جلسه ملاقات با سفیر اسلوونی

 

-           این ملاقات در محل اتاق بازرگانی مشهد و با حضور آقای مهندس محمودی نائب رئیس محترم  اتاق بازرگانی مشهد، خانم کریستینا رادی سفیر محترم اسلوونی در تهران، خانم دوبراکا شکورانیا رایزن  بازرگانی اسلوونی در ایران، آقایان آلیوشا ایوانچیچ و آرین هوانسیان از مدیران شرکت ریکو و نماینده شرکت ITA و خانمها جلایر و سلمان زاده کارشناسان اموربین الملل اتاق بازرگانی مشهد  و اقای کشیری مدیر امور بین الملل شهرداری مشهد برگزار گردید.

 -           در ابتدای جلسه جناب آقای محمودی ضمن عرض خوشامدگویی به جناب سفیر و آرزوی سفری پربار و خوش برای ایشان، مشهد را بزرگترین شهر ایران بعد از تهران با 6 میلیون جمعیت و حضور سالانه 25 میلیون زائر و گردشگر معرفی نمودند.

-           ایشان مشهد و استان خراسان رضوی را با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص خود و همجواری با افغانستان و کشورهای آسیای میانه محل دستیابی به بازار 400 میلیونی این کشورها برای سایر کشورها مشروط به سهیم بودن تجار استان از این مبادلات تجاری معرفی نمودند.

 -           آقای محمودی اعلام داشتند یکی از امتیازات استان خراسان رضوی خصوصی بودن بخش عمده صنعت بالغ بر 95%  از صنایع استان بوده و این امر را برگ برنده استان در تسهیل مبادلات تجاری و فعالیتهای اقتصادی دو جانبه برشمردند و در ادامه نسبت به جذب سرمایه گذاری های مشترک و مستقل اعلام آمادگی نموده و مهمترین عامل در موفقیت سرمایه گذاریهای مشترک را داشتن شریک تجاری مناسب دانسته و نسبت به معرفی شرکای تجاری مناسب به شرکتهای اسلوونیایی در اتاق بازرگانی مشهد اعلام آمادگی نمودند.   

-           ایشان اهم تولیدات استان که جزو مزیتهای صادراتی استان محسوب می شوند را شامل زعفران، گیاهان داروئی، صنایع شیمیایی، محصولات نساجی، کاشی و سرامیک و سیمان برشمرده و نسبت به توسعه روابط با کشور اسلوونی اظهار علاقه و امیدواری نموده و افزودند با توجه به سوابق گذشته در روابط تجاری و منفی بودن تراز تجاری ایران و اسلوونی درخواست برقراری توازن در مبادلات تجاری را داشته و اعلام داشتند نسبت به صادرات محصولات مورد نیاز اسلوونی که از کشورهای اروپایی وارد می گردد  مانند روغن و گریس از استان خراسان رضوی با کیفیت خوب و قیمت پایین تر آمادگی داریم.

-           آقای محمودی با طرح چند پیشنهاد شامل: 1- توسعه ارتباط با رایزن بازرگانی اسولوونی 2- گسترش اعزام و پذیرش هیأتهای تجاری بین دو کشور. 3- برگزاری جلسات و نشستهای مشترک بین اتاقهای بازرگانی دو طرف. 4- تسهیل صدور ویزا برای تجار ایرانی در سفارت اسلوونی. 5- ایجاد خط پروازی مسقیم مشهد-لیوبلیانا. 5- شرکت در نمایشگاههای بین المللی طرفین نسبت به توسعه روابط دوجانبه اظهار علاقه و امیدواری نموده و از طرف اتاق بازرگانی مشهد نسبت به معرفی تجار و همکاری با تجار اسلوونیایی اعلام امادگی نمودند.

-           سفیر اسلوونی ضمن تشکر و قدردانی از برگزاری جلسه ملاقات اعلام داشتند در گذشته در سالهای 2009 تا 2011 نیز در ایران بعنوان سفیر اسلوونی در تهران حضور داشته و پس از آن امسال مجدداً پس از بازگشایی سفارت به ایران بازگشتند و با توجه به سابقه دیرینه روابط ایران و اسلوونی نسبت به توسعه این روابط اظهار علاقه و امیدواری نمودند.

-           ایشان با اشاره به برگزاری همایش تجاری ایران و اسلوونی در تهران و در پی آن امضای  چهار سند همکاری بین دوکشور که از نتایج مهم این همایش محسوب می گردد بر توسعه و تحکیم روابط دوجانبه با ایران تاکید نمودند.

-           سفیر اسلوونی با اشاره به امضای قراردادهای مشترک بین شرکت های ایرانی  و اسلوونیایی  در زمینه های مخابرات، کشاورزی، علوم، تکنولوژی و تحقیقات و نوآوری خواستار افزایش همکاری بازرگانان دوکشور شدند.

-           ایشان  اسلوونی را با پیروی از یک مدل اقتصاد باز یکی از کشورهای موفق برای سرمایه‌گذاران شرق اروپا به مثابه یک  مدل اقتصادی دانستند.

-           خانم رادی اسلوونی را به عنوان کشوری با پتانسیل‌های قوی اقتصادی در اتحادیه اروپا در بخش صنایع الکترونیک، مکانیک، تجهیزات مخابراتی و نیروگاه‌سازی به خصوص در ساخت دریچه‌های سد صاحب فناوری دانسته و نسبت به توسعه روابط در این زمینه ها با استان خراسان رضوی اعلام آمادگی نمودند.

-           ایشان با اشاره به پتانسیلهای بالای استان خراسان رضوی و خصوصاً شهر مشهد نسبت به سرمایه گذاریهای مشترک در این استان اظهار علاقه نمودند.

-           آقای ایوانچیچ ضمن تشکر از برگزاری نشست، اسلوونی را کشوری کوچک با 2 میلیون نفر جمعیت و اقتصادی وابسته به صادرات و همچنین تکنولوژی پیشرفته و به روز دنیا معرفی نموده و افزودند استان خراسان رضوی با توجه به پتانسیلها و موقعیت جغرافیایی خاص خود و همجواری با افغانستان و کشورهای آسیای میانه، می تواند شریک تجاری خوبی برای مشارکتهای دو و سه جانیه با اسلوونی باشد و نسبت به توسعه روابط و سرمایه گذاریهای مشترک با استان خراسان رضوی اظهار علاقه و امیدواری نموده و از زمینه های مناسب همکاریهای دو و سه جانبه مخابرات و IT را برشمردند.

-           در پایان طرفین با اهداء هدایایی بر توسعه و تحکیم روابط تاکید نمودند.

 

 

                            

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی