بر گزاری کمیسیون خدمات فنی مهندسی

بر گزاری کمیسیون خدمات فنی مهندسی
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 29 ارديبهشت 1395

رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: پس از امضای برجام و با ایجاد تحول در شرایط سیاسی و دیپلماتیک کشور، رفت و آمد هیات‌های تجاری خارجی به استانمان افزایش چشمگیری داشته است، اما نظر به تداوم رکود در بخش‌های مختلف اقتصادی، باید بررسی جامعی انجام پذیرد که این حضور پُررنگ تا چه میزان به سرمایه‌گذاری و در پِی آن سود تبدیل شده است.
به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد ؛ محمدرضا رئیسی که در اولین نشست کمیته صادرات خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در سال 95 سخن می‌گفت، تاکید کرد: آحاد جامعه می‌توانند فشار ناشی از تورم را تاب بیاورند اما آنچه در بخش معیشت عمومی نگران‌کننده است، افزایش بیکاری اعضای خانواده‌هاست.
وی افزود:امسال به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام گرفته اما دغدغه جدی ما جاافتادن واژگان «اقدام و عمل» در مجموع عملکرد بخش اقتصادی کشور است و این می‌تواند در بلندمدت، بخش‌های مختلف را به دشواری دچار کند.
*بازارهای همسایه و فرصتی که نباید از دست برود
رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در ادامه بیان کرد: بازارهای کشورهای مختلف برای حضور بخش صادراتی و خدماتی آمادگی فراوانی دارند اما ضعف بدنه اقتصادی کشور باعث شده تا بخش خصوصی نتواند به صورت مستقل به این بازارها ورود پیدا کند. متقابلا شاهدیم در کشورهایی نظیر ترکیه، دولت به طرح‌ها و بازارهای سرمایه‌گذاری فرامرزی ورود پیدا می‌کند و در ادامه، کار اجرایی را به شرکت‌های خصوصی می‌سپارد. این ورود قدرتمند با پشتوانه دولتی، رشد بخش خصوصی را منجر می‌شود و می‌تواند به تجربه ارزشمندی برای یک همراهی موثر میان دولت و بخش خصوصی اقتصاد، بدل گردد.
رئیسی خاطر نشان کرد: متاسفانه در حال حاضر ما یک مجموعه یا شرکت خصوصی بسیار قوی نداریم که بتواند در همین رفت و آمد هیات‌های خارجی، پای میز مذاکره با قوی‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های اقتصادی اروپایی یا آسیایی بنشیند و این مسئله از فشاری نشات می‌گیرد که باعث شده ظرفیت‌ها در بخش غیردولتی بالقوه بمانند.
وی بازار کشورهای همسایه را بسیار مستعد ارزیابی کرد و گفت: این جنس فرصت‌ها در این رکود اقتصادی نباید از دست بروند.
*تعیین سرانه 500 دلار صادرات برای استان با احتساب توان این کمیسیون بود
در بخش دیگری از این نشست، نماینده استانداری در کمیسیون صادرات خدمات فنی و مهندسی اتاق مشهد در سخنانی با مثبت ارزیابی کردن روند تغییرات اقتصادی کشور، پس از تحولات دیپلماتیک اخیر، تصریح کرد: برای فرا رسیدن تاثیراتی ملموس‎‌تر در این بخش باید صبور بود و گام مهمی که می‌تواند به تسهیل امور و جلب اعتماد طرف‌های خارجی کمک کند، آموزش و اطلاع‌رسانی نسبت تحولات صورت گرفته در عرصه‌های سیاسی‌ست تا آن‌ها با طیب خاطر سرمایه‌های خود را به سمت بخش‌های اقتصادی ایران روانه کنند.
حقیقی در ادامه یادآور شد: رسیدن به سرانه 500 دلار صادرات برای خراسان رضوی، به عنوان نقطه هدف در سال 96 تعریف شده است. بعضی از فعالان اقتصادی تحقق این سرانه را ناممکن دانستند، و این در حالی است که عملا سرانه مذکور مبتنی بر توان کمیسیون صادرات خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تعریف شده است و در این بخش نیازمند حمایت و حضور موثر اعضای این کمیسیون هستیم.
به اذعان وی، تحقق این افق تنها با برنامه‌ریزی ممکن خواهد بود و در این راستا، کمیسیون مذکور باید برنامه‌ جامع و عملیاتی را تدوین و اجرایی کند.
وی در ادامه از آمادگی استانداری خراسان رضوی برای مذاکره و درخواست از بدنه دولتی، جهت تسهیل امور در بخش سرمایه‌گذاری فرامرزی گفت و تاکید کرد: در این راستا نیازمند مشارکت و همراهی حداکثری فعالان بخش صادرات و دیگر حوزه‌های اقتصادی مرتبط استان هستیم.
*دو خلاء بزرگ استان در حوزه «ارتباطات بازاریابی» و «مطالعات حوزه بازار»
اما «گرامی» نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم در ادامه جلسه با اشاره به ضعف در بخش نرم‌افزاری اقتصاد استان، توضیح داد: طی سال‌های گذشته، بر تامین ظرفیت‌های سخت‌افزاری تاکید فراوانی شده اما نگاهی به بخش نرم‌افزاری صورت نگرفته است، چنانکه از دو مقوله «ارتباطات بازاریابی» و «مطالعات حوزه بازار» غفلت کرده‌ایم و از این بابت دستمان خالی مانده است.
اما در ابتدای کمیسیون صادرات خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، گزارشی از عملکرد این مجموعه ارائه شد و پس از ذکر نقاط قوت و ضعف این کمیسیون، مقرر گردید در جلسه‌ دیگری ضعف‌ها و دلایل عدم تحقق بعضی مصوبات سال گذشته این ساختار مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.
برنامه ریزی جامع و اجرایی برای عملکرد کمیسیون صادرات خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در سال 95 از دیگر موضوعات این جلسه بود، همچنین مقرر گردید تا در قالب جلسات آتی دبیرخانه، از اعضای فعال بخش کشاورزی و تشکل‌های تخصصی دعوت به عمل آید و ظرفیت‌های آن‌ها برای کمک به این کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
گفتنی است؛ در این جلسه هر کدام از اعضا به طرح دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود در موضوعات مختلف نظیر، ضعف حمایت‌های دولتی از بخش خصوصی به ویژه در موضوع سرمایه‌گذاری‌های فرامرزی، ضرورت افزایش اختیارات این کمیسیون با هدف ارتقای جایگاه آن در استان، پیگیری سرنوشت تسهیلات بخش خدمات فنی و مهندسی، فعال کردن پتانسیل‌های بخش کشاورزی و گروه‌ها و تشکل‌های فعال در این حوزه و همچنین ضرورت مشارکت با پارک‌های علم و فناوری برای معرفی شرکت‌های خدمات مهندسی برتر به مجموعه شرکت نفت ایران، بیان کردند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی