قاضی زاده هاشمی: اقتصاد کشور وارد فصل بدون نفت شده است

قاضی زاده هاشمی: اقتصاد کشور وارد فصل بدون نفت شده است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 28 آذر 1398

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی:

اقتصاد کشور وارد فصل بدون نفت شده است

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اقتصادی کنونی کشور، یک فصل بدون نفت را تجربه می کند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ امیرحسین قاضی زاده هاشمی امروز در همایش ملی «ترانزیت و حمل و نقل بین المللی در مسیر توسعه اقتصادی» در اتاق مشهد اظهار کرد:. از سال گذشته که اقتصاد بدون نفت در کشور مطرح شد و مقرر گردید تا نفت فروشی کنار گذاشته شود، توجه به این نکته ضروری می نمود که هر ملتی برای رشد و توسعه خود یک بازار داخلی و یک شغل بین المللی نیاز دارد که این شغل زیرساخت تمدنی آن خواهد بود.

وی ادامه داد: از طول7000 سال تاریخ ایران، برای حدود 2000 سال، کشور ما مرکز تمدنی بوده است. در واقع حکومت های این دو هزاره اقتصاد پشتیبان داشته اند که توانسته اند تمدن بزرگی ایجاد کنند. این سوال وجود دارد که حالا باید چه اقتصادی را مبتنی بر چه ظرفیت بزرگی پایه گذاری کنیم تا تمدنی را ایجاد کند؟ امروز نفت نیست و ما زودتر به این مرحله رسیده ایم ولی آینده جهان نیز در همین مسیر حرکت خواهد کرد و سوخت های فسیلی کنار گذاشته خواهند شد.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: امروز کشورهای هوشمند به دنبال واگذاری سهام نفت خود هستند تا بر روی تکنولوژی های جدید سرمایه گذاری کنند. حتی عربستان نیز در پی فروش سهام آرامکو برای همین منظور بود. برای پاسخ به این سوال، با مطالعه تاریخ ایران به سه نتیجه مهم دست خواهیم یافت. نخست اینکه فلات ایران در طول تاریخ اقلیمی خشک داشته و نمی توانسته غذای جهان را تامین کند. مهاجرت های گسترده در طول تاریخ کشور ما شاهد همین مدعاست. صنعت نیز پدیده ای مدرن است و سابقه تاریخی زیادی ندارد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بنابراین اقتصاد ما در 3 مسیر اصلی حرکت می کرده که یکی از این موارد بازرگانی با محوریت راه ابریشم بوده و همین راه موجب ایجاد تمدن های بزرگ در تاریخ کشور ما شده است. دومین مورد تربیت دانشمندان و تولید علم و سومین شاخص نیز هنر بوده است. اولین بندر جهان بندر سیراف است که تجارت دریایی با آن آغاز شد و ایرانیان از این ظرفیت حداکثر استفاده را داشته اند تا مرکز بازرگانی جهانی شود. این موقعیت طی این چند هزار سال از ایران گرفته نشده است. یکی از دلایل اشغال ایران توسط قدرت های مختلف این بوده که اگر ایران بر این نقطه تسلط می یافت، قدرت های دیگر را پشت سر می گذاشت چون گردش مالی این بخش در اختیار ما قرار می گرفت.

وی با اشاره به اینکه نفت، ایران جدید را ساخته است، گفت: آموزش، بهداشت و درمان، جاده و... ما متاثر از منابعی است که نفت در اختیار ما قرار داد و همه این زیرساخت ها حاصل آن بوده است اما اگر برای کشور دنبال شغل جدید نباشیم، باز دیگر به اتفاقاتی بازخواهیم گشت که در انتهای دوره قاجار رخ دادند؛ ولی اگر هوشمندانه از ظرفیت طبیعی کشور استفاده کنیم، می توان این تمدن را رشد داد. این ظرفیت در اختیار ماست و ابتدا باید فهم، سپس گفتمان، بعد از آن رویکرد و نهایتا سیاست مبتنی بر اعمال چنین رویکردی ایجاد شود. ما در حوزه تولید دانش کمّی عمل کرده ایم اما رشد کمُی پیش نیاز رشد کیفی است. این یک ظرفیت در راستای کیفی سازی انتقال دانش به حوزه های عملیاتی است. 

قاضی زاده هاشمی افزود: مجلس در حوزه مقررات زدایی، اگر در جایی مشکلی باشد، کمک خواهد کرد؛ منتها برخی این گونه تصور می کنند که مقررات زدایی یعنی کاهش مالیات اما کشور را نیز باید اداره کرد و اقتصاد بدون نفت یعنی استفاده از مالیات.

وی خاطر نشان کرد: بخش خصوصی به ما کمک کند تا مالیات بهتر اتخاذ شود. حتی اگر قرار است تخفیفاتی رخ دهد، این موارد باید مبتنی بر مدلی باشد که موجب رشد اقتصادی کشور شود. هیچ بخشی در کشور به تنهایی نمی تواند کار خود را پیش ببرد مگر اینکه منافع سایر بخش ها را در نظر بگیرد تا نهایتا رشدی پایدار رخ دهد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی