تغییر شرایط سیاسی افغانستان و معضل نیمه تمام ماندن پروژه های فنی و عمرانی شرکت‌های ایرانی در این کشور

تغییر شرایط سیاسی افغانستان و معضل نیمه تمام ماندن پروژه های فنی و عمرانی شرکت‌های ایرانی در این کشور
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 24 شهريور 1400

 

در کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی مشهد بررسی شد:

تغییر شرایط سیاسی افغانستان و معضل نیمه تمام ماندن پروژه های فنی و عمرانی شرکت‌های ایرانی در این کشور

 

رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و عمران اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: تغییر شرایط سیاسی و حاکمیت طالبان در افغانستان وضعیت فعالیت شرکت های فنی و مهندسی خراسان رضوی را بلاتکلیف گذاشته و بسیاری از پروژه هایی که شرکت‌های ایرانی مجری آنها بوده‌اند؛ نیمه تمام باقی مانده است و این شرایط هزینه های سربار و مضاعفی را برای شرکتها بوجود می آورد و باید هر چه سریعتر نسبت به این موضوع تدابیر لازم اتخاذ شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ محسن خندان دل در هجدهمین نشست این کمیسیون که به صورت برخط برگزار شد، عنوان کرد: پیش بینی ها در مورد کشور افغانستان تحقق پیدا کرد و تغییرات حکومتی در افغانستان محقق شد و شرایط موجود، آینده فعالیت های اقتصادی در این کشور همسایه را پیچیده کرده است به ویژه برای شرکت‌هایی که تا پیش از این در افغانستان فعال بوده اند.

وی افزود: به طور قطع این تغییرات نیاز به همراهی و همفکری به منظور حفظ منافع بخش خصوصی ایران در کشور افغانستان دارد چرا که تحولات سیاسی مذکور، فعالیت ها و پروژه های فنی و مهندسی را صد درصد تحت الشعاع قرار داده است و نیروهای مدیریتی و کارشناسی و تخصصی این بخش به درخواست دستگاه دیپلماسی ایران از افغانستان خارج شده اند.

وی بیان کرد: آنچه در این شرایط مهم است وجود پروژه های نیمه تمام فنی – مهندسی شرکت های ایرانی و تجهیزات و ملزومات باقیمانده آنها در افغانستان است که خواب این تجهیزات و عدم وصول مطالبات این شرکت ها هزینه های زیادی را بر آن ها تحمیل می کند، چه بسا با طولانی شدن روند بازگشت شرکت های ایرانی به افغانستان، برخی از پروژه ها را از حیض انتفاع خارج نیز خواهد کرد.

خندان دل اظهار داشت: هرچند که باید منتظر ماند تا دید چه اتفاقی در افغانستان رخ خواهد داد اما هر روز تاخیر در وصول مطالبات شرکت های ایرانی ضرر زیادی را به آنها تحمیل می کند، از سوی دیگر کشور افغانستان هر لحظه نیاز به برق و گاز دارد که این مهم حضور شرکتهای فنی و مهندسی را در آن کشور اجتناب ناپذیر می سازد، از طرفی هم اینک بخش زیادی از برق و گاز افغانستان از طریق ایران تامین می شود و بخش بزرگی از تجهیزات و تاسیسات نگهداری مربوطه نیز توسط شرکتهای ایرانی انجام می گیرد.

وی ادامه داد: با این حال با توجه به ورود کشورهایی مانند عربستان، قطر و امارات متحده عربی به افغانستان و نزدیکی افکار طالبان در حوزه های عقیدتی به این کشورها، بعید نیست که کشورهای مزبور جای خالی ایران را در پروژه های فنی و مهندسی افغانستان پُر کنند.

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی متذکر شد: باید فعالان بخش خصوصی پیش بینی های لازم برای آینده پروژه های فنی – مهندسی در افغانستان را انجام داده و پیشنهادات خود را در این خصوص به مدیران دستگاه دیپلماسی ارائه دهند چرا که به طور قطع خلاء نیروهای تخصصی در کشور افغانستان با خارج شدن بخش بزرگی از نیروهای متخصص در حوزه فنی و مهندسی، پُرچالش خواهد بود.

*ابراز نگرانی نسبت به از دست رفتن فرصت‌ها در بازار افغانستان برای شرکت‌های ایرانی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: با توجه به شرایط کنونی حاکم بر افغانستان دور از انتظار نیست که توازن حضور نیروهای خارجی به نفع کشورهای حامی قدرت حاکم(طالبان) رقم بخورد و عربستان، قطر، پاکستان و... نقش و اثر بیشتری حتی در آینده اقتصادی این کشور ایفا نمایند.

حمید بابازاده شرایط کنونی برای حضور شرکتهای فنی و مهندسی ایران در افغانستان را به هیچ وجه مناسب ندانست و توضیح داد: مهندسین ایرانی فعال در افغانستان می گویند که در حال حاضر باید دست نگه داشت. به هر رو باید نگران آینده حضور شرکت های اقتصادی ایران در این کشور همسایه باشیم. تعریف هر نوع دیپلماسی از جانب ایران با افغانستان، باید ما مدنظر قرار دادن اقتضائات اقتصادی باشد.

عضو کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد: اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی استان نیز در حال بررسی شرایط در افغانستان و شناسایی ظرفیت ها است و نتایج بررسی خود را ظرف دو هفته آینده اعلام می کند.

مدیر یکی از شرکت های خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی نیز در این نشست عنوان کرد: پیش از تغییرات حکومتی در افغانستان، شرکت کیان گسترش سلامت آسیا به توفیقات مطلوبی در این کشور همسایه دست یافته بود و تفاهم نامه های خوبی در حوزه تجهیزات پزشکی و بیمارستانی میان بخش خصوصی دو کشور شکل گرفته بود و حتی یک سری دوره های آموزشی تخصصی در حوزه بیمارستانی و پزشکان متخصص و دوره های آموزشی اولیه در افغانستان برگزار گردید که بسیار مورد استقبال واقع شد.

کیانی نژاد افزود: به محض اینکه تفاهم نامه ها بین شرکت کیان گسترش سلامت آسیا با طرف های افغانستانی رد و بدل شد و به پای انعقاد قرارداد با آنها رسیدیم، تغییرات حکومتی در این کشور رخ داد و شرایط کار را برای این شرکت دستخوش تغییر نمود.

مدیرعامل شرکت کیان گسترش سلامت آسیا گفت: هم اینک طرف های قرارداد این شرکت یا از هرات رفته اند یا اگر هم به دلیل وجود بیمارستان هایشان در آن منطقه مانده اند، می گویند فعلا دست نگه می دارند تا شرایط در کشور افغانستان به ثبات برسد.

وی متذکر شد: نگرانیم سرمایه گذاری های گذشته شرکت های بخش خصوصی ایران در افغانستان، در سایه حضور رقبا و ناپایداری شرایط، از میان برود.

وی اضافه کرد: لازم است اتاق بازرگانی آغازگر رایزنی ها برای حضور مجدد شرکتهای فنی و مهندسی ایران درافغانستان باشند تا فرصت از دست نرود.

*لزوم تدبیر زودهنگام برای تامین سوخت زمستانه بخش تولید

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی بار دیگر پشت تریبون قرار گرفت و در تبیین دستور کار دیگر این نشست، بر ضرورت تدبیر برای تامین سوخت زمستانه واحدهای صنعتی تاکید نمود و گفت: در کنار مشکلات اقتصادی و اجتماعی، چالش دیگری که گریبان کشورمان به ویژه استان خراسان رضوی را گرفته، کاهش نزولات آسمانی و ذخایر آب و در پی آن تنزل تولید برق است.

خندان دل افزود: براساس پیش بینی های انجام گرفته، نزولات آسمانی در فصل بارندگی امسال نیز کاهش محسوسی خواهد داشت و براین اساس دستورالعملی به منظور تامین سوخت واحدهای صنعتی از سوی سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی به اتاق بازرگانی ارسال شد که باید اطلاع رسانی شده تا براساس آن عمل شود.

وی بیان کرد: طبق این دستورالعمل واحدهای صنعتی مکلف هستند به منظور ذخیره سازی سوخت خود اقدام کنند چرا که قطعی گاز در فصل زمستان قطعی است و باید فکر عاجلی درباره تامین سوخت زمستانه واحدهای صنعتی کرد، در این زمینه دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان نیز نشستی برگزار و راهکارهای لازم را ارائه کرده است.

وی اظهار داشت: در صورتی که نتوان گاز مورد نیاز واحدهای صنعتی را در فصل زمستان تامین کرد، برق را هم نمی توان به آنها رساند و لذا ضرورت دارد تا موضوع به واحدهای صنعتی و معدنی خراسان رضوی اعلام شود که از هم اکنون تدابیر لازم را برای تامین سوخت و انرژی مورد نیاز فصل زمستان خود اتخاذ کنند.

*تشکیل کمیته دانشجویی ذیل کمیسیون فنی و مهندسی

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مشهد در ادامه این نشست از تشکیل کمیته دانشجویی ذیل این کمیسیون خبر داد و بیان کرد: این کمیته فعال و یک سری ارتباطات با دانشجویان کرده است تا بتوان شرایطی به وجود آورد که از ظرفیت اتاق بازرگانی برای ارتقای جایگاه دانشجویی در حوزه فنی و مهندسی بهره گرفت.

خندان دل افزود: به دلیل شیوع کرونا و عدم دسترسی به دانشجویان، تشکیل کمیته دانشجویی ذیل کمیسیون خدمات فنی و مهندسی به تعویق افتاد اما هسته ای از دانشجویان به وجود آمد تا در شرایطی که زمان بیشتری برای رسیدگی به مباحث فنی و مهندسی دارند، از ظرفیت اتاق بازرگانی استفاده کرده و به تجارب خود بیافزایند که در این زمینه پروپوزالی تهیه شده که در این نشست ارائه می شود.

در ادامه رییس کمیته دانشجویی ذیل کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی تریبون را در اختیار گرفت و عنوان کرد: طی نشست های برگزار شده در دو یا سه ماه اخیر، چندین روش اجرایی برای این کمیته تدوین شد که در نهایت یک روند، مورد توافق اعضاس کمیته قرار گرفت.

بیات به تشریح روش مذکور پرداخت و ادامه داد: اهداف این کمیته در پنج بخش تدوین شده که عبارتند از؛ ایجاد فضای فعالیت برای دانشجویان فعال به ویژه دانشجویان رشته های فنی و مهندسی، ارتباط دانشجویان با بخش خصوصی و بدنه کارآفرینی استان، آشنایی این قشر با مدیران، کارآفرینان و صاحب نظران و افراد با تجربه، شناسایی و رفع حفره‌های موجود در بخش های صنعتی و شرکت های خدمات فنی و مهندسی در چهارچوب اخذ ایده‌های نخبگان جوان، ایجاد یک کمیته دانشجویی فعال در ارتباط با صنعت که برای نخستین بار در خراسان رضوی و سطح کشور ذیل عنوان اتاق بازرگانی شکل می گیرد.

وی بیان کرد: هم اینک ۱۵ نفر از دانشجویان فعال دانشگاه های فردوسی، خیام و امام رضا(ع) عضو کمیته دانشجویی هستند اما فراخوانی منتشر خواهد شد تا زمینه همکاری همه دانشجویان با این کمیته فراهم شود و اعضای این کمیته به ۵۰ نفر از دانشجویان به ویژه دانشجویان رشته های مهندسی، مدیریت و اقتصاد برسد.

 وی اظهار داشت: در یک بازه زمانی ۳۰ روزه پس از جذب نیروی انسانی در کمیته دانشجویی، اولین نشست راهبردی کمیته برای تعیین وظایف اعضای آن برگزار می شود تا براساس روش اجرایی که ۱۱ بند دارد، عمل شده و زمینه جذب نیروی حداکثری فراهم آید.

رئیس کمیته دانشجویی متذکر شد: بعد از جذب نیروی انسانی در این کمیته و تعیین وظایف، تقسیم کار بین اعضای آن انجام می پذیرد و نخستین نشست یا مجمع آن نیز با حضور اعضای هیات رئیسه کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق مشهد برگزار می شود، پس از این نشست اعضای کمیته ۱۵ روز فرصت دارند تا برنامه زمان بندی یک ساله را تهیه و به نشست بعدی کمیسیون ارایه دهند.

بیات با اشاره به چارت کمیته دانشجویی اظهار داشت: در این چارت، رئیس، دبیر اجرایی، دو معاونت آموزشی و پژوهشی، روابط عمومی و رسانه تعریف شده که هر کدام برنامه های مرتبط با حوزه کاری خود را پیش خواهند برد.

وی فعالیت های ثابت کمیته دانشجویی را شامل بازدید هفتگی و ماهیانه از واحدهای صنعتی و معدنی، فنی و مهندسی و آزمایشگاهی، ایجاد یک رسانه دانشجویی فعال در ارتباط با حوزه صنعت و کارآفرینی، برگزاری نشست های آموزشی مطابق با نیاز اعضای کمیته، برگزاری جلسات ماهیانه با چهره های بزرگ و ماندگار صنعت استان و کشور، برگزاری همایش روز جهانی مهارتهای جوانان، تدوین ماهنامه با موضوع فعالیت های کمیته در ماه گذشته و مطالب روز دنیا و... ذکر کرد.

بیات اضافه کرد: در نشست های ماهیانه کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران که دوشنبه های هفته اول هر ماه برگزار می شود، کمیته دانشجویی موظف خواهد بود تا یک نشریه یا ماهنامه را بین اعضا نشر بدهند و نتایج نشستها و موضوعات مربوطه به این کمیسیون را در قالب این ماهانه به سمع و نظر اعضا برساند.

*لزوم ایجاد دوره کارآموزی برای دانشجویان در کمیته دانشجویی

کیانی نژاد، مدیرعامل شرکت کیان گسترش سلامت آسیا نیز در این نشست گفت: اتفاقات فرخنده ای در قالب تشکیل کمیته دانشجویی ذیل کمیسیون خدمات فنی و مهندسی رخ خواهد داد تا بهتر با خواسته ها و نیازهای این نسل و ظرفیت های آن ها آشنا شویم.

وی به مشکل کمبود نیروی کار در بدنه بنگاه های اقتصادی اشاره کرد و بیان کرد: این مشکل روز به روز بیشتر می شود و در آینده نزدیک به یکی از بزرگترین مشکلات بنگاه های اقتصادی ما تبدیل خواهد شد لذا باید در روش اجرایی کمیته دانشجویی مزبور، باید برگزاری دوره های کارآموزی برای دانشجویان در نظر گرفته شود چرا که ثمرات آن از دوره های آموزشی بسیار بهتر خواهد بود.

رییس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در جمع بندی این نشست گفت: بدون تردید باید از نسل جوان و شیوه سبک زندگی و تفکراتشان درس گرفت اما در کنار کمک به پایان نامه های دانشجویی باید در مورد کارآموزی و مهارت افزایی دانشجویان نیز تدبیر شود.

خندان دل افزود: تشکیل کمیته دانشجویی ذیل کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق مشهد،زمینه ساز به نتیجه رساندن افکار بخشی از نیروهای جوان و انتقال تجربه بزرگان این حوزه به نسل های بعد است. توامان با این اقدام شاهد پُر شدن خلاء ارتباط سازنده و مستمر بین دانشگاه و حوزه های صنعت، معدن و کشاورزی با رویکرد مهندسی خواهیم بود. علاوه بر این، ظرفیت قابل توجهی در نسل جوان وجود دارد و باید آن را مغتنم بدانیم و می توان از این طریق به ارتباط بین دانشگاه و بخش تولید کمک شایانی کرد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی