در کمیسیون حمل ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی مطرح شد : چالش افزایش مالیات و تداوم رکود بنگاه‌های اقتصادی

در کمیسیون حمل ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی مطرح شد : چالش افزایش مالیات و تداوم رکود بنگاه‌های اقتصادی
نویسنده خبر : مدیر سایت تاریخ بارگذاری : شنبه ، 30 دي 1396

رئیس کمیسیون حمل ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: در شرایطی که رکود، گریبان بنگاه‌های اقتصادی را گرفته است، افزایش مالیات و عدم توجه به درخواست‌های بخش خصوصی برای اعمال بعضی معافیت‎ها، این حوزه را با چالشی جدی مواجه کرده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ احمد زمانیان یزدی که در هفتمین جلسه کمیسیون حمل ونقل و ترانزیت این اتاق سخن می‌گفت، با اشاره به تعاملات و رایزنی‌های صورت گرفته به منظور معافیت شرکت های حمل ونقل بین المللی و وعده‌های عمل نشده در این رابطه، متذکر شد: در این مورد با جدیت از سال گذشته پیگیر این موضوع بودیم و در جلسه‌ای با حضور طیب‌نیا، وزیر دولت وقت مقرر شد تا نامه ای به مدیرکل وقت امور مالیاتی استان نوشته شود و معافیت شرکت های حمل ونقل بین المللی اعلام گردد و حتی در ادامه در خرداد ماه سال جاری نیز این موضوع در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با حضور استاندار به تصویب رسید و حتی در استان های دیگر به استناد این مصوبه شرکت ها ی حمل ونقل از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند ولی متاسفانه همچنان در این خطه، ماموران امور مالیاتی هنوز این مسئله را نپذیرفته اند.

وی ادعان کرد: در چنین شرایطی شاهد افزایش دریافت مالیات هستیم، آن هم در حالی که رکود گریبان بنگاه‌های اقتصادی ما را گرفته است. تشدید این چنین فشارهایی چالش‌زا خواهد بود.

در ادامه این نشست، تریبون در اختیار فعالان اقتصادی استان قرار گرفت و هر کدام در خصوص دغدغه‌های خود پیرامون موضوع نشست به بحث و گفتگو پرداختند.

مولانا مسئول امور مالی شرکت «ترنم شرق» در این رابطه گفت: در اکثر مواقع تعداد پرونده‌هایی که باید حسابرسی شوند زیاد است و بهتر خواهد بود اگر ممیزان و ماموران مالیاتی برای بررسی آن‌ها در محل هر شرکت حاضر شوند. موضوع دیگر آنکه اکثر هزینه های مربوط به حمل ونقل فاقد قرار داد می‌باشد و طبق تعرفه های تعریف شده انجام می‌شود و این موضوع باید مورد توجه اداره مالیاتی قرار گیرد.

وی از برخوردهای سلیقه‌ای در دستگاه مالیاتی انتقاد کرد و گفت: جالب اینجاست که حتی کارشناسان مختلف این اداره نیز نظراتی متفاوت و معضا متعارض دارند و این امر باعث سردرگمی فعالان اقتصادی می‌شود.

مهدی هژبر الساداتی دیگر عضو این کمیسیون نیز عنوان کرد : در بخش ترانزیت میزان جابه جایی مالی بسیار بالاست ولی این معیاری برای در آمد بالا نیست؛ زیرا تنها بخش مشخصی از این درآمدها به کمیسیون شرکت‌های حمل و نقل مربوط می شود و این مسلئه نباید از قلم بیفتد. برخوردهای شخصی ممیزان  برای فعالان این حوزه مشلات متعددی رقم زده است که باید مورد رسیدگی قرار گیرد. 

در ادامه، عطا مراد سالاری نیا نیز از عدم آشنایی ماموران مالیاتی با کم و کیف فعالیت‌ها در حوزه حمل ونقل بین المللی و به تبع، نوع حسابرسی آن سخن به میان آورد.

درادامه حمیدرضا دشتی عضو کمیسیون اتاق بازرگانی اتاق بازرگانی نیز از مشکلات پیچیده‌تری گفت. برای نمونه، شرکت حمل ونقلی که نتوانسته به دلیل محدودیت های گمرکی کار کند و عملا تعطیل است اما اداره امور مالیاتی مجموعه مذکور را ملزم به پرداخت مالیات می کند.

وی با انتقاد از مشکلات پیش آمده، نسبت به تاثیر آن بر فعالان این بخش هشدار داد و یادآور شد: متاسفانه طی این سال ها شرکت های فعال در این حوزه، اغلب ناگزیر از تعدیل کادر اجرایی شرکت شده اند که این نشان از رکود اقتصادی بسیار در این حوزه دارد .

مجید محتاج خراسانی از فعالان حمل و نقل بین الملل نیز بیان کرد:از سال های گذشته نیز همیشه بیان می شد که شرکت های حمل ونقل معاف هستند ولی حالا هربار این مسئله دوباره به جریان در می آمده است و حالا از 8 سال قبل شروع به محاسبه نموده اند و باعث فشار زیادی به شرکت ها شده اند. اکثر شرکت های فعال در این حوزه، در حال تعطیلی هستند.

ارتشی دار به نمایندگی از سازمان امور مالیاتی، گفت:شاید این عدم شناخت وجود داشته باشد اما  برای آگاهی بیشتر ماموران امور مالیاتی از ترانزیت خارجی و نوع فعالیت آن مقرر شد تا در جلسه ای دیگر به طور اختصاصی این موضوع بررسی شود و استنباط ها از قانون نسبت به حمل نقل بین المللی بررسی و تشریح گردد.

درادامه نیز محمودیان مقدم رئیس امور حسابرسی مالیاتی خراسان رضوی و دیگر نماینده اعزامی از این نهاد، عنوان کرد: باید سعی کنیم در چهارچوب برگزاری جلساتی به زبان مشترکی با هم برسیم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم .

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی