عدم نیاز سنجی، صنعت گردشگری استان را با دشواری‌های فراوانی روبه‌رو کرده است

عدم نیاز سنجی، صنعت گردشگری استان را با دشواری‌های فراوانی روبه‌رو کرده است
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 09 خرداد 1396

رئیس کمیسبون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

 عدم نیاز سنجی، صنعت گردشگری استان را با دشواری‌های فراوانی روبه‌رو کرده است

 

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: عدم نیاز سنجی و توجه به ظرفیت‌های موجود در صنعت گردشگری استان، روند توسعه در این بخش را نامتوازن نموده و فعالان را با دشواری‌های فراوانی روبه‌رو کرده است

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، محمد قانعی در یکی دیگر از نشست‌های کمیسیون گردشگری پارلمان بخش خصوصی استان، اظهار کرد: عدم نیاز سنجی از جمله مسائل و مشکلاتی است که گریبانگیر صنعت گردشگری مشهد و استان شده است. نمونه بارز آن را می‌توان در حوزه اقامت مشاهده نمود. در حال حاضر در مشهد حدود 200 هتل، 350 هتل آپارتمان و 500 مهمانپذیر فعال هستند و در کنار این‌ها، بیش از 300 مکان اقامتی دیگر نیز وجود دارند که به سازمان‌ها و نهادهای مختلف وابسته هستند. اگر این ظرفیت را به 10هزار کلاس درسی که در ایام نوروز یا تابستان پذیرای زائران می‌شوند بیافزاییم، می‌بینیم چه ظرفیت و فرصتی از بخش رسمی صنعت گردشگری دریغ می‌گردد.

وی یادآور شد: هم‌اکنون 6 هزار و 200 خانه‌مسافر نیز در بخش اسکان گردشگران و زائران مشهدالرضا فعال هستند؛ که بعضی از آن‌ها بیش از 50 الی 60 اتاق و سوئیت دارند.

*بازار متراکم مراکز اقامتی در مشهد

قانعی به درصد بالای اقامت مسافران در خانه‌مسافرهای مشهد اشاره کرد و افزود:همین باعث می‌شود تا بخش اسکان رسمی در حوزه گردشگری مشهد، از چرخه اقتصادی 12 هزار میلیارد تومانی که به واسطه حضور سالانه گردشگران و زائران در مشهد رقم می‌خورد، بی بهره بماند. از سوی دیگر، فعالان بخش گردشگری باید تمام حقوق دولتی اعم از مالیات، هزینه‌های تامین اجتماعی، قبوض نوسازی و... را بپردازند، آن هم درحالی که به واسطه عدم تناسب بازار رقابت و نبود حمایت‌های کافی با ضرر مواجهند.

وی از کمیته‌های تخصصی کمیسیون گردشگری خواست تا در چهارچوب نگاه‌های تخصصی خود، در این حوزه به چاره‌جویی بپردازند.

رئیس اتحادیه هتلداران استان خراسان رضوی، نسبت به صدور بی‌رویه مجوزها برای ساخت اماکن اقامتی گلایه کرد و متذکر شد: در حال حاضر 313 واحد اقامتی دیگر در حال ساخت هستند که اگر به چرخه بهره برداری وارد شوند، بر حجم مشکلات موجود می‌افزایند.

*مشکلات ما از انفعال فعالان بخش گردگشری نشات می‌گیرد

در ادامه، مهدی آجیلیان، نائب رئیس اتحادیه هتل‌آپارتمان‌ها و مهمانپذیران مشهد، بخشی از مشکلاتی که گریبانگیر صنعت گردشگری استان و حتی کشور است را ناشی از انفعال فعالان این حوزه برشمرد و گفت: به رغم جایگاه صنعت گردشگری در کشور، آنچه که نصیب فعالان آن شده،تناسبی با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود ندارد و این امر ناضی از ضعف مطالبه‌‌گری و پیگیری دغدغه‌هاست. در حال حاضر موضوع تبدیل سازمان میراث فرهنگی به یک وزارتخانه مطرح است اما فعالان بخش گردشگری همچنان برای پیگیری و ترغیب مسئولان به تحقق این مهم، گامی برنداشته اند.

وی خاطرنشان کرد: از آن جا که مشهد حوزه گردشگری کشور است، باید با کمیسیون های مجلس رایزنی کند و نقطه نظرات خود را به آنان ارائه کند. تمامی مشکلات و مسائل گردشگری از طریق این سازمان قابل حل و فصل است، حال سوال این جاست که آیا این سازمان باید به وزارتخانه تبدیل شود یا خیر. از این رو باید نقطه نظرات خود را در این خصوص به مقامات انتقال دهیم.

نائب رئیس اتحادیه هتل آپارتمانداران و مهمانپذیران با اشاره به اینکه 60 الی 70 درصد از واحدهای اقامتی کشور در مشهد احداث شده اند، یادآور شد: هماکنون با 2 معضل بزرگ مواجهه هستیم. نخست نحوه فراخوان و دیگری نحوه تشخیص است. به طور مثال در خصوص قانون مالیاتی که این مهم در اختیار مجلس شورای اسلامی است، لذا باید اتاق بازرگانی با نمایندکان مجلس در این رابطه رایزنی های لازم را داشته باشد، چرا که دریافت مالیات های گزاف تهدید جدی برای حوزه کسب و کار است.

وضعیت گردشگری بدون ورود به مباحث کارشناسی بهبود نخواهد یافت

در ادامه، سید علی اصغر هاشمی؛ مشاوره و نماینده معاونت اماکن آستان قدس رضوی افزود: در خصوص راهکارهای برون رفت از موانع و مشکلات حوزه گردشگری در استان خراسان رضوی و شهر مقدس مشهد مساله مهمی که وجود دارد همفکری و مشورت با متخصصان و کارشناسان است در حال حاضر راه حل های زیادی قابل دستیابی است. برای اجرای این راهکارها نظارت بر اجرای قانون ها اهمیت زیادی دارد و در صورت عدم ورود به مباحث کارشناسی در این حوزه، همت و عزم جدی برای به کارگیری راهکارهای بهبود وضعیت گردشگری ثمرات چندانی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: از این رو لازم است همزمان با ارائه راهکارها و راه حل های تحقیقاتی و ضمانت اجرایی راهکارهای پیشنهادی در نظر گرفته شود. از جمله راهکارهای مناسب اجرایی می توان به توجه به مدیریت علمی و کارآمد، مدیریت باز در بخش گردشگری، آگاهی مدیران از تغییر و تحول در عرصه بین الملل با حفظ منافع ملی، نگاه درازمدت به همه مدیران و تعیین استراتژی های مناسب در حوزه گردشگری، تبدیل استانداردهای در سطح جهانی برای هتل ها و ... ، تلاش در جهت آشناسازی افراد جامعه با مزایای صنعت گردشگری و جلب همکاری آن ها، ارتقا فرهنگ و برخورد با گردشگران و زائران به ویزه گردشگران خارجی، ارتقا مستند کیفیت خدمات ارائه شده به گردشگران داخلی و خارجی و تهیه برنامه های گردشگران داخلی و خارجی اشاره کرد.

 

در حوزه نمایشگاه های بین المللی باید تهاتر صورت گیرد

در ادامه، محمد سعید ولی زاده؛ رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی عنوان کرد: فعالان بخش گردشگری، به دلیل مسائل مالی قادر به تهیه غرفه نیستند، حال می بایست در نمایشگاه های خارج از کشور و نمایشگاه های بین المللی تهاتر صورت گیرد تا فعالان بخش خصوصی با این مشکل مواجه نباشند.

وی افزود: صنعت هتلداران هم با این مشکلات مواجه هستند، حال اگر این امر از طریق تهاتر قابل پیگیری باشد، می توان موفق عمل کرد.

ولی زاده خاطرنشان کرد: با بیان اینکه دفاتر اینترنتی غیرمجاز و مالیات بر ارزش افزوده از دیگر مسائلی است که به دغدغه فعالان حوزه گردشگری تبدیل شده است، افزود: حال اگر کمیته های اتاق بازرگانی فعال شوند، از طریق پیگیری قابل ارزیابی است.

ولی زاده خاطرنشان کرد: مشکل و دغدغه دیگر ما با پاکستان است، حال باید رایزنی های لازم با کنسول گری پاکستان انجام گیرد تا ورود زائران شیعه به مشهد مهیا و فراهم باشد اما در حال حاضر به ما اجازه فعالیت نمی دهند.

در بحث گردشگری دچار افراط و تفریط هستیم

حمید طیبی؛ عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی یادآورشد: هیچ نهاد و ارگانی به اندازه فعالان بخش گردشگری بر مسائل و مشکلات این حوزه واقف نیست، حال می بایست بر روی راهکارها متمرکز شویم. برخی از این مشکلات در سطح استان و از طریق پیگیری با شورای گفت و گو قابل حل و فصل است و برخی از این مسائل هم از طریق رایزنی با اتاق ایران قابل رفع خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه حوزه گردشگری ظرفیت اشتغالزایی بسیاری دارد، عنوان کرد: امکانات خدادادی که در این مملکت بسیار است حال باید از این مبحث به خوبی استفاده کرد. متاسفانه در حال حاضر در بحث گردشگری دچار افراط و تفریط هستیم. چنان که در ارتباط با محل های اقامتی هیچ وقت بررسی نشده است که مشهد چند هتل، چند هتل آپارتمان، چند مهمان پذیر و مهمانسرای ارزان قیمت نیاز دارد. در حال حاضر مشهد از وجود اقامتگاه ها اشباع شده است هر چند که ممکن است در بعضی از موارد ظرفیت به اندازه کافی نداشته باشیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه داد: این سرمایه ملی است و می تواند اشتغال آفرین باشد، حال چرا باید در جایی سرمایه گذاری شود که از آن استفاده میدانی نشود و دوم کسانی که در گذشته در این زمینه سرمایه گذاری کردند دچار چالش هستند. سرمایه گذاری در بخش هتل و یا هتل آپارتمان در مشهد جواب نمی دهد.

طیبی با تاکید بر اینکه ظرفیت ساخت و ساز در مشهد اشباع شده است، افزود: متاسفانه در فرودگاه های ما افرادی غیر متخصص گردشگران را برای سفر همراهی می کنند که هیچ گونه تخصصی در این حوزه ندارند. از این رو گردشگران از خدمات خوبی برخوردار نخواهند بود. همین مساله را در حوزه گردشگری سلامت صدق می کند.

وی عنوان کرد: به اعتقاد بنده در بررسی و ارزیابی احداث هتل ها و اقامتگاه ها سهل انگاری صورت گرفته است و یک عده افراد غیر متخصص وارد این کارزار شده اند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی یادآور شد: اهمیت این مساله به آن میزان است که وزارت امور خارجه باید به این مساله ورود پیدا کند و سازمان گردگشری با موافقت ریاست جمهوری باید به این مبحث ورود پیدا کند تا مساله حل و فصل شود.

طیبی با بیان اینکه وضعیت مشهد نسبت به دیگر شهرهای گردشگری وخیم تر است، عنوان کرد: وضعیت مشهد در حوزه گردشگری از شیراز، اصفهان، یزد و ... بدتر است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: فعالان این حوزه باید راهکارهایی ارائه دهند تا در شورای گفت و گو مطرح شود. این راهکارها باید توجیه علمی، منطقی و مهم تر از آن عملی باشد. از این رو باید اساتید دانشگاه و صاحبنظران در این حوزه به گفت و گو بنشینند و با ارائه طرح های پژوهشی پاسخ های قانع کننده، اساسی همراه با آمار برای رفع این موانع ارائه کنند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی