صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی تقدیر شدند

صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی تقدیر شدند
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 24 بهمن 1398

در مراسمی، از صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تقدیر به عمل آمد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «حمید زادبوم»، رئیس سازمان توسعه تجارت در این مراسم از برنامه ریزی برای اهدای مشوق های صادراتی به صادرکنندگان نمونه خبر داد و گفت: بخش اول این اعتبارات شامل 2000 میلیارد تومان تسهیلات ریالی است که در اختیار بانک های عامل قرار می گیرد.

وی بیان کرد: ما علی رغم مشکلات بودجه ای، به فکر مشوق های صادراتی بوده ایم. براساس مصوبه مجلس، اعتباری برای این منظور پیش بینی شده که بسته آن در 3 بهمن ماه امسال ابلاغ شد. این بسته شامل دو بخش بود که بخش اول آن تسهیلات ریالی است که توسط صندوق توسعه ملی پرداخت می شود. بخش دوم نیز شامل کمک هایی است که در قالب 11 گروه براساس مقدار بودجه ای که در اختیار ما قرار می گیرد، برای اهدای کمک های غیرمستقیم به صادرکنندگان نمونه اهدا می گردد.

وی گفت: قرار است 50 درصد این اعتبارات از صندوق توسعه ملی و 50 درصد دیگر آن نیز توسط بانک به صادرکننده تعلق می گیرد که با محاسبه میانگین دو نرخ سود 11 صندوق توسعه ملی 18 درصد نرخ سود بانک، با نرخ 14.5 درصد سود محاسبه می شود. در حال حاضر 500 میلیارد تومان از اعتبار 2000 میلیاردی تخصیص یافته که تنها مخصوص پرداخت به صادرکنندگان نمونه فعال است.

زادبوم با بیان اینکه امروز در شرایط سخت جنگ اقتصادی تجارت خارجی ما هدف تحریم های دشمن قرار گرفته و حمل و نقل پول به نحوی به صادرات ما فشار می آورد، عنوان کرد: در همین شرایط برخی صادرکنندگان نمونه و برگزیده شده اند و در سال 97 خوش درخشیدند و در سال 98 که وضعیت صادرات دشوارتر است، می توانند به راه خود همچنان ادامه دهند.

وی ادامه داد: این ها کسانی هستند که برای افراد اشتغال ایجاد کردند و ارز به کشور آوردند. امروز روز تشویق و دست بوسی از این عزیزان است. خراسان رضوی یک قطب اقتصادی در کشور است. بخش مهمی از بازار افغانستان و ترکمنستان در اختیار این استان بوده و حتی به پاکستان نیز بخش مهمی از محصولات این استان صادر می شود.

زادبوم خاطرنشان کرد: در همین شرایطی که ما قرار داریم، اگر صادرکنندگان بتوانند همین کالایی که صادر می کنند را بدون احتیاج به ایجاد ظرفیت جدید افزایش دهند، تا نزدیک 100 میلیارد دلار امکان صادرات به کشورهای همسایه وجود خواهد داشت. کشور ما در سال گذشته به همسایگان خود 24 میلیارد دلار صادرات داشته است. بپذیریم که در شرایط تحریم ما راهی جز افزایش تعامل با همسایگان نداریم. در سال 98 لازم است این ظرفیت افزایش یابد که البته در 10 ماهه نخست سال 98 ، صادرات به کشورهای همسایه، 60 درصد از میزان صادرات کل کشور را شکل داده است، در حالیکه این نسبت در سال قبل 50درصد بود.

رئیس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: اتاق مشهد یک اتاق پیشرو در این حوزه است. اتحادیه صادرکنندگان استان خراسان رضوی نیز اقدامات ارزشمندی را به ثمر رسانده است.

وی یادآور شد: آنچه در سازمان توسعه تجارت دنبال می کنیم، خدمت است. در حال حاضر رایزن های ما در 6 کشور حضور دارند و تا فروردین ماه سال آینده قرار است 2 کشور روسیه و هند هم به آن اضافه شود.

*امیدواریم مسئولان به خاطر ملت هم که شده تصمیمات خوبی اتخاذ کنند

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در جمع صادرکنندگان نمونه استان، از ضرورت اخذ تصمیمات موثر از سوی دولت سخن گفت و افزود: امیدواریم پیش از آنکه فرصت ها از دست برود، تصمیمات خوبی از سوی مسئولان امر به نفع اقتصاد کشور و در جهت صلاح جامعه اخذ گردد.

حسن حسینی به کار دشوار صادرکنندگان نمونه استان اشاره و بیان کرد: برگزیده ماندن نیازمند شرایطی است و باید در جامعه زیرساخت های آن فراهم باشد. برگزیدگان صادراتی این همایش، تمام تعهدات ارزی خود را به بانک مرکزی ایفا کرده اند و انجام همین یک کار به باور ما، امری بسیار سخت است. 

وی خاطرنشان کرد: باید در این شرایط دولت و دستگاه های اجرایی شرایطی را فراهم کنند تا برخی حداقل ها برای صادرکنندگان تامین شود. توقع ما این است که این سوی مرز لااقل برخی مسائل تسهیل شود و شاهد بعضی خودتحریمی ها نباشیم.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اگر قرار است اقتصاد ما از نفت فاصله بگیرد، باید زیرساخت هایی فراهم شود تا بخش خصوصی واقعی تقویت شده و از تولیدات صادرات محور حمایت شود. همه می دانیم در حوزه حمل و نقل با یک ناوگان بسیار فرسوده مواجه هستیم که توان حمل بار ندارد. این حوزه، از جمله همان زیرساخت هایی است که باید سامانی بگیرند.

وی اضافه کرد: امروز کار کردن در داخل کشور با سختی فراوانی همراه است. در این جلسات ما همیشه مسائل تکراری را بیان می کنیم که البته تاکنون هم اثری در بر نداشته و مشکلات به قوت خود باقی هستند. اگر در سال 70 می خواستیم یک کار اقتصادی انجام دهیم، چند خان را باید از سر می گذراندیم؛ حال باید چندصد خان را پشت سر بگذرانیم.

حسینی خواستار واگذاری بخشی از تصدی‌گری ها در حوزه صادرات به بخش خصوصی شد و عنوان کرد: خواسته ما این است که به پیشنهادات بخش خصوصی برای سهولت صادرات توجه بیشتری شود. امروز دیوان سالاری افزون شده و این ضایعه کاهش نمی یابد، مگر آنکه دولت بخشی از اختیارات خود را به بخش خصوصی واگذار کند.

*ضرورت نقش آفرینی موثرتر دولت در حمایت از صادرکنندگان

سید هادی نبی زاده دبیر اجرایی همایش تجلیل از صادرکنندگان خراسان رضوی در اتاق بازرگانی استان نیز در سخنانی به تشریح روند برگزاری این رویداد پرداخت و گفت: مقدمات این همایش برای انتخاب صادرکننده نمونه از انتهای شهریور آغاز  و مدت زمان زیادی را به خود اختصاص می دهد.

وی افزود:  برای این منظور کمیته ای در سازمان صمت با حضور نمایندگانی از مجموعه های مختلف تشکیل می شود که براساس ضوابطی که از تهران ارسال شده و امتیازبندی تعیینی، تعدادی واحد به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب می شوند.

وی خاطر نشان کرد: این واحدها علاوه بر امتیازات مربوطه همه تعهدات ارزی خود را نیز انجام داده اند.  متاسفانه به رغم تلاش های این فعالان اقتصادی، انتخاب آن ها، برایشان مزیتی ایجاد نمی کند.

نبی زاده خواستار نقش آفرینی موثرتر دولت در حمایت از صادرکنندگان و ماموریت دشوار آن ها در شرایط تحریمی شد.

 این گزارش حاکیست؛ در مراسم تجلیل از صادرکنندگان خراسان رضوی از

🥇3 صادرکنندگان نمونه ملی

🏆افلاک الکتریک خراسان با مدیریت آقای حسین محمدیان
🏆گیاهان معطر پرند با مدیریت آقای قاسم شاکری
🏆ستاره یاران زمین با مدیریت آقای حسن خداپرست سنگانی

🏅و 34 صادرکنندگان نمونه استانی

🏆ایران رنگ کار با مدیریت آقای محسن حسنخانی
🏆ایران شرق نیشابور با مدیریت آقای مهدی جلائی مرادزاده
🏆ایران ملاس با مدیریت آقای حسن علی صیرفی
🏆بازرگانی پیله وریان آریا با مدیریت آقای محمد سلیم قناویزیان
🏆بازرگانی زعفران اسفدان با مدیریت آقای علی سالاری
🏆پارت گوال گیتی با مدیریت آقای غلامرضا نخعی
🏆پیشگامان پلاستیک خراسان با مدیریت آقای علیرضا تیموری
🏆تعاونی تولیدی صادراتی پلیمر مشهد با مدیریت آقای سید عمید میرعاقل
🏆تعاونی فراورده‌های غذایی تارا با مدیریت آقای علی رضائي بقال‌زاده
🏆تعاونی مرزنشینان سفیر سرخس با مدیریت آقای اسماعیل آذری
🏆توسن پخش ستاره کیش(عالیس) با مدیریت آقای علی اصغر فیاض
🏆تولیدی کیسه ستاره طاها با مدیریت آقای علی عابدی
🏆خدمات مسافرتی آراد سیر بارثاوا با مدیریت آقای سید مهدی حسینی
🏆خیام الکتریک با مدیریت آقای سید حمید حسینی مقدم
🏆زرین پلاستیک پاسارگاد با مدیریت آقای مرید رحیمی
🏆زعفران بدیعی با مدیریت آقای احمد بدیعی
🏆ساینا دوین شرق (سیرنگ) با مدیریت آقای بهرام وفاکیش همائي
🏆سیمان شرق با مدیریت آقای محمد مهدی ابراهیمی
🏆سیم و کابل مشهد با مدیریت آقای محمد طغرایی
🏆شیر پاستوریزه پگاه خراسان با مدیریت آقای پارسیان مهر
🏆صنایع پخت مشهد با مدیریت آقای ابوالقاسم اسحق آبادی
🏆صنایع پودر شیر مشهد با مدیریت آقای مارتین آواک
🏆صنایع غذایی نوبر نیشابور با مدیریت آقای صالح کیانی فرد
🏆صنایع قهوه پارت سازان با مدیریت آقای سید رضا حسینی
🏆عایق رطوبتی نقره‌ای شرق با مدیریت آقای حامد صباغ خراسانی
🏆فولاد پروفیل مشهد با مدیریت آقای اصغر ره‌پیما
🏆کاروان تندیس توس با مدیریت آقای حمیدرضا خاکی
🏆کشت و صعت شیفته آرای شرق با مدیریت آقای محسن شریعتی دستجردان
🏆کف ساز شرق با مدیریت آقای سید هادی نبی زاده
🏆مجتمع سیمان غرب آسیا با مدیریت آقای منصور ارباب افضلی
🏆مجتمع فولاد خراسان با مدیریت آقای کسری غفوری
🏆موکت نگین مشهد با مدیریت آقای مجتبی زین العابدین زاده مشهدی
🏆نان قدس رضوی با مدیریت آقای محمد صادق مروارید
🏆نسبی رضا هاتفی اولایی و شرکاء با مدیریت آقای رضا هاتفی اولایی
تقدیر به عمل آمد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی