فقدان متولی واحد از بزرگترین آسیب های حوزه حمل و نقل بین المللی و ترانزیت است

فقدان متولی واحد از بزرگترین آسیب های حوزه حمل و نقل بین المللی و ترانزیت است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 29 آذر 1398

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی:

فقدان متولی واحد از بزرگترین آسیب های حوزه حمل و نقل بین المللی و ترانزیت است

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی، عدم وجود متولی واحد را از جمله بزرگترین آسیب هایی دانست که بخش حمل و نقل بین المللی و ترانزیت کشور را به خود دچار کرده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «جواد وحدتي فرد» در حاشیه نخستین همایش ملی «ترانزیت و حمل و نقل بین المللی در مسیر توسعه اقتصادی» اظهار کرد: متاسفانه در شرایط فعلی مناقشات منطقه ای و بین المللی تقریبا به حد اعلی خود رسیده است و کشورها باید به فاکتورهای موثری برای کاهش تنش ها دست یابند، لذا حوزه ترانزیت و حمل و نقل بین المللی می تواند یکی از عوامل موثر برای این سیستم های چانه زنی و کاهش مناقشات بین المللی باشد. بر همین اساس لزوما کشورهایی که در مسیر ترانزیت نقش حیاتی دارند، استراتژی شان را ترسیم می کنند تا بتوانند از این مولفه برای کاهش مناقشات و توسعه بیشتر اقتصادی استفاده کنند. از این منظر یک دستگاه و مرجع واحد باید در این حوزه نقش آفرینی کرده، فرصت ها را مغتنم بداند و تهدیدها را مهار کند و از همه مهم تر، موانع را مرتفع سازد.

وی ادامه داد: در حال حاضر انسجام کمی میان دستگاه های موثر و تصمیم ساز در این بخش وجود دارد و این همگرایی باید در چارچوب یک هدف برای همه این بخش ها ترسیم و تبیین شود.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی یادآور شد: متاسفانه جریاناتی به دنبال آن هستند که استراتژی توسعه ما را در بحث ترانزیت کمرنگ کنند که این موارد باید شناسایی شود. تاکید ما بر این است که مدیریت واحدی در حوزه ترانزیت شکل بگیرد.

وحدتي فرد عنوان کرد: موقعیت جغرافیایی ایران برای فعالیت های ترانزیتی بسیار مطلوب است اما این مهم منحصر به فرد نیست، چرا که امروز افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و... مدعی این مسیر هستند و برای آن برنامه ریزی می کنند.

وی با اشاره به نقش دیپلماسی اقتصادی در حوزه ترانزیت افزود: اعتقاد بنده بر این است که نقش سفیران ما در کشورهای دیگر نقش کارپرداز است، این در حالیست که سفیران باید جاده صاف کن ترانزیت کشور باشند و زمینه لازم را برای ترانزیت کشور مهیا کنند. بنابراین تا به امروز نقش دیپلماسی اقتصادی در حوزه ترانزیت بسیار کمرنگ بوده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: متاسفانه حضور کمرنگ بخش خصوصی در حوزه سرمایه گذاری زیرساخت های حمل و نقل یکی از آسیب های این حوزه به شمار می آید، شاید بخشی از این مسئله به آن برگردد که ما در استراتژی کسب و کارمان قصوراتی داشته ایم، چرا که در کشور ما اجازه بزرگ شدن به کسب و کارهای بخش خصوصی داده نشده است.

وحدتي فرد اظهار کرد: در واقع یا قوانین مانع حضور فعال شرکت های حمل و نقل در عرصه بین المللی شده یا سرمایه گذار نتوانسته بخش دولتی را قانع کند که به کسب و کارهای کوچک توان حضور بیشتر در عرصه های بزرگتر را بدهد.

وی با بیان اینکه ضعف در عرصه ترانزیت در تمامی بخش ها وجود دارد و مشکلات این حوزه منحصر به یک قوه نیست، یادآور شد: خراسان رضوی در حوزه حمل و نقل داخلی در بحث مسافر تقریبا رتبه نخست، در بار رتبه چهارم و در امور ترانزیت حرف اول را می زند.

وی افزود: باید اذعان کنیم که زیرساخت های ترانزیتی ما بسیار معیوب هستند، لذا باید با یک استراتژی مشخص مدیران دولتی را در حوزه زیرساختی و قدرت بخشیدن به بخش خصوصی هدفمندتر نماییم.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی