بررسی پرونده مشکلات مالیاتی فعالان گردشگری در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 09 خرداد 1396

در تازه‌ترین نشست کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد:

بررسی پرونده مشکلات مالیاتی فعالان گردشگری در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان

 

تازه‌ترین نشست کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی به بررسی مشکلات موجود فعالان بخش گردشگری با مالیات بر درآمد اقامتگاه ها و دفاتر خدمات مسافرتی اختصاص داشت که نهایتا مقرر گردید این بحث و پیشنهادات برای حل مشکلات موجود، در چهارچوب طرحی به دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان ارائه شود و در یکی از نشست‌های این شورا با حضور مسئولان دستگاه مالیاتی استان مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ محمد قانعی رئیس این کمیسیون در ابتدای این نشست گفت: سال 95 با دشواری‌های متعددی در حوزه گردشگری همراه بود و امیدواریم تحولات سیاسی در کشورمان به بهبود بسترهای توریسم و گردشگری برای کشورمان بیانجامد.

وی در ادامه گوشه‌چشمی داشت به اجرای طرح «مبدا به مبدا» و توضیح داد: یک سال و نیم پیش موضوع اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفت و هدف آن نیز ساماندهی سفرهای زیارتی به مقصد مشهد مقدس در قالب تورهای زیارتی و به صورت مجموعه ای کامل و در برگیرنده همه نیازهای متعارف زائران بود. همچنین این طرح دست واسطه‌ها را از این حوزه کوتاه می‌نمود اما تصدی‌گری دولتی در این بخش مشکلاتی را رغم زد.

وی ادامه داد: به هر رو، در تلاشی دوباره برای اجرای این طرح، این بار راسا اقدام به دعوت از نمایندگان حوزه های مختلف گردشگری 9 استان کردیم تا در قالب تفاهماتی، این برنامه را عملیاتی سازیم و امیدواریم این طرح خوب در قالب این اقدام به ثمر بنشیند.

قانعی در ادامه به موضوع مشکلات مالیاتی فعالان بخش های مختلف گردشگری اعم از اقامتی، آژانس ها و... پرداخت و گفت: بعضی رویکردها در بخش مالیاتی باعث شده تا ساختارهای مختلف فعال در عرصه صنعت گردشگری با دشواری‌های جدی روبه رو شوند.

*احتساب مالیات بر ارزش افزوده هتل آپارتمان‌داران به استناد درآمدهای واقعی آن‌ها

در ادامه تریبون در اختیار مهدی آجیلیان رئیس اتحادیه هتل آپارتمان‌‌داران مشهد قرار گرفت و وی به شرح بخشی از مشکلات مالیاتی این صنف پرداخت و عنوان کرد: بالغ بر 80درصد هتل آپارتمان‌های کشور در مشهد قرار دارد. از سال 89 سازمان امور مالیاتی، فراخوان اخذ مالیاتبر ارزش افزوده 9درصدی از صنف هتل‌آپارتمان را اعلام کرده است، برخی از واحدها در این مدت به پرداخت مبالغ هنگفتی ملزم شده‌اند، این درحالی است که هتل‌آپارتمان‌ها این مالیات را از مسافران دریافت نمی‌کنند.

وی در بیان دلایل عدم دریافت این رقم از مسافران توضیح داد: این تصمیمات بدون توجه به فضای کسب و کار در شهر مشهد اخذ شد. در حال حاضر صنوف همگن ما، این مالیات را پرداخت نمی‌کنند و اگر هتل‌آپارتمان‌داران مشهدی، مالیات مذکور را بر صورتحساب مشتریان خود بیافزایند، قطعا مشتری از دست می‌دهند و بازار کسب و کارشان در رقابت ناسالم با زائرسراها،‌ مسافرخانه‌ها، خانه‌مسافرها و سایر واحدهای اقامتی غیررسمی در مشهد که مالیاتی نمی‌پردازند، از دست می‌رود.

وی از پیگیری این بحث در شورای گفتگو و همچنین مجلس شورای اسلامی خبر داد و متذکر شد: رایزنی‌ها و پیگیری‌های ما لااقل در بخش تشخیص به نتایج خوبی منجر شد و مقرر گردید مالیاتی که برای این صنف احصاء و مطالبه می‌شود، براساس درآمدهای واقعی فعالان آن باشد.

قانعی نیز از پیگیری این بحث برای هتلداران خبر داد و ابراز امیدواری کرد که دغدغه‌های موجود، توجه مسئولان را به خود جلب کند.

*دفاتر خدمات مسافرتی در خطر ورشکستگی

اما علی یعقوبی به نمایندگی از انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی خراسان رضوی، از مشکلات مالیاتی آژانس‌ها، اینچنین گفت:ضرایب تعیین شده برای بخشی از خدماتی که در این دفتار ارائه می‌شود بسیار بالاست. برای نمونه در مورد تورهای مسافرتی ضریب 14درصد تعیین شده که کل سود حاصله برای آژانس مجری تور را دربرمی‌گیرد و عملا نفعی برای دفاتر خدمات مسافرتی ندارد.

وی متذکر شد: در حال حاضر آژانس‌ها از مشتریان رقم مالیات بر ارزش افزوده را در تورهای مسافرتی دریافت نمی‌کنند، چرا که اقدام هزینه سفر و خدمات آن را برای مسافر افزایش می‌دهد و عملا مشتری رغبتی برای هزینه در این زمینه ندارد.

یعقوبی از برخوردهای سلیقه‌ای کارشناسان مالیاتی با فعالان این بخش گلایه کرد و گفت:من بارها اعلام کرده‌ام که آژانس‌های مسافرتی شرکت‌هایی ورشکسته هستند اما شرایط بحرانی آن‌ها هنوز خود را نشان نداده چون دفاتر آن‌ها از سال 87، از سوی دستگاه مالیاتی مورد رسیدگی قرار نگرفته است و اگر چنین شود، ورشکستگی آن‌ها دور از انتظار نیست.

*فراهم بودن ظرفیت شورای گفتگو برای اصلاح قوانین مخل و حل و فصل مشکلات مالیاتی

علی اکبر لبافی رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیز که میهمان این کمیسیون بود، در پاسخ به نکات مطرح شده در این نشست از ظرفیت این شورا برای حل و فصل این جنس مباحث گفت و متذکر شد: می‌توان مشکلات مالیاتی فعالان صنعت گردشگری استان را به صورت مستند، با حضور مسئولان مالیاتی استان مطرح نمود و در این رابطه به تفاهمی رسید. چنانچه این موضوع در سطح استانی حل نشود، می‌توانیم آن را در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کشور مطرح نماییم.

وی ادامه داد: خوشبختانه جایگاه شورای گفتگو در برنامه‌های توسعه‌ای کشور مستحکم شده و مصوبات آن باید ظرف یک ماه در هیات دولت مورد بررسی قرار گیرد که این امر ساز و کار اجرای آن را تضمین می‌کند و نتایج بهتری را حاصل می‌آورد.

لبافی از کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان خواست تا اولا، قوانین مخل کسب و کار در این صنف را احصاء کرده و در یک جلسه ویژه کمیته بند «ب» ماده 12 احکام دائمی و شورای گفتگوی استان مورد بحث و بررسی قرار دهند و دیگر آنکه، در موضوع مالیات نیز پیشنهادات خود را در قالب تفاهمی تنظیم کرده تا در این شورا با حضور مسئولان ارشد مالیاتی استان مورد بررسی قرار گیرد.

این درخواست وی به عنوان خروجی این نشست به تصویب رسید.

منتجبی، مشاور جامعه هتلداران نیز در سخنانی، گره‌های مالیاتی که برای اصناف مختلف ایجاد شده را ناشی از ضعف اعتماد بین دولت و بخش خصوصی عنوان کرد و متذکر شد:این نتیجه گفتمان‌هایی است که در چهارچوبی صحیح انجام نمی‌شوند.

وی به انجمن‌ها و اصناف فعال در صنعت گردشگری پیشنهاد کرد تا یک مجموعه کوچک پژوهشی ایجاد کنند و در آن ضمن احصاء و استخراج آمارهای متقن، مستنداتی را فراهم آورند که آن‌ها را در انعکاس شفاف‌تر مشکلات یاری می‌کند.

منتجبی بر ارتباط مستمر با نمایندگان مجلس به ویژه در موضوع مشکلات مالیاتی فعالان این بخش تاکید کرد و توضیح داد: لایحه مالیات بر ارزش افزوده به تازگی به مجلس شورای اسلامی آمده است و این بهترین زمان برای رایزنی و حل برخی از مشکلات موجود می‌باشد چرا که اگر این لایحه به شکل قانون در بیاید و بر آن ضعفی وارد باشد، جبران و اصلاح آن بسیار دشوار خواهد بود.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی