رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی: اثرات ناشی از سیاست زدگی اقتصاد، بیش از همه بخش‌خصوصی را به چالش دچار می‌کند

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی:  اثرات ناشی از سیاست زدگی اقتصاد، بیش از همه بخش‌خصوصی را به چالش دچار می‌کند
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 03 آبان 1400

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

اثرات ناشی از سیاست زدگی اقتصاد، بیش از همه بخش‌خصوصی را به چالش دچار می‌کند

 

رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و عمران اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: متاسفانه اقتصاد کشور ما در شرایطی ناگزیر به سیاست آلوده شده و آمیختگی این دو، بخش خصوصی را به چالش دچار می سازد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «محسن خنداندل» در نوزدهمین نشست این کمیسیون متذکر شد: بعضاً در تعاملات اقتصادی خارجی نیز همین اولویت دهی به رویکردهای سیاسی حاکم است که اثراتش دامن‌گیر بخش خصوصی و سرمایه گذاری می شود.

او گوشه چشمی به تحولات اخیر افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور داشت و از پروژه‌های نیمه تمام ایران در افغانستان سخن به میان آورد که بعضاً توسط بخش خصوصی و حتی با سرمایه گذاری این حوزه در حال انجام بوده‌اند و عنوان کرد: با اوج گیری بحران در این کشور، دستگاه‌ دیپلماسی تنها به صاحبان و مدیران پروژه‌های فنی و مهندسی ایران در افغانستان توصیه کرده تا این کشور را ترک کنند و بسیاری از ماشین‌آلات، تجهیزات و ملزومات بخش فنی و مهندسی در افغانستان باقی مانده است.

وی افزود: بحث بسیار مهم‌تری که پروژه‌های فنی و مهندسی ایران در افغانستان را تحت الشعاع قرار داد، موضوع وصول مطالبات بخش خصوصی بود که این جریان نیز معوق شده و چشم‌انداز روشنی در این زمینه پیش‌بینی نمی‌شود چرا که منابع خارجی افغانستان در بانک‌های خارجی بلوکه شده و به نظر نمی رسد لااقل در آینده نزدیک، تحول مثبتی را در سیاست خارجی افغانستان و حل مناقشات دولت مستقر با سایر کشورها شاهد باشیم.

 خندان‌دل به نشست‌های اقتصادی چند جانبه ای اشاره کرد که با محوریت روسیه و چین و کشورهای حوزه CIS و البته پاکستان برگزار می‌شوند و ایران در آن‌ها حضوری ندارد و عنوان کرد: نگران آن هستیم که از اقتصاد جهانی کنار گذاشته شویم چون نگاه قالب به مسئله اقتصاد در کشور ما از منظر مسائل سیاسی است. بسیاری از کشورها اگرچه دولت طالبان را به سمیت نمی شناسند، اما تلاش دارند تا ظرفیت های خود را این کشور را به حالت عادی بازگردانند چون می خواهند در آینده اقتصادی این کشور حضور موثر داشته باشند. پاکستان اخیرا با بازگشایی بازارچه‌های مرزی، کالاهای مختلفی به افغانستان ارسال کرده و پروژ‌ه اجرا می‌کند.

وی از بی‌ثباتی در اقدامات اقتصادی به واسطه تداخل آن با مسائل سیاسی و امنیتی نمودن این بخش انتقاد کرد و متذکر شد: شاهد تغییر بازیگران خارجی حاضر در بخش سیاست خارجی افغانستان هستیم و کشورهایی همچون کشورهایی همچون قطر، امارات متحده عربی و... در حال شکل دهی به تعاملات خود در بخش های مختلف و از جمله در حوزه اقتصاد با این کشور هستند. استاندار سابق خراسان رضوی نیز سفری به افغانستان داشت و تفاهماتی در در این سفر حاصل آمد اما همچنان رویکردی عملیاتی را در موضوعات اقتصادی شاهد نیستیم. پیوند زدن مسائل سیاسی با موضوعات اقتصادی، فعالیت های این بخش را به بی ثباتی دچار می کند.

*ضرورت تعریف استراتژی مشخص اقتصادی با افغانستان

 رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: معتقدیم که در موضوع با روابط اقتصادی ایران و افغانستان، یک استراتژی مشخصِ قابل ارائه در دولت جدید وجود ندارد و نگرانی ما از این بابت‌ است که فرصت‌هایی که در حال حاضر برای جبران و جلوگیری از ضررهای اقتصادی و تجاری وجود دارد، بلااستفاده از دست بروند.

خنداندل یادآور شد: به رغم همه ظرفیت هایی که در بخش صدور خدمات فنی و مهندسی وجود دارد، ظرفیت های این بخش به ویژه از منظر توسعه بازارهای هدف برای این حوزه، مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از معضلاتی که بعد از تغییر نظام حاکمیتی افغانستان بوجود آمد، متوقف شدن برخی از پروژه‌های فنی و مهندسی ایرانی در این کشور بود که این اتفاق موجب باقی ماندن دستگاه‌ها و ماشین‌آلات فنی و مهندسی در کشور مذکور شده است. عمده پروژه‌های فنی و مهندسی ایران در افغانستان در حوزه نیرو بوده و چند پروژه های دیگری نیز در حوزه های راه و ساختمان سازی نیز در دست پیگیری بودند. از دستگاه دیپلماسی خواستاریم تا تضامین لازم را برای حفظ اموال و تجهیزات بخش خصوصی ایران در افغانستان از دولت مستقر این کشور اخذ کند و آن‌ها را تحت پوشش حفاظت لازم قرار دهد.

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به بحث وصول مطالبات شرکت های خدمات فنی و مهندسی که در افغانستان مشغول به کار بودند نیز تصریح کرد: انتظار داریم در کارگروه ویژه‌ای بحث وصول مطالبات پروژه‌های فنی و مهندسی ایران در افغانستان در دو محور پیگیری شود. بخش اول، سهم درصدی هرکدام از شرکت‌هایی است که در پروژه‌های در دست اجرا سرمایه‌گذاری کرده‌ بودند و بخش دوم نیز مرتبط به پروژه‌هایی است که به اتمام رسیده و باید تسویه شوند. دو مورد از پروژه‌های فنی و مهندسی خراسان رضوی در افغانستان به اتمام رسیده است. برای شرکت‌های طرف قرارداد، حُسن انجام کاری که می‌بایست در انتهای قرارداد پرداخت شود، اعمال نشده است. امیدواریم دستگاه دیپلماسی ایران به شکل جدی و هدفمند این موضوعات را پیگیری کند و علاوه بر این، وثایق شرکت ها نزد کارفرمایان را نیز آزاد کند.

وی اذعان کرد: نکته دیگری که در این شرایط اهمیت زیادی دارد، به رسمیت شناختن وضعیت فورس ماژور در شرایط کنونی افغانستان است. انتظار داریم به واسطه شرایط خاص و موقعیت ویژه ای که در افغانستان به وجود آمده، صندوق ضمانت توسعه صادرات و بیمه صادرات خدمات فنی و مهندسی،زیان‌های ناشی از پروژه‌های ایرانی معوق مانده در افغانستان را تحت پوشش قرار بدهند تا ما بتوانیم شرکت‌های فعال و سرمایه‌گذار در این زمینه را در داخل کشور سر پا نگه داریم.

رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و عمران اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی با بیان درخواست پوشش بیمه‌ای برای نیروهای انسانی حوزه فنی و مهندسی نیز خاطر نشان کرد: تعداد زیادی از نیروهای انسانی شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی که در افغانستان پروژه دارند، با اتفاقاتی که رخ در افغانستان رخ داد، بیکار شده‌اند چون تمرکز عمده فعالیت آن ها بر پروژه های مذکور بود و شرکت مربوطه زیان سنگینی دید. درخواست ما در این رابطه حمایت از نیروی کار این بخش در قالب پوشش بیمه‌ای و خدمات بیمه بیکاری است. توامان اگر به شرکت های مذکور این ضمانت داده شود که در آینده نزدیک فعالیت خود را در افغانستان از سر خواهند گرفت و تا آن زمان حمایت می شوند، امکان حفظ نیروی کاری نیز وجود خواهد داشت.

 * شوک توقف قراردادهای خرید تضمینی برق

 ابوالفضل کشافی ، مدیر عامل شرکت مهندسی رخ‌نیرو خراسان نیز در این نشست اظهار کرد: برای اثربخشی برگزاری جلساتی از این دست، باید نمایندگانی از نمایندگی وزارت امور خارجه، سازمان تامین اجتماعی و سایر نهادهای تصمیم ساز در این جلسه حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: در موضوع افغانستان با چالش های جدی دست به گریبان هستیم. تضعیف تعاملات اقتصادی دو کشور، می تواند اثرات نامطلوبی برای بخش خصوصی ایجاد کند.

او در ادامه به شوک توقف قراردادهای خرید تضمینی برق اشاره و عنوان کرد: اخیرا از سوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر عقد قراردادهای خرید تضمینی برق جدید به صورت شفاهی متوقف شده است، این موضوع ضربه بدی به فعالان این حوزه وارد کرد و شرکت‌های فناور و پیمانکاران فعال در عرصه انرژی‌های تجدیدپذیر را با افت سرمایه گذاری و مشکلات متعدد دیگر مواجه نمود.

کشافی متذکر شد: البته پس از اعتراضات مستمر فعالان این بخش، اعلام کردند که این موضوع صرفا در جلسات بیان شده و بدون صدور هیچ ‌بخشنامه‌ای، موضوع به خارج از جلسه درز پیدا کرده است. با این وجود، اخذ چنین تصمیماتی برای بشخ خصوصی گران تمام می شود. درخواست داریم تا اتاق بازرگانی در مقام نماینده ارشد بخش خصوصی، در چنین تصمیم سازی هایی حضور داشته باشد تا بحث ها به ضرر بخش خصوصی و سرمایه آن، تمام نشود.

 *اثرات مثبت مطالعات و انجام مشاوره در ارتقای روابط اقتصادی ایران با کشورهای دیگر

 بلوری، عضو انجمن ژئوتکنیک خراسان رضوی نیز در بخش دیگری از این جلسه به ایران سخن پرداخت و اظهار کرد: روابط اقتصادی و تجاری ما با کشورهای همسایه و از جمله آن افغانستان و عراق، نیازمند مطالعه بررسی دقیق است. اگر پیگیری فعالیت ها و همکاری های آتی بر بستر مطالعات انجام بگیرد، بسیاری مشکلات آتی بروز نخواهند کرد.

وی ادامه داد: انجمن ژئوتکنیک خراسان رضوی از این ظرفیت برخوردار است تا مشاوره های تخصصی در بخش های مرتبط با خدمات فنی و مهندسی ارائه کند. امیدواریم بتوانیم با کمک اتاق بازرگانی، بحث انجام مطالعات در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی ایران را تقویت کنیم. معتقدیم اگر بررسی علمی و مشاوره به مدد برنامه ریزی های ما بیاید، بسیاری از مشکلات آتی، قابل اجتناب خواهند بود.

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز بار دیگر پشت تریبون قرار گرفت و با بیان حمایت همه جانبه پارلمان بخش خصوصی از رویکردهای علمی و فنی به موضوعات اقتصادی، بیان کرد: علاقه‌مند هستیم که ارتباط تنگاتنگی میان حوزه‌های علمی و تخصصی حاضر در کشور ایجاد شود و بنده به شخصه از هیچ کمکی در خصوص ارتقای جایگاه علمی کشور و حمایت و رشد انگیزه افراد برای قدم گذاشتن در چنین مسیری دریغ نخواهم کرد

خندان‌دل همچنین در بخش دیگری از این جلسه، دستور کار دیگری را با موضوع بررسی موانع اداری خدمات فنی و مهندسی جهت ارجاع به کمیته بند ب ماده 12 مطرح نمود و از اعضای کمیسیون خواست تا نظرات خود را در این خصوص بیان کنند.

شایان ذکر است؛ یکی از موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد، عملکرد بخش داوری اتاق بازرگانی بود. مریم ظریف پور ، مدیرعامل شرکت خدمات علمی صنعتی خراسان با انتقاد از اقدامات و پیگیری های این بخش اظهار کرد: متاسفانه این بخش در ارتباط با سایر اتاق‌های بازرگانی حاضر در دنیا، نقش و عملکرد بسیار کمرنگی در پشتیبانی‌ها و جلوگیری از وقوع رخدادهای نامطلوب دارد. برای حمایت از بخش خصوصی، اتاق بازرگانی ایران باید این بخش را تقویت نماید.

 خنداندل، رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در خصوص عملکرد بخش داوری اتاق بازرگانی بیان کرد: معتقدم حوزه داوری اتاق که می‌تواند نقش بسیار حیاتی و پررنگی در حوزه های مختلف به نفع بخش خصوصی داشته باشد اما متاسفانه وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهد و احتیاج به تذکر دارد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی