در نشست کمیسیون صادرات خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد: ضرورت شتاب گرفتن تعاملات اقتصادی منطقه‌ای‌ ایران با نگاهی به ظرفیت‌های بخش خصوصی

در نشست کمیسیون صادرات خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد: ضرورت شتاب گرفتن تعاملات اقتصادی منطقه‌ای‌ ایران  با نگاهی به ظرفیت‌های بخش خصوصی
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 25 ارديبهشت 1397

 

رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: بازار بعضی کشورها برای دریافت خدمات فنی و مهندسی رو به توسعه است و از این منظر باید ضمن شناسایی مقاصد جدید ، ظرفیت تعامل مطلوبی را نیز فراهم آوریم. یکی از این کشورها عمان است که پیشنهاد داریم تعاملاتمان در حوزه این خدمات را در چهارچوب تعاملی با بخش های مرتبط داخلی و فعالان اقتصادی این کشور، توسعه ببخشیم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ محمدرضا رئیسی که در نخستین نشست این کمیسیون در سال 97 سخن می گفت، بر اهمیت یک تدوین برنامه‌‌ای منسجم برای پیشبرد اهداف این ساختار تاکید کرد و یادآور شد: کشورمان در حال حاضر در بزنگاه دشواری قرار دارد و به همین واسطه چالش‌هایی پیش روی فعالان اقتصادی شکل گرفته است که امیدواریم به مدد ابتکار متولیان و جوانان خلاق این مرز و بوم، مشکلات مذکور حل و فصل شوند.

وی رفع دشواری های در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی را نیز نیازمند ابتکاری ویژه دانست و تاکید کرد: یکی از موانع جدی ما بحث انتقال پول است. این روند اگرچه قابل انجام است اما عملا هزینه انتقال را 7 الی 8درصد افزایش می دهد و باعث می شود تا خدمات ارائه شده قابل رقابت در بازار بین المللی نباشد.

وی در ادامه از اعضای حاضر در نشست خواست تا پیرامون اولویت های موجود در بحث صادرات خدمات فنی و مهندسی، آرا و نظرات خود را بیان کنند.

*مروری بر برنامه های کمیسیون در سال 97

در ادامه تریبون در اختیار علیرضا عزیزی، دبیر کمیسیون صادرات خدمات فنی و مهندسی قرار گرفت و وی نیز به مهم ترین خط مشی های آن در سال جاری اشاره کرد و گفت: آنچه از پیش‌تر برای امور این کمیسیون در سال جاری پیش بینی شده است، دستیابی به راهکاری برای برون رفت ازچالش های اقتصادی موجود و رسیدن به راهکاری مناسب است.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که باید در سال جاری به آن نگاه ویژه‌ای داشته باشیم، چگونگی ارتقای توان و پتانسیل شرکت های خدمات فنی و مهندسی داخلی است تا بتوانند وارد عرصه‌های جدی‌تر به ویژه در حوزه صادرات شوند. علاوه بر آن، در جلسات آتی کمیسیون به موضوع انتقال ارز خواهیم پرداخت چرا که این مقوله در حال حاضر یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های  این شرکت‌هاست. در بعضی حوزه‌های خاص نظیر انجام مطالعات برای ایجاد و توسعه بازارهای هدف نیز نیازمند پرداخت وجوهی هستیم که راه‎‌های انتقال آن به دغدغه ما بدل شده است.

*نمایشگاه های منطقه ای و فرصتی برای توسعه تعاملات اقتصادی با همسایگان

منوچهر سلطانی، مدیر نمایشگاه های خارجی نمایشگاه بین المللی مشهد نیز از صدور مجوز برای برگزاری قریب به 500نمایشگاه در کشور در سال جاری خبر داد و گفت: در حال حاضر در موضوع اعزام هیات‌های خارجی نظر به بحث تامین ارز با دغدغه‌‌هایی مواجه هستیم که ساز و کار و شیوه نامه آن در دست بررسی نهادهای مربوطه است و ما نیز خود پیگیر این موضوع هستیم.

وی در ادامه به تشریح ظرفیت‌های خدمات فنی و مهندسی در عمان پرداخت و گفت: این کشور در حوزه‌ای که ذکر شد دارای شرکت های توانمندی است که شماری از آن ها ایرانی می باشند. این کشور در حال حاضر موجی از نوسازی و احداث مجتمع ها و مال ها را تجربه می کند که ظرفیت مطلوبی را بخش خدمات فنی و مهندسی برای متخصصان ایرانی فراهم می آورد.

وی تاکید کرد: اگر این کمیسیون بتواند برنامه عملیاتی برای ورود به بازار خدمات فنی و مهندسی کشور عمان ارائه کند، دستاوردهای خوبی را در این بخش خواهیم داشت.

سلطانی از ایجاد میز عمران در آینده نزدیک و با مشارکت شماری از سرمایه گذاران عمانی و تعامل نمایشگاه بین المللی مشهد خبر داد و گفت: مجوز این بحث از سوی سازمان توسعه تجارت صادر شده و در حال تعامل با طرف خارجی هستیم.

وی در ادامه توضیحاتی در خصوص برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در کشورهای همسایه ارائه و بیان کرد: مردادماه امسال نمایشگاهی در کشور ازبکستان خواهیم داشت که همزمان با سفر ریاست جمهوری به این کشور برگزار می شود. اخیرا روابط این کشور با ایران اراتقا یافته و طرف خارجی نسبت به تعاملات بیشتر ابراز علاقه نموده است. از طرفی جمعیت 30میلیونی این کشور که در مقایسه با دیگر کشورهای آسیای میانه بسیار بیشتر است، بازار مطلوبی را برای تجار ایرانی فراهم می آورد.

مدیر نمایشگاه های خارجی نمایشگاه بین المللی مشهد ادامه داد: یارانه های خوبی برای شرکت‌های «های‌تک» شرکت‌کننده در این نمایشگاه در نظر گرفته شده است و ظرفیت مطلوبی برای شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی به شمار می آید.

وی از برگزاری دو نمایشگاه نیز در کشورهای تاجیکستان و تاتارستان در شهریور و مهرسال جاری خبر داد و یادآور شد: علاوه بر این موارد شاهد برپایی دو نمایشگاه در کشورهای آلمان و ویتنام و سه نمایشگاه در شهرهای هرات، کابل و قنهار افغانستان خواهیم بود که همه آن ها بسترهای مطلوبی برای عرضه توانمندی‌های فعالان اقتصادی خراسان رضوی دارند.

مرتضی فراتی رایزن نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور نیز در سخنانی به ارتباطات خوب ایران با بعضی از کشورهای منطقه پرداخت و گفت: در حال حاضر تعاملات با کشورهای ازبکستان، تاتارستان و... رو به توسعه است و توامان شاهد شکل گیری ظرفیت های اقتصادی مطلوبی نیز در داخل این کشورها هستیم که بستر ورود فعالان اقتصادی ایرانی را بیش از پیش فراهم می کند. در مورد کشور ترکمنستان نیز، سفر اخیر ریاست جمهوری اتفاقات خوبی را رقم زد که آزادی اتباع ایرانی زندانی در این کشور یکی از برکات آن بود.

محمود پژوم، رئیس هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان خراسان رضوی نیز در بخش دیگری از این نشست، خواستار حمایت استانداری از ساختارهای مشورتی و تخصصی نظیر کمیسیون صادرات خدمات فنی و مهندسی شد و این حمایت را بسترساز توسعه ظرفیت‌های پژوهشی و اشتغالی دانست.

وی افزود: شرکت بین المللی هشتم یکی از هلدینگ های موفق در حوزه خدمات فنی و مهندسی و ساختمان است که در شرایط دشوار اقتصادی قرار گرفته است. ضرورت دارد جلسه ای با استاندار خراسان رضوی پیرامون شرایط این شرکت بزرگ داشته باشیم تا به راهکارهایی برای گره گشایی از مشکلات این مجموعه برسیم.

*ضرورت تعامل کمیسیون های اتاق با هدف اتخاذ رویکردی هم‌سو در موضوعات ارزی

اما هادی حقیقی کارشناس استانداری خراسان رضوی در سخنانی گفت: تحولات سیاسی اخیر باعث شده تا وارد مرحله جدیدی از فعالیت‌های اقتصادی شده و تلاش کنیم اقداماتمان را خارج از سیطره دلار ادامه دهیم.

وی تاکید کرد: نظر به شرایط موجود، باید فعالیت‌های منطقه‌ای‌مان را با سرعت و شتاب بیشتری پیگیری نماییم و در این عرصه نقش بخش خصوصی باید پررنگ باشد. توامان دولت نیز باید برنامه‌هایی که را در حوزه ارزی پیش‌بینی کرده است، عملیاتی نماید.

وی پیشنهاد کرد: کمیسیون صادرات خدمات فنی و مهندسی نشست مشترکی نیز با کمیسیون های تجارت و کشاورزی داشته و مباحث ارزی را هم‌سوتر پیگیری و حل و فصل نمایند.

حقیقی یادآور شد: اتاق مشترک ایران و تاجیکستان در حال تشکیل است و از متقاضیان برای عضویت در ان دعوت به عمل آمده است. درخواست ما حضور پررنگ تر فعالان اقتصادی در این اتاق است.

وی از سفر والی هرات به مشهد در تیرماه امسال خبر داد و گفت: برنامه ریزی هایی برای تعاملات اقتصادی با این ولایت داریم و بخش خصوصی می تواند از این ظرفیت بهره لازم را ببرد. توامان در روزها و ماه های گذشته نیز شاهد حضور هیات ها و مقامات کشورهای مختلف نظیر گرجستان و یا هیاتی از ایالت بایرن آلمان بودیم که همه این ها ظرفیت ها و فرصت هایی را در دل خود برای فعالان اقتصادی استان داشت. به همین منظور باید بخش خصوصی جدی‌تر و پررنگ تر ظاهر شود.

این گزارش حاکیست، پیرو مباحث مطرح شده مقرر شد تا کلیپ کوتاهی از ظرفیت‌های شرکت های خدمات فنی و مهندسی استان جهت نمایش و ارائه به هیات های خارجی از سوی کمیسیون تهیه شود.

حسن پورحسینی، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نیز در ادامه گفت: ضرورت دارد تا در جلسه مشترکی با استاندار، مشکلات فعالان بخش خدمات فنی و مهندسی و ساختمان در خراسان رضوی به اطلاع نماینده عالی دولت در استان برسد. به این منظور باید چالش ها و مشکلات موجود و پیش‌رو را جمع بندی و در قالب بسته ای تدوین کرده و چنانچه راهکاری را برای آن‌ها متصوریم، در این مجموعه بگنجانیم.

وی بیان کرد: درخواست داریم یکی از نشست های کارگروه صادراتی استان نیز به موضوع صدور خدمات فنی و مهندسی اختصاص یابد.

وی افزود: حضور فعالان اقتصادی در هیات های اقتصادی که از ایران به کشورهای مختلف اعزام می شوند، کم رنگ است و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

پورحسینی همچنین خواستار دعوت از معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به این کمیسیون شد و پیشنهاد کرد تا جلسات و رایزنی هایی نیز با شرکت های بزرگ مهندسی برگزار شود و تجارب و ظرفیت‌های آن ها با این کمیسیون و پتانسیل های آن، در پیوند قرار بگیرد.

در بخش دیگری از این نشست، محمدعلی امیرفخریان، رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در سخنانی گفت: پیشنهاد دارم جلسه تخصصی با موضوع خدمات فنی و مهندسی استان در حضور استاندار برگزار شود و مشکلات این بخش بررسی و چاره‌جویی شود.

وی ادامه داد: در موضوع اعزام و پذیرش هیات های اقتصادی و همچنین نمایشگاه های خارجی، درخواست کرده ایم تا برنامه هایی که دیگر استان ها نیز مجری آن ها هستند به ما اعلام شود تا از این ظرفیت های موجود برای شناسایی و ورود به بازارهای هدف بهره بگیریم.

این مقام مسئول به چالش‌های ارزی فعالان اقتصادی اشاره کرد و گفت: این تغییرات تازه رخ داده و نیازمند صرف زمان هستیم تا ساز و کارها شکل بگیرند و مشکلات مرتفع شوند. در عین حال، تلاش داریم تا با نماینده ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت جلسه ای را ولو به صورت ویدئو کنفرانس داشته باشیم و از ظرفیت حضور واردکنندگان و صادرکنندگان نیز بهره بگیریم. در این راستا از کمیسیون می خواهیم مشکلات اصلی خود را در این بحث جمع بندی کرده و در اختیار ما قرار دهد تا در جلسه مذکور، مطرح و بررسی شوند یا لااقل به انضمام راهکارهای پیشنهادی برای سازمان توسعه تجارت ارسال گردند.

 

 

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی