در کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق مشهد مطرح شد: رکود صادرات خدمات مهندسی طی دو سال اخیر

در کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق مشهد مطرح شد: رکود صادرات خدمات مهندسی طی دو سال اخیر
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 23 فروردين 1401

در کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق مشهد مطرح شد

رکود صادرات خدمات مهندسی طی دو سال اخیر

رئیس کمیسیون خدمات فنی، ‌مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: متاسفانه شاهد این هستیم که صادرات خدمات فنی، ‌مهندسی دچار رکودی جدی شده و صرفا در کاغذها و در آمار از این حوزه نام برده می‌شود؛ اما در حوزه اجرایی، هیچ فعالیت و عملکرد چشم‌گیری در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌رضوی، «محسن خندان‌دل» در بیست‌وششمین نشست این کمیسیون درباره وضعیت صادرات خدمات فنی، مهندسی کشور طی دو سال اخیر خاطرنشان کرد: در سال‌های  1399 و 1400 مقرر بود اتفاقاتی در حوزه خدمات فنی، ‌مهندسی در کشورهای هدف از جمله افغانستان، عراق و سوریه رقم بخورد و سازمان توسعه تجارت مقرر کرده بود دفاتر خود را در 15 کشور همسایه و نیز در کشورهای سوریه، چین، بخش‌هایی از آمریکای جنوبی و چند کشور آفریقایی تاسیس کند که شرایط موجود و به ویژه تحریم‌ها مانع از تحقق این مهم گردید.

وی ضمن اشاره به سفر رئیس جمهوری به مشهد در روزهای پایانی نوروز امسال بیان کرد: طی سفری که رئیس جمهوری به خراسان‌رضوی داشت، به ارائه برخی از انتظارات و مطالبات خود به هیات دولت پرداختیم و در برخی حوزه‌های مهم به جز تامین اجتماعی نیز توانستیم مصوباتی اخذ کنیم؛ زیرا سازمان تامین اجتماعی دارای هیات مدیره مستقلی است و بایستی در مسیر مستقل خود پیش برود و به نتیجه برسد.

خندان‌دل افزود: خوشبختانه طبق آنچه در حین سفر آقای رئیسی نوشته شده، موفق به دریافت مصوبات مورد نظر شده‌ایم و امیدواریم که در عمل نیز شاهد چنین تصمیم‌گیری‌ها و تغییرات مطلوبی باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به صحبت‌های رضا جمشیدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان درباره میزان تخصیص اعتبارات عمرانی 1400 خراسان رضوی اظهار کرد: طبق اعلام آقای جمشیدی، اعتبارات عمرانی استان در قانون بودجه 1400 معادل 3680 میلیارد تومان بوده که 1997 میلیارد تومان آن یعنی 54.3 درصد تخصیص پیداکرده است که امیدواریم میزان تحقق مصوبات سفر اخیر ریاست جمهوری فراتر از این باشد.

مهمترین مطالبات حوزه فنی، مهندسی در سال 1401

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق مشهد از درخواست دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در ابتدای سال در خصوص معرفی معضلات موجود در حوزه مهندسی و انتظارات کمیسیون برای پیگیری در شورا گفت و اظهار کرد: سعی نمودیم در دو حوزه عملیاتی داخلی و صادراتی مهندسی به بیان نقطه نظرات خود بپردازیم. در حوزه صادرات با توجه به تغییرات جدی حوزه ژئوپلیتیکی پیرامون کشورمان، پیشنهادات و انتظاراتی را بیان کردیم.

خندان‌دل عنوان کرد: از مهم‌ترین انتظارات کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق مشهد در سال ۱۴۰۱ که به دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی منتقل شد، می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ شناسایی بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مخل کسب‌وکار، پیشنهادات مرتبط با قراردادهای دستگاه‌های اجرایی با فعالان اقتصادی بخش خصوصی، چگونگی استفاده از ظرفیت شرکت‌های دولتی و هلدینگ‌ها، شناسایی محورهای اساسی و ماموریت‌های وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ملی که قابل تفویض اختیار به استان‌ها هستند و... .

لزوم تغییر در نوع مطالبه‌گری

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق مشهد تاکید کرد: در حال حاضر احتیاج به تغییر رویه و نوع مطالبه‌گری داریم. اتاق بازرگانی از ظرفیت و پتانسیل مطلوبی در جهت تحقق یافتن اهدافش برخوردار است و باید به بهترین نحو از این ظرفیت استفاده گردد.

خندان‌دل به ارزیابی عملکرد سال گذشته کمیسیون و برگزاری همایش روز ملی مهندس اشاره و اظهار کرد: عملکرد سال گذشته نشان دهنده فعالیت‌های مفیدی است که نتایج نسبتا مطلوبی را برایمان به ارمغان آورده‌است. البته فراموش نکنیم که به دلیل وضعیت دشواری که وجود دارد، بخش خصوصی در اغلب ابعادی که فعالیت می‌کند، دچار بی‌انگیزگی شده است.

وی افزود: در همایش روز ملی مهندس که در اسفندماه برگزار شد، احکام سالانه کمیته دانشجویی کمیسیون خدمات فنی، مهندسی اتاق نیز ارائه ‌شد و دانشجویان برنامه سالانه خود را برای سال جاری تنظیم کردند. احکام سالانه کمیته دانشجویی شامل برنامه‌ها، سمینارها، مطالب آموزشی و همایش‌ها می‌باشد. کمیسیون برای تربیت و تقویت نسل جوان از تمام ظرفیت خود استفاده خواهد کرد.

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق مشهد در بخش پایانی سخنانش گوشه چشمی به وضعیت مسائل حوزه مهندسی و ساختمان در استان داشت و گفت: بسیاری از راه‌هایی که منجر به گسترش فعالیت و عملیات‌های اجرایی سازمان نظام مهندسی می‌شد، با مانع مواجه شده است. تاکید ما بر گشایش ظرفیت‌های موجود به نفع فعالیت بخش خصوصی و کمک به توسعه‌گری در این بخش است.

لزوم اولویت‌بخشی و توجه ویژه به شرکت‌های بومی در مشهد

در ادامه فربد آزاده‌مافی، دبیر و عضو هیات مدیره انجمن صنفی مهندسان مشاور خراسان‌رضوی پشت تریبون قرار گرفت و اظهار کرد: متاسفانه در کشور قانون‌های زیادی وجود دارد؛ اما اجرایی کردن این قوانین به خوبی صورت نمی‌گیرد. بخش خصوصی باید اقدام به مطالبه‌گری کرده و درخواست‌های خود را به شفاف‌ترین شکل ممکن به دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط اعلام نماید.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر نیازمند اولویت‌بخشی و توجه ویژه به شرکت‌های بومی هستیم تا شاهد رشد و تقویت این شرکت‌ها و خودساختگی‌شان باشیم.

آزاده‌مافی افزود: متاسفانه در نتیجه توجه ناکافی به شرکت‌های بومی، مهندسان مشهد به هیچ‌وجه قادر به ورود و دخالت در طرح‌های موجود همچون قطار شهری مشهد نیستند. در این راستا تلاش‌های زیادی صورت گرفت؛ اما متاسفانه نتیجه موردنظر اخذ نگردید.

ضرورت تربیت مهندسان و شکل‌گیری شرکت‌های قدرتمند

حمید بابازاده، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی‌مهندسی خراسان‌رضوی نیز گفت: ما تا زمانی که در استان به رشد و تربیت مهندسان، مشاوران و شرکت‌های مهندسی قدرتمند نپردازیم، هیچگاه موفق به صادرات خدمات فنی‌مهندسی به نحو احسن و در بهترین وضعیت موجود نخواهیم شد.

سپس سورنا صراف‌زاده، عضو کمیسیون خدمات فنی، مهندسی اتاق مشهد با اشاره به عملکرد مطلوب اتاق بازرگانی در حوزه مطالبه‌گری، تاکید کرد: اتاق بازرگانی و کمیسیون را در زمینه مطالبه‌گری بسیار موفق می‌دانم. با این‌حال، معتقدم همچنان مواردی هست که نیاز به مطالبه‌گری دارد.

وی ادامه داد: حدود ۶۰ هزار مهندس فرهیخته و تحصیل‌کرده در استان ما با مشکلات معیشتی مواجه‌اند. نحوه قیمت‌گذاری خدمات، کسب پروانه‌ها و... از جمله مواردی هستند که احتیاج به بازنگری و مطالبه‌گری دارند. نکته دیگر اینکه، برای هر برنامه‌ریزی احتیاج به آمارهای مستمر و واقعی داریم اما برای انجام فعالیت‌های متعدد در حوزه نظام مهندسی، آمارهای منظم و دقیقی وجود ندارد.

صراف‌زاده افزود: سندیکای جدیدی شکل گرفته است که به دستگاه‌های استخراج رمزارزها مرتبط می‌شود. متاسفانه در این زمینه هیچ قانون مشخصی وجود ندارد تا تعیین کند چه افرادی قادر به فعالیت در این حوزه و بهره‌وری از فارم‌های استخراج ارز دیجیتال می‌باشند.

آذر کیانی‌نژاد، دیگر عضو کمیسیون خدمات فنی، مهندسی مشهد نیز بیان کرد: شعار امسال تمرکز خاصی به شرکت‌های دانش‌بنیان دارد و بر همین اساس بایستی توجه لازم به این شرکت‌ها معطوف گردد. شرکت‌های دانش‌بنیان درحال حاضر به آن درجه از تجاری‌‌سازی نرسیده‌اند که بدون درنظر گرفتن بودجه و حمایت‌های لازم، قادر به فعالیت‌های اقتصادی باشند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی