ضرورت ساماندهی زیرساخت و خدمات اقامتی در رویکردهای خرد و کلان گردشگری

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 09 خرداد 1396

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد:

ضرورت ساماندهی زیرساخت و خدمات اقامتی در رویکردهای خرد و کلان گردشگری

 

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی، با اشاره به مشکلات موجود در زیرساخت‌ها و خدمات اقامتی، بر ضرورت ساماندهی روکردها به این بخش در برنامه‌ریز‌های و طرح‌های اجرایی خرد و کلان شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ محمد قانعی در تازه‌ترین نشست این کمیسیون که «محمدحسن واحدی، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی» میهمان آن بود، از مشکلات فعالان و سرمایه‌گذاران بخش اقامتی گردشگری گفت و توضیح داد: در دیداری که با استاندار خراسان رضوی داشتیم تشکیل فراکسیونی را با محوریت گردشگری و با حضور فعالان بخش‌های مختلف ارائه نمودیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر گردشگری مشهد در بخش اقامت وضعیت خوبی ندارد. بیش از 206 هتل، 350 هتل آپارتمان و چیزی حدود 500 مهمانپذیر در این بخش فعال هستند؛ علاوه بر آن‌ها سازمان میراث فرهنگی به تعداد زیادی خانه مسافر نیز مجوز فعالیت داده که در کنار موارد فاقد مجوز، فعالیت این بخش را متاثر از خود ساخته‌اند و سرمایه‌گذاری‌های کلانی که با هدف ارائه خدمات کیفی به مسافران صورت گرفته را بی‌ثمر نموده‌اند.

  • بیش از 70 هتل در لیست فروش قرار دارند

 

قانعی  یادآور شد: از سوی دیگر، آمارها نشان می‌دهد که هتل‌هایی که در سال گذشته از سوی مالکانشان برای فروش گذاشته شده‌ بودند، به 5مورد هم نمی‌رسد اما در حال حاضر 70هتل در لیست فروش قرار دارند. عملیات ساخت و ساز در بسیاری از هتل هایی که در آستانه بهره‌برداری هستند نیز متوقف شده چون سرمایه‌گذاران، اتمام کار را دارای توجیه اقتصادی نمی‌دانند.

وی در ادامه به طرح زیارت گروهی «مبدا به مبدا» اشاره کرد و آن را گامی مثبت در جهت ساماندهی و ارتقای شاخص‌های کیفی سفر به تناسب توان اقتصادی افراد دانست و خواستار حمایت‌ بخش دولتی برای اجرایی شدن این طرح در گستره‌ای بزرگتر شد.

قانعی یادآور شد: حال اگر ظرفیتی فراهم شود تا در خصوص امکانات بخش خصوصی و خدمات مسافربری با 9 استان تفاهم نامه ای امضا شود، می توان با تشکیل یک هلدینگ با استانداران به طور مستقیم وارد مذاکره شویم و به جذب مسافر و زائر اقدام نماییم.

  • 400 پروژه طرح جامع زیارت آماده جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی

در ادامه این نشست، محمد حسن واحدی؛ معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استاندار خراسان رضوی نیز با تقدیر از دغدغه‌های بخش خصوصی برای ساماندهی زیرساخت‌های بخش گردشگری بیان کرد: طرح جامع زیارت در قالب طرحی 5 ساله تهیه شده که در دل آن همین رویکرد پیگیری می‌شود.

وی اظهار کرد: این سند دارای 10 راهبرد، 39 سیاست، 140 برنامه و 825 پروژه است. همچنین طرح جامع زیارت 13 بسته اجرایی در چندین عرصه مختلف دارد که یکی از آن‌ها، اقتصاد زیارت است. همچنین پروژه هایی را به تناسب نیازهای موجود در این بخش برای دستگاه های اجرایی تعریف کردیم که بالغ بر 400 پروژه را شامل می‌شود و نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

واحدی ادامه داد: این پروژه‌ها برای ارائه جهت اجرا آماده‌سازی شده‌اند و استانداری خراسان رضوی نیز مجوز لازم را از صندوق توسعه ملی برای تخصیص تسهیلات به آن‌ها دریافت کرده است. وی خواستار همراهی بخش خصوصی برای تحقق این پروژه‌ها شد.

  • کمیته سوغات در سطح استان تشکیل شده است

واحدی در ادامه خاطر نشان کرد: زائران سالانه در سفرهای زیارتی خود به مشهد، 8 هزار میلیارد تومان هزینه می‌کنند که از این میان، هزار و 700 میلیارد تومان صرف خرید سوغات می شود. در این میان، سود این بخش عمدتا روان جیب چینی‌ها می‌شود چون تاکنون ساز و کاری برای این بازار وجود نداشته است. با نگاهی به همین دغدغه بود که کمیته ای با محوریت سوغات تشکیل شد و عملا دبیرخانه سوغات زیارتی کشور به مشهد منتقل گردید.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استاندار خراسان رضوی به طرح زیارت گروهی «مبدا به مبدا» اشاره کرد و متذکر شد: این طرح با کمک بخش گردشگری و خدمات مسافرتی تهیه و تبدیل به سیستم شد و یک سامانه نیز برای آن ایجاد گردید. در ادامه به شرکت های خدمات مسافرتی نیز در این خصوص اطلاع رسانی شده تا همراه این برنامه شوند.

وی عنوان کرد: این طرح از مرداد ماه امسال با همان بسترهای اولیه کلید خورده و تاکنون 7 الی 10 هزار نفر ذیل آن به زیارت حضرت رضا(ع) مشرف شده‌اند.

واحدی از فعالان بخش گردشگری و سرمایه‌گذاران این حوزه دعوت کرد تا از ظرفیت کارگروه ملی زیارت برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در حوزه گردشگری زیارت بهره بگیرند.

  • ضرورت تشکیل کارگروه اقامت با هدف بررسی مشکلات این حوزه

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استاندار خراسان رضوی افزود: ظرفیت اقامت استان در حد مطلوب نیست، به ویژه با توجه به اختلاف نظری که بخش خصوصی حوزه گردشگری و سازمان میراث فرهنگی در تعاریف آن دارند.

وی به استناد مشکلات موجود در بخش اقامت پیشنهاد کرد: کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کمیته یا کارگروهی را برای پیگیری مباحث اقامت تشکیل دهد و توامان با احصاء مشکلات موجود در این بخش، واکاوی شود چرا آمار فروش هتل‌ها از سوی مالکان آن‌ها در حال افزایش است؟

این مقام مسئول متذکر شد: انتقاداتی نیز به حوزه گردشگری استان وارد است که یکی از آن‌ها متوجه350 دفتر خدمات مسافرتی استان می‌دانیم. این دفاتر از داخل کشور به خارج مرزهای آن مسافر می برند و برای این منظور بازاریابی فراوانی صورت می‌دهند اما این امر به طور بالعکس صادق نیست و جهت جذب گردشگران خارجی فعالیت شاخصی ندارند.

واحدی اظهار کرد: در حال حاضر 400 میلیون شیعه در دنیا وجود دارد و اگر بتوانیم 5 الی 10 درصد از این جمعیت را با برنامه ریزی و تامین زیرساخت‌ها به مشهد بیاوریم، اقتصاد استان رونق چشمگیری خواهد گرفت.

لازم به ذکر است در این جلسه برخی از فعالان بخش گردشگری دغدغه های خود را در زمینه  کاهش ارزش افزوده، شرکت بخش گردشگری استان در نمایشگاه های بین المللی و برگزاری مسابقات ورزشی در سطح استان و استفاده از جاذبه های گردشگری استان بیان کردند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی