تعامل چندجانبه ارکان حوزه گردشگری با هدف حذف دلالی و افزایش ماندگاری مسافران

تعامل چندجانبه ارکان حوزه گردشگری با هدف حذف دلالی  و افزایش ماندگاری مسافران
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 26 مهر 1396

رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد:

تعامل چندجانبه ارکان حوزه گردشگری با هدف حذف دلالی

و افزایش ماندگاری مسافران

 

تازه‌ترین نشست کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی به بررسی روند تعیین اعضای کارگروهی اختصاص داشت که مقرر است شیوه نامه‌ای را به منظور تبیین روابط میان بخش‌های مختلف گردشگری (از جمله راهنمایان گردشگری، مراکز اقامتی و دفاتر مسافرتی) تدوین کنند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ محمد قانعی رئیس این کمیسیون با تاکید بر اهمیت اتخاذ رویکردی مشترک و ارتباطی موثر میان  دفاتر مسافرتی با راهنمایان گردشگری و اقامتگاه‌های رسمی، عنوان کرد: این رویکرد کمک می‌کند تا علاوه بر محدود شدن دامنه فعالیت دلالان، شاهد رشد گردشگران ورودی و افزایش زمان اقامت آن‌ها باشیم.

*دغدغه ساماندهی تورهای ورودی بدون شناسنامه و مجوز

وی تاکید کرد: ساماندهی تورهای ورودی بدون شناسنامه و مجوز دغدغه دیگر ماست، چرا که عملکرد بدون نظارت این تیم‌ها می‌تواند به اعتبار بخش گردشگری در مشهد خدشه وارد کند.

قانعی یادآور شد: پیش از این الزام به دریافت «کد تور» باعث می‌شد تا حضور گردشگران گروهی با برنامه‌ریزی انجام گیرد و از فعالیت دلالان یا تورهای فاقد مجوز در این عرصه جلوگیری به عمل می‌آورد اما متاسفانه به دلایل نامعلوم، این بحث از دستورکار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خارج شد. در این راستا باید نسبت به تدوین دستورالعل یا ارائه راهکاری برای ساماندهی فضای موجود اقدام نماییم تا وضعیت موجود سامانی بگیرد.

در ادامه؛ مژگان ثابت تیموری دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی گفت: با بررسی چالش و دغدغه‌‌هایی که از سوی اعضای این کمیسیون در جلسات مختلف اعلام می‌شد، به این نتیجه رسیدیم که اولویت باید ایجاد چهارچوبی برای برقراری ارتباط میان ارکان مختلف بخش گردشگری باشد. به همین منظور و با توجه به تصمیم کمیته تلفیق این کمیسیون، تدوین نقشه راه و ارائه خط مشی صحیح برای برقراری این ارتباط منسجم و هدفمند، در دستور کار قرار گرفت.

وی اذعان کرد: وجود راهنمایان گردشگری خُبره و دارای صلاحیت به‌عنوان حلقه واسط میان دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگران و زائران و همچنین مراکز اقامتی، تضمین کننده حذف دلالان خواهد بود. از سویی این رویکرد به افزایش ضریب ماندگاری گردشگران نیز کمک خواهد کرد.

تیموری عنوان کرد: اما تحقق این امر در گرو بازنگری در آیین‌نامه‌های اصناف فعال در حوزه گردشگری و احصاء نقاط قوت و موانع آنهاست تا بتوان شیوه نامه‌ای جامع برای رونق فضای گردشگری تدوین نمود.

*چرخه کارآمد بخش گردشگری؛ دلالی را حذف و درآمد پایدار ایجاد می‌کند

سعیدولی زاده نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان نیز از ضرورت تعریف مشوق‎ها و امتیازاتی گفت که می‌تواند دفاتر مسافرتی را به جذب مسافر برای مراکز اقامتی ترغیب سازد و بیان کرد: تبعا تعریف یک چرخه کارآمد که کسب درآمد و سود برای همه ارکان آن مدنظر قرار گرفته، ضمن حذف واسطه‌ها به ایجاد درآمدی پایدار در حوزه گردشگری منجر می‌شود.

وی بر ضرورت همکاری راهنمایان دارای کارت و مجوز فعالیت با دفاتر خدمات مسافرتی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر نیاز به راهنمایانی که مسلط به حداقل دو زبان خارجی و اطلاعاتی وسیع در خصوص شهر مشهد و استان خراسان رضوی باشند نیازمندیم. مهارت‌ها و کیفیت برخورد این افراد، گردشگران را به بازگشت به مشهد و یا افزایش طول اقامتشان ترغیب می‌کند.

مجید فرقانی عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، نیز در سخنانی عنوان کرد: با ایجاد شبکه رزرواسیون ملی، می توان به شناسایی مسافر و برنامه ریزی برای تورهای ورودی از مبدا اقدام نمود؛ ضمن اینکه این روش، فعالیت دلالان را در مبادی ورودی مدیریت خواهد کرد.

ناصر غفران نیز در ادامه گفت: فضای عرضه در مشهد در قیاس با حوزه تقاضا پیش‌روتر است و راه چاره برای مدیریت این شرایط تنها در ارائه مدیریت قیمت بین هتل‌ها، دفاتر خدمات مسافرتی و سایر بخش‌های حوزه گردشگری است.

آجیلیان، نایب رئیس اتحادیه هتل آپارتمان‌ها و مهمان‌پذیران خراسان‌رضوی نیز عنوان کرد: تکمیل چرخه خدمات سفر، یک ضرورت مهم است و در این راستا کارگزاران باید مسافر را از مبدأ تحویل بگیرند و نه در مبادی ورودی شهر.

وی ادامه داد: عدم ارتباط بین هتل‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی حقیقتی تلخ است و می توان با تدوین مدلی جامع فضای فعلی را سامان بخشید.

شوشتریان، مشاور رسانه‌ای اتاق بازرگانی نیز بیان کرد: می توان با ایجاد هلدینگی متشکل از تمامی اجزای صنعت گردشگری به این نابسامانی خاتمه داد.

در ادامه داوود نعیمی مدیر هتل میثاق در سخنانی متذکر شد: رسیدن به تفاهمی مشترک  با دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری، بسترساز تحولات خوبی خواهد بود که قطعا رونق بازار برای مراکز اقامتی یکی از آن‌هاست.

اما یوسف بیدخوری جانشین معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی که میهمان ویژه این نشست بود در سخنانی بیان کرد: عدم ارتباط صحیح بخش خصوصی با دولت و نبود مطالبه گری باعث شده تا نیازهای فعالان این حوزه تامین نشود.

وی ادامه داد:تنها زمانی شاهد حضور موثر دولت در کنار بخش خصوصی خواهید بود که با برنامه‌ریزی صحیح، پیگیر مطالبات خود باشید. البته به توان بخش خصوصی ایمان داریم و می‌دانیم که می‌تواند به شایستگی امورات خود سامان ببخشد و ما نیز فعالان این بخش را همراهی خواهیم کرد.

این گزارش حاکیست؛ در پایان این نشست، امیر امین الشریعه نجفی به عنوان مسئول تشکیل کارگروه تعاملی مذکور شد که متشکل از نمایندگان اصناف فعال حوزه گردشگری است. وی در سخنانی عنوان کرد: ایجاد ساختار حقوقی مشترک بین حوزه های مختلف گردشگری در قالب هلدینگ امکان پذیر است و اساس تدوین تفاهم نامه چندجانبه میان ارکان حوزه گردشگری بر ضرورت تامین منافع تمامی اعضا و نیز گردشگران استوار خواهد بود.

 

ر

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی