همایش ملی مدیریت آب در شرق کشور

همایش ملی مدیریت آب در شرق کشور

همایش ملی مدیریت آب در شرق کشور

در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی

جناب آقای دکتر پاپلی یزدی استاد محترم دانشگاه تربیت مدرس

وزارت نیرو برنامه ای برای صرفه جویی و کاهش تقاضای آب ندارد

استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران گفت: قیمت گذاری آب در کشورمان باید واقعی شود و اگر چنین اتفاقی رخ داد و آب به قیمت جهانی خرید شد، آن وقت می توان به پروژه های بزرگ انتقال آب اندیشید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ محمدحسین پاپلی یزدی در همایش ملی «مدیریت آب در شرق کشور»، اظهار کرد: وزارت نیرو برنامهای برای  صرفه جویی و کاهش تقاضای آب ندارد. در حالیکه این ساختار باید تلاش خود را بر کاهش مصرف آب در شهرها متمرکز سازد و فرهنگ صرفه جویی در آب شرب را نهادینه سازد.

وی عنوان کرد: شما یک کشور را نشان دهید که آب را شیرین کرده باشد و برای مصرف آن را به هزار کیلومتر آن طرف تر انتقال داده باشد آن وقت این کار را انجام دهید، حداکثر انتقال آب شیرین در دنیا تا 100 کیلومتر بوده است.

وی تاکید کرد: رفع چالش هایی نظیر بحران آب در شرق کشور با مسائل سیاسی در پیوند است و نگاه در چاره جویی از این مسائل باید منطقه ای باشد.

استاد دانشگاه تربیت مدرس افزود: ما باید وارد زنجیره ارزش شویم تا کشاور با آب کم نیز درآمد بیشتری کسب کند، تنها در این صورت است که کشاورزان به صرفه جویی در مصرف آب متمایل می شوند و با این جریان همراهی می کنند.

پاپلی یزدی عنوان کرد: 25درصد جمعیت کشور در 8 شهر ساکن هستند که همه متقاضی آب هستند و خودشان از منابع آب میان حوضه ای مصرف می کنند.

استاد دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه در شرق کشور علاوه بر بحران آب، با بحران خاک نیز مواجه هستیم، عنوان کرد: ما بر روی خاک حاصلخیز، مسکن می سازیم و در خاک شور به دنبال کشت محصولات کشاورزی هستیم.

وی صرفه جویی آب، کاهش تقاضا، کاهش مصرف، مصرف بهینه آب، قیمت گذاری واقعی آب  و الگوی مناسب کشت را از مهم ترین سیاست ها و راهبردهای عملیاتی در مدیریت آب ذکر و عنوان کرد: کشاورزی در مناطق شرقی کشور با مشکلات جدی روبه رو است. از تربت حیدریه گرفته تا چابهار و استان سیستان؛ کشت در زمین هایی با قطعات کم تر از نیم هکتار انجام می گیرد. حل معضل کم آبی در مناطق شرقی در گرو کشت محصولاتی نظیر زعفران، زرشک، عناب است.

وی تصریح کرد: یکی از فرصت های شرق کشور معادن هستند با این حال نباید از یاد برد که در این حوزه نیز مشکلات متعددی داریم. مهم ترین مشکل نوع نگاه به معادن است که از جمله آن می توان به بحث خام فروشی اشاره کرد.

پاپلی یزدی با طرح این سوال که چرا باید مسابقه بگذاریم تا معادن را در ظرف 30 الی 40 سال تمام کنیم؟ افزود: بهره برداری و فرآوری تولیدات معدنی شرق کشور باید دانش محور باشد. علاوه بر این بایستی با تولیدات کم معدنی، محصولات با ارزش بالاتری تولید کنیم.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی