی بسیار ارزشمندی تولید می‌شود که باید قدر آن را دانست و این موضوع را در نظر داشت که ایراد از آن محصول نیست بلکه ایراد از نوع رفتار و شیوه‌های کشتی است که ما تاکنون از آن استفاده کرده ایم.

مزروعی ادامه داد: باید برای انسجام در حوزه مدیریت آب از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی پیروی کنیم و برای پیشبرد امور تمام دستگاه‌ها در کنار هم به فعالیت بپردازند.

*ارزش افزوده کم به ازای مصرف هر متر مکعب آب

سید ابوالقاسم حقایقی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه صرفه‌جویی در مصرف آب تنها در حوزه کاهش مصرف خلاصه نمی‌شود، گفت: ما باید بتوانیم بهره‌وری و میزان تولید به ازای هر متر مکعب آب را در استان افزایش دهیم.

وی بیان کرد: در واقع ما باید به سمت کشاورزی حفاظتی و اصلاح روش‌های تولید روی بیاوریم تا بتوانیم با حفظ سطح زیر کشت و یا حتی کاهش آن، میزان تولید را افزایش دهیم.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد؛ هم اکنون به ازای مصرف هر متر مکعب آب در خراسان رضوی ۱.۲ کیلوگرم ماده خشک تولید می‌شود که برنامه‌ریزی‌ها برای این است که این میزان در ۱۰ سال آینده به ۱.۹ برسد.

حقایقی تاکید کرد: همچنین ارزش اقتصادی که با مصرف هر متر مکعب آب در بخش کشاورزی در خراسان رضوی تولید می‌شود بین 2/0 تا 3/0 دلار است که این میزان در کشورهایی با وضعیت مشابه ما به بالای یک دلار می‌رسد.

*بدبینی بانک‌ها به گلخانه‌داری

شکوه میرشاهی مدیر کل دفتر جذب سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی نیز در ادامه این‌ جلسه با اشاره به بی‌میلی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به گلخانه‌ها گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته تعداد زیادی از گلخانه‌ها از بخش‌های مختلفی تسهیلات دریافت کرده‌اند و نتوانسته‌اند بازپرداخت آن ها را انجام دهند و به همین علت بانک‌ها در این حوزه دچار بدبینی هستند.

وی بحث انتقال آب از دریای عمان را امری اجتناب ناپذیر دانست و تصریح کرد: این مسئله تا زاهدان که قطعا باید انجام شود اما برای ادامه آن تا بیرجند و مشهد نیز مذاکراتی در دست انجام است.

مدیر دفتر جذب سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی ادامه داد: چیزی که ما هم اکنون باید به آن توجه داشته باشیم سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت است.

*تاکید بر کاهش مصرف آب

کامران داوری عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد که نیز در ادامه این مباحث اظهار داشت: ما باید به فکر کاهش میزان مصرف آب باشیم و در واقع مصرف جدیدی نباید تعریف شود به این معنی که اگر مجوز برای گلخانه‌ هم داده می‌شود باید این مسئله در نظر گرفته شود که فرد باید از همین آب موجود استفاده کند.

وی ادامه داد: بحث استفاده از پساب هم در واقع صرفه‌جویی به حساب نمی‌آید چرا که سابق بر این حجم پساب دوباره به سفره‌های آب زیرزمینی راه پیدا می‌کرد و از آن استفاده می‌شد و حالا مستقیم استفاده می‌شود کما اینکه ما نباید منبع تغذیه‌ای که سفره به آن عادت کرده را از بین ببریم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: ما هم اکنون 3/1 نسبت به میزان آب تجدید پذیر مصرف داریم که باید بتوانیم آن را به 75/0 درصد برسانیم که این میزان باید از طریق کاهش مصرف صورت گیرد.

*الزامی برای توسعه مزارع دیم

غلامحسین هادیزاده عضو هیئت رئیسه خانه کشاورز ایران نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: متاسفانه در بخش کشاورزی ایران فاصله عمیقی با دنیا وجود دارد در دنیا میزان تولید کالری به ازای مصرف هر متر مکعب آب سنجیده می‌شود و ما هنوز در حال سنجش میزان ماده خشک هستیم.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از تولیدات راهبردی کشاورزی دنیا از محصولات دیم هستند، خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقاتی با همین عنوان در کشور ما وجود دارد اما تا کنون گزارش عملکرد درستی ارائه نداده است.

عضو هیئت رئیسه خانه کشاورز ایران با بیان اینکه باید بحث کمبود آب از حالت استانی خارج شود، تصریح کرد: ما دارای حوزه آبریز و اقلیم مشترک هستیم و اینکه در هر استان به صورت جداگانه تصمیم‌گیری می‌شود و به نتیجه منجر نمی‌شود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی