نگاه بخشی و محلی، آفت ترانزیت کشور است

نگاه بخشی و محلی، آفت ترانزیت کشور است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 28 آذر 1398

رئیس کمیسیون کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد:

نگاه بخشی و محلی، آفت ترانزیت کشور است

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد گفت: یکی از آفت هایی که گریبانگیر ترانزیت کشور شده، نگاه بخشی و محلی به این عرصه مهم است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ احمد زمانیان، رئیس هیات مدیره انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی در اختتامیه اولین همایش ملی «ترانزیت و حمل و نقل بین المللی در مسیر توسعه اقتصادی» گفت: با نگاهی به مسائل و مشکلات داخلی کشور، می تواند تصمیم سازان و اثرگذاران پُرشماری را در حوزه حمل و نقل بین المللی شناسایی کرد و همین روند چندگانگی زیادی را در سیاستگذاری ها و اقدامات عملیاتی رقم زده است. اعمال سلیقه شخصی مسئولان بر فرآیندهای حمل و نقل و حوزه ترانزیت مانعی جدی برای نقش آفرینان در این عرصه است.

وی نگاه امنیتی به ترانزیت را از دیگر چالش های این بخش خواند و افزود: به واسطه شرایط منطقه لازم است تا کنترل های لازم نسبت به عبور کالا از کشور اعمال شود اما باید توجه داشت که روند نظارت‌گری نباید به عامل کندی این صنعت تبدیل شود.

زمانیان افزود: مهم است بدانیم تاثیر مزیت موقعیت جغرافیایی در ترانزیت نسبی است و نه مطلق. اگر در قالب سیاست هایی این مزیت ماندگار نباشد محکوم به حذف خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: امروزه کشورهای منطقه با تشکیل اتحادیه ها و برگزاری سمینارها در حال ایجاد مزیت های رقابتی در حوزه ترانزیت هستند و انواع مختلفی از مشوق ها را برای رونق این صنعت پیش‌بینی و اعمال می کنند. اکتفا به مزیت نسبی در ترانزیت باعث می وشد تا گوی رقابت را به رقبای منطقه ای واگذار کنیم و اندک‌اندک از گردونه رقابت خارج شویم. باید ببینیم چه باید کرد که در این ماراتن فشرده سرآمد باشیم؟

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی یادآور شد: با توجه به جایگاه ارزشمند و موقعیت ممتاز ترانزیت کشورمان و فعالیت بیش از 1200 شرکت در این عرصه، برگزاری چنین همایشی در سال های گذشته نیاز بوده اما متاسفانه مغفول مانده است. امروز نیز برگزاری اولین دوره این همایش می تواند آغازی بر یک جریان مهم و اثرگذار باشد تا در سال های آینده نیز متولیان و فعالان این حوزه برای برگزاری چنین همایشی برنامه ریزی کنند تا از مسیر این همگرایی، توسعه حمل و نقل بین المللی و ترانزیت در کشورمان رقم بخورد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی